وافقت شركة قوقل، اليوم (الإثنين)، على دفع غرامة قدرها 55 مليون دولار أسترالي (35.8 مليون دولار أمريكي) في أستراليا، بعد أن وجدت هيئة المنافسة وحماية المستهلك الأسترالية (ACCC) أن الشركة أضرت بالمنافسة من خلال دفع مبالغ مالية لأكبر شركتي اتصالات في البلاد، تيلسترا وأوبتوس، لتثبيت تطبيق بحث قوقل مسبقاً على هواتف أندرويد، مع استبعاد محركات البحث المنافسة.
تأتي الغرامة ضمن سلسلة من التحديات التي تواجهها شركة قوقل، التابعة لشركة ألفابت (GOOGL.O)، في أستراليا. ففي الأسبوع الماضي، قضت محكمة ضد قوقل وأبل (AAPL.O) في دعوى قضائية رفعتها شركة إيبك غيمز، متهمةً الشركتين بمنع متاجر التطبيقات المنافسة في أنظمة تشغيلهما.
كما تم إدراج يوتيوب التابع لقوقل الشهر الماضي ضمن حظر أسترالي على منصات التواصل الاجتماعي التي تسمح للمستخدمين دون سن 16 عاماً بالتسجيل، في قرار عكس قراراً سابقاً باستثناء الموقع.
وأفادت هيئة المنافسة الأسترالية أن قوقل أبرمت اتفاقيات مع تيلسترا (TLS.AX) وأوبتوس، المملوكة لشركة سنغافورة للاتصالات (STEL.SI)، بين أواخر 2019 وأوائل 2021، إذ شاركت قوقل هاتين الشركتين في إيرادات الإعلانات الناتجة عن استخدام محرك بحثها على أجهزة أندرويد.
وأقرت قوقل بأن هذه الاتفاقيات كان لها تأثير كبير على المنافسة من محركات البحث الأخرى، وتوقفت عن إبرام مثل هذه الاتفاقيات، كما وافقت على دفع الغرامة.
وقالت جينا-كاس جوتليب، رئيسة هيئة المنافسة: «نتيجة اليوم تخلق إمكانية حصول ملايين الأستراليين على خيارات بحث أوسع في المستقبل، وتمكين مزودي خدمات البحث المنافسين من الظهور بشكل فعّال أمام المستهلكين الأستراليين».
وتقدمت قوقل والهيئة بطلب مشترك إلى المحكمة الفيدرالية لفرض غرامة قدرها 55 مليون دولار أسترالي، مع انتظار قرار المحكمة بشأن مدى ملاءمة العقوبة.
وأشارت الهيئة إلى أن تعاون قوقل ساعد في تجنب نزاع قانوني طويل.
وصرح متحدث باسم قوقل، أن الشركة سعيدة بحل مخاوف الهيئة، التي تتعلق بشروط لم تعد موجودة في اتفاقياتنا التجارية منذ فترة.
وأضاف: «نحن ملتزمون بمنح صانعي أجهزة أندرويد مزيداً من المرونة لتثبيت المتصفحات وتطبيقات البحث مسبقاً، مع الحفاظ على العروض والميزات التي تساعدهم على الابتكار والمنافسة مع أبل وتقليل التكاليف».
وأشار متحدث باسم تيلسترا إلى بيان سابق يؤكد تعاون الشركة وأوبتوس مع الهيئة، والتزامهما بعدم إبرام اتفاقيات مع قوقل لتثبيت محرك بحثها بشكل حصري منذ عام 2024.
Google agreed today (Monday) to pay a fine of 55 million Australian dollars (35.8 million US dollars) in Australia, after the Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) found that the company harmed competition by paying large sums to the two largest telecommunications companies in the country, Telstra and Optus, to pre-install the Google search app on Android phones, excluding competing search engines.
The fine comes amid a series of challenges facing Google, a subsidiary of Alphabet (GOOGL.O), in Australia. Last week, a court ruled against Google and Apple (AAPL.O) in a lawsuit filed by Epic Games, accusing the two companies of blocking competing app stores on their operating systems.
Additionally, YouTube, owned by Google, was included last month in an Australian ban on social media platforms that allow users under the age of 16 to register, reversing a previous decision that exempted the site.
The Australian Competition Authority reported that Google entered into agreements with Telstra (TLS.AX) and Optus, owned by Singapore Telecommunications (STEL.SI), between late 2019 and early 2021, where Google shared advertising revenue generated from the use of its search engine on Android devices with these two companies.
Google acknowledged that these agreements had a significant impact on competition from other search engines and has stopped entering into such agreements, as well as agreeing to pay the fine.
Gina Cass-Gottlieb, chair of the competition authority, stated: “Today's outcome creates the possibility for millions of Australians to have broader search options in the future, enabling competing search service providers to effectively present themselves to Australian consumers.”
Google and the authority jointly filed a request with the federal court to impose a fine of 55 million Australian dollars, awaiting the court's decision on the appropriateness of the penalty.
The authority noted that Google's cooperation helped avoid a lengthy legal dispute.
A Google spokesperson stated that the company is pleased to address the authority's concerns, which relate to terms that have not been present in our commercial agreements for some time.
He added: “We are committed to providing Android device makers with more flexibility to pre-install browsers and search apps while maintaining the offerings and features that help them innovate and compete with Apple and reduce costs.”
A spokesperson for Telstra referred to a previous statement confirming the company's and Optus's cooperation with the authority, and their commitment not to enter into agreements with Google to exclusively pre-install its search engine starting in 2024.