السعوديات يستهلكن منتجات «التجميل الحلال» بـ 11 مليار دولار بحلول 2033
31 أغسطس 2025 - 01:59
|
آخر تحديث 31 أغسطس 2025 - 01:59
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (دبي) okaz_ONLINE@
قالت مؤسسة متخصصة في الأبحاث وحركة الأسواق إن سوق منتجات التجميل «الحلال» سترتفع من 3.57 مليار دولار خلال العام 2024 لتصل الى 11.16 مليار دولار خلال الأعوام 2025-2033. وعزت شركة «ريسيرش آند ماركتس» تلك القفزة في حجم سوق منتجات التجميل الحلال إلى رغبات العملاء في منتجات خالية من المواد الكيماوية، ووقوف الدولة السعودية من شركات الإنتاج بموجب رؤية المملكة 2030، ولتزايد القوة الشرائية للنساء، وتأثير مواقع التواصل الاجتماعي، وسهولة الوصول إلى مواقع التجارة الإلكترونية. وأضافت الشركة أن ثمة عوامل عدة تقف وراء التوسع المتواصل لسوق منتجات التجميل الحلال في السعودية؛ خصوصاً الوعي المتزايد بأسلوب استخدام المنتجات الحلال من جانب المستهلكين، والبحث عما يتسق مع المتطلبات الشرعية، والنأي عن السلع التي تستخدم الكحول ودهن الخنزير في إنتاجها. ونسبت إلى محللين قولهم إن مبادرات رؤية 2030 خلقت أوضاعاً مهيأة لنمو أسواق السلع. وأضافت أن الإنفاق الاختياري على منتجات العناية الشخصية سجل زيادة ملحوظة بسبب تزايد تأثير الطبقات الوسطى، التي أضحت تملك دخولاً عالية يمكنها الإنفاق منها على هذه الحاجات. وأكدت شركة «ريسيرش آند ماركتس» أن الرغبة المتزايدة من جانب المستهلكين في منتجات العناية بالبشرة، والشعر، والمكياج من قبل شركات تملك شهادات تؤكد أن تلك المنتجات توافق اشتراطات «الحلال» أدت إلى زيادة عدد الشركات المنتجة. وأوضحت أن ازدهار تلك الشركات ومنتجاتها نجم عن بلوغ متوسط دخل الفرد السعودي 27680 دولاراً، بحسب أرقام يونيو 2024، فيما سجلت البطالة معدلاً بحدود 5%، وتضخماً دون مستوى 2%. وعزت ارتفاع الإنفاق على شراء منتجات التجميل الحلال إلى تزايد عدد الأجيال الشابة وسط سكان السعودية، ورغبتهم في العناية بالبشرة، والشعر، والمكياج. وتشير الإحصاءات الرسمية والدولية إلى أن نحو 63% من سكان المملكة هم دون 30 عاماً من العمر. وهم مغرمون بتكنولوجيا الاتصالات، وما تتيحه من وعي، وتواصل، ومعرفة بمكوّنات بضائع التجميل.
A specialized research and market movement institution stated that the market for "halal" beauty products will rise from $3.57 billion in 2024 to $11.16 billion during the years 2025-2033. The company "Research and Markets" attributed this leap in the size of the halal beauty products market to customer desires for chemical-free products, the support of the Saudi state for production companies under the Kingdom's Vision 2030, the increasing purchasing power of women, the influence of social media, and the ease of access to e-commerce sites. The company added that several factors are behind the continuous expansion of the halal beauty products market in Saudi Arabia; particularly the growing awareness of the use of halal products among consumers, the search for compliance with religious requirements, and the avoidance of goods that use alcohol and pig fat in their production. Analysts quoted by the company stated that the initiatives of Vision 2030 have created conditions conducive to the growth of commodity markets. It added that discretionary spending on personal care products has seen a noticeable increase due to the rising influence of the middle classes, who now have higher incomes from which they can spend on these needs. "Research and Markets" confirmed that the increasing consumer desire for skincare, haircare, and makeup products from companies that have certifications confirming that these products meet "halal" requirements has led to an increase in the number of producing companies. It explained that the prosperity of these companies and their products resulted from the average income of Saudi individuals reaching $27,680, according to June 2024 figures, while unemployment recorded a rate of around 5%, and inflation remained below 2%. The rise in spending on halal beauty products was attributed to the increasing number of young generations among the Saudi population, and their desire to care for their skin, hair, and makeup. Official and international statistics indicate that about 63% of the Kingdom's population is under 30 years old. They are fond of communication technology, which provides awareness, connection, and knowledge about the components of beauty products.