مع بدء العام الدراسي الجديد في الولايات المتحدة، يواجه ملايين الطلاب الأمريكيين واقعًا جديدًا بحظر الهواتف المحمولة في المدارس، حيث فرضت سبع عشرة ولاية، إلى جانب واشنطن العاصمة، قيودًا جديدة على استخدام الهواتف الذكية والأجهزة الإلكترونية خلال اليوم الدراسي، ليرتفع إجمالي الولايات التي تتبنى مثل هذه السياسات إلى 35 ولاية.
بدأت هذه الموجة عندما أصبحت فلوريدا، في عام 2023، أول ولاية تسن قانونًا يحظر استخدام الهواتف أثناء الحصص الدراسية، ما أشعل شرارة حركة وطنية سريعة الانتشار، وفي نيويورك، أعلنت الحاكمة كاثي هوكول أن ولايتها ستصبح أكبر ولاية تفرض حظرًا شاملًا «من الجرس إلى الجرس» ابتداءً من العام الدراسي 2025-2026، مع تخصيص 13.5 مليون دولار لتزويد المدارس بخزائن وأكياس مغناطيسية لتخزين الهواتف.
وتشمل الولايات التي فرضت حظرًا شاملًا ألاباما، أركنسو، لويزيانا، أوهايو، وتكساس، بينما تفرض ولايات مثل إنديانا وآيوا قيودًا خلال الحصص الدراسية فقط، وفي جورجيا وفلوريدا، ينطبق الحظر الشامل على طلاب رياض الأطفال حتى الصف الثامن، بينما يُسمح لطلاب المدارس الثانوية باستخدام الهواتف خلال الاستراحات.
وتعكس هذه القوانين، التي حظيت بدعم الحزبين، قلقًا متزايدًا من تأثير الهواتف على الصحة العقلية، حيث أظهرت دراسات أن الاستخدام المفرط لوسائل التواصل الاجتماعي يرتبط بارتفاع معدلات القلق، الاكتئاب، والتنمر الإلكتروني بين المراهقين، ومع ذلك، لم تخلُ هذه القيود من الانتقادات، وأثارت منشورات على منصة، جدلاً حول إجبار الطلاب على وضع هواتفهم في أكياس مغناطيسية طوال اليوم الدراسي، معتبرين ذلك تقييدًا مفرطًا.
وفي السنوات الأخيرة، أثارت الهواتف الذكية وتأثيرها على الطلاب جدلًا واسعًا في الولايات المتحدة، خصوصاً مع تزايد القلق بشأن تأثيرها على الصحة العقلية والتركيز الأكاديمي، وفقًا لتقرير صادر عن «Common Sense Media» عام 2023، يتلقى نصف الأطفال من سن 11 إلى 17 عامًا ما يصل إلى 237 إشعارًا يوميًا على هواتفهم، 25% منها خلال ساعات الدراسة، كما أظهرت دراسة أجرتها «مركز بيو للأبحاث» عام 2022 أن أكثر من ثلث المراهقين يستخدمون وسائل التواصل الاجتماعي «بشكل شبه مستمر»، بما في ذلك أثناء اليوم الدراسي، ما يؤثر على تركيزهم وأدائهم الأكاديمي.
وعلى الرغم من الدعم الواسع، أثارت هذه القيود جدلاً. يرى بعض الباحثين أن الحظر الكامل قد لا يكون الحل الأمثل، مشيرين إلى أن الهواتف يمكن أن تكون أداة تعليمية أو وسيلة للتواصل في حالات الطوارئ، كما أن تطبيق هذه القوانين يواجه تحديات، مثل تكاليف توفير أنظمة التخزين وتدريب المعلمين على الإنفاذ، خصوصاً في الولايات التي تعتمد على السياسات المحلية بدلاً من الحظر الشامل.
With the start of the new school year in the United States, millions of American students are facing a new reality with the ban on mobile phones in schools, as seventeen states, along with Washington, D.C., have imposed new restrictions on the use of smartphones and electronic devices during the school day, bringing the total number of states adopting such policies to 35.
This wave began when Florida became, in 2023, the first state to enact a law banning phone use during class, sparking a rapidly spreading national movement. In New York, Governor Kathy Hochul announced that her state would become the largest state to impose a comprehensive ban "from bell to bell" starting in the 2025-2026 school year, allocating $13.5 million to provide schools with lockers and magnetic bags for storing phones.
The states that have imposed a comprehensive ban include Alabama, Arkansas, Louisiana, Ohio, and Texas, while states like Indiana and Iowa impose restrictions only during class time. In Georgia and Florida, the comprehensive ban applies to students from kindergarten through eighth grade, while high school students are allowed to use their phones during breaks.
These laws, which have received bipartisan support, reflect growing concerns about the impact of phones on mental health, as studies have shown that excessive use of social media is linked to rising rates of anxiety, depression, and cyberbullying among teenagers. However, these restrictions have not been without criticism, and posts on the platform have sparked debate about forcing students to place their phones in magnetic bags throughout the school day, considering it an excessive restriction.
In recent years, smartphones and their impact on students have sparked widespread debate in the United States, especially with growing concerns about their effect on mental health and academic focus. According to a report by "Common Sense Media" in 2023, half of children aged 11 to 17 receive up to 237 notifications daily on their phones, 25% of which occur during school hours. A study conducted by the "Pew Research Center" in 2022 showed that more than one-third of teenagers use social media "almost constantly," including during the school day, which affects their concentration and academic performance.
Despite broad support, these restrictions have sparked controversy. Some researchers believe that a complete ban may not be the optimal solution, noting that phones can be educational tools or means of communication in emergencies. Additionally, implementing these laws faces challenges, such as the costs of providing storage systems and training teachers for enforcement, especially in states that rely on local policies instead of a comprehensive ban.