في مدينة تورونتو الكندية، بدأ مفهوم غريب يشق طريقه في عالم العلاقات الاجتماعية يتمحور حول: دفع المال مقابل تكوين صداقات. ويشكل ظاهرة جديدة بدأت تجذب الانتباه، إذ تقدم منصات مثل 222، Groupvibe، وTimeleft خدمات اجتماعية مبتكرة، تُتيح للمشاركين فرصة لقاء أشخاص جدد في بيئات معدة خصيصًا لذلك.
تعتمد هذه المنصات على خوارزميات ذكية تقيم اختبارات شخصية للمشاركين، ومن ثم تجمعهم مع آخرين بناءً على توافق شخصياتهم. ويمكن للأعضاء شراء تذاكر فردية لحضور فعاليات اجتماعية متنوعة، أو دفع اشتراك شهري يتيح لهم الوصول إلى مجموعة واسعة من الفعاليات، مثل تناول الطعام في مطاعم مختارة أو الرحلات الخارجية.
«نحن لا نقدم مجرد فعالية عادية. نحن نخلق تجارب اجتماعية حصريّة حيث يعرف الجميع أن الهدف هو الاستمتاع والتعرف على أشخاص جدد في جو من الثقة والراحة». بهذه الكلمات، شرح رئيس العمليات في تورونتو لشركة 222 ساشا سايكو فلسفة العمل وراء هذه المنصة.
انطلقت شركة 222 في لوس أنجلوس في يناير 2023، ثم توسعت إلى نيويورك في فبراير 2024، وأخيرًا استقرت في تورونتو في يوليو الماضي. بدأت الشركة في تنظيم ثلاث فعاليات أسبوعية، واليوم، تضاعف العدد ليصل إلى ست فعاليات أسبوعية في المدينة.
وفي السياق نفسه، تعمل منصة Groupvibe في أكثر من 50 مدينة في أمريكا الشمالية وأوروبا، بما في ذلك تورونتو. ويقول مؤسس الشركة خالد الحاجي إن المنصة تجذب أكثر من 200 شخص شهريًا لحضور فعالياتها.
ويؤكد الحاجي أن الاهتمام بتنسيق الفعاليات هو سر جذب المشاركين. فيقول: «ليست مجرد لقاءات عابرة، بل نحن نحرص على خلق بيئة تتناسب مع اهتمامات المشاركين وتفضيلاتهم».
وفي الأسبوع الماضي، اجتمع ستة أشخاص غرباء في إحدى فعاليات 222، إذ تحدثوا وتبادلوا الخبرات معًا، ليكتشفوا أن ما كانوا في حاجة إليه هو الفرصة المناسبة للتواصل. ويصف المشاركون التجربة بأنها أكثر سهولة، إذ كان الجميع حاضرًا للانفتاح والتعرف على أشخاص جدد دون أي تحفظات اجتماعية.
وتسلط هذه الظاهرة الضوء على واقع اجتماعي متغير، إذ تُعيد هذه المنصات تعريف مفهوم الصداقة في ظل العزلة المتزايدة في المجتمعات الحديثة. ولكن السؤال يظل قائمًا: هل أصبحت الصداقات علاقة قابلة للشراء؟ وهل يمكن للفعاليات المعدة مسبقًا أن تكون بديلاً حقيقيًا عن العلاقات الاجتماعية العفوية؟
تورونتو قد تكون البداية، لكن يبدو أن هذه الظاهرة الاجتماعية قد تنتقل إلى مدن أخرى، لتُعيد تشكيل مفهوم التفاعل الإنساني في عالم أصبح فيه الزمن والراحة هما المعيار الأول لبناء العلاقات.
In the Canadian city of Toronto, a strange concept is making its way into the world of social relationships, centered around: paying money to make friends. It represents a new phenomenon that has begun to attract attention, as platforms like 222, Groupvibe, and Timeleft offer innovative social services, allowing participants the opportunity to meet new people in specially prepared environments.
These platforms rely on smart algorithms that evaluate personality tests for participants, and then match them with others based on their personality compatibility. Members can purchase individual tickets to attend various social events or pay a monthly subscription that grants them access to a wide range of events, such as dining at selected restaurants or outdoor trips.
“We don’t just offer an ordinary event. We create exclusive social experiences where everyone knows the goal is to enjoy and meet new people in an atmosphere of trust and comfort.” With these words, Sasha Saiko, the Chief Operating Officer in Toronto for 222, explained the philosophy behind this platform.
Company 222 launched in Los Angeles in January 2023, then expanded to New York in February 2024, and finally settled in Toronto last July. The company started organizing three weekly events, and today, the number has doubled to six weekly events in the city.
In the same context, the Groupvibe platform operates in over 50 cities in North America and Europe, including Toronto. The company’s founder, Khaled Alhaji, states that the platform attracts more than 200 people monthly to attend its events.
Alhaji emphasizes that the focus on event coordination is the secret to attracting participants. He says, “These are not just fleeting meetings; we strive to create an environment that aligns with the interests and preferences of the participants.”
Last week, six strangers gathered at one of the 222 events, where they talked and shared experiences, discovering that what they needed was the right opportunity to connect. Participants describe the experience as easier, as everyone was present to open up and meet new people without any social reservations.
This phenomenon highlights a changing social reality, as these platforms redefine the concept of friendship amid the increasing isolation in modern societies. But the question remains: Have friendships become a purchasable relationship? And can pre-arranged events be a true substitute for spontaneous social relationships?
Toronto may be the beginning, but it seems that this social phenomenon could spread to other cities, reshaping the concept of human interaction in a world where time and convenience have become the primary criteria for building relationships.