بدأ أكثر من 3200 عضو في نقابة العاملين بمصانع بوينغ في منطقة سانت لويس وإلينوي غرب الولايات المتحدة الأمريكية إضراباً اليوم (الإثنين)، بعد رفضهم عرض عقد ثانٍ قدمته الشركة الأحد.
وأعلنت شركة بوينغ للدفاع أنها مستعدة للتعامل مع التوقف عن العمل من خلال خطة طوارئ تعتمد على عمال غير نقابيين.
ووفقاً للشركة، كان العرض المرفوض، الذي يمتد لأربع سنوات، يتضمن زيادة متوسط الأجور بنسبة 40%، بما في ذلك زيادة عامة بنسبة 20% ومكافأة تصديق قدرها 5000 دولار، إلى جانب زيادات دورية إضافية وإجازات سنوية ومرضية أكثر. وكان العرض مشابهاً إلى حد كبير للعرض الأول الذي رفضته النقابة بأغلبية ساحقة قبل أسبوع.
من جهته، قال نائب رئيس بوينغ مدير عام منشآت سانت لويس دان جيليان في بيان: «نشعر بخيبة أمل لرفض موظفينا في سانت لويس عرضاً يتضمن زيادة أجور متوسطة بنسبة 40%».
من جانبه، أكد رئيس نقابة الاتحاد الدولي للعاملين في صناعة الطيران (IAM) في المنطقة 837 توم بولينغ أن الأعضاء يستحقون عقداً يعكس مهارتهم وتفانيهم ودورهم الحيوي في الدفاع الوطني.
بينما قلل الرئيس التنفيذي لبوينغ كيلي أورتبيرغ من تأثير الإضراب خلال مناقشة أرباح الربع الثاني مع المحللين، مشيراً إلى أن الشركة نجحت في تجاوز إضراب استمر 7 أسابيع العام الماضي من قبل أعضاء النقابة 751، التي تضم 33 ألف عامل يصنعون الطائرات التجارية في الشمال الغربي. وقال: «لا داعي للقلق كثيراً بشأن تداعيات الإضراب، سنتدبر الأمر».
ويعمل أعضاء النقابة 837 على تجميع مقاتلات بوينغ من طراز F-15 وF/A-18، وطائرة التدريب T-7، والطائرة المسيرة MQ-25 للتزود بالوقود الجوي لصالح البحرية الأمريكية.
كما توسع بوينغ منشآتها التصنيعية في سانت لويس لإنتاج مقاتلة F-47A الجديدة للقوات الجوية الأمريكية بعد فوزها بالعقد هذا العام.
وكان إضراب النقابة 751 قد انتهى بتوقيع عقد مدته 4 سنوات تضمن زيادة أجور بنسبة 38%.
More than 3,200 members of the Boeing factory workers' union in the St. Louis area and Illinois in the western United States began a strike today (Monday) after rejecting a second contract offer made by the company on Sunday.
Boeing Defense announced that it is prepared to handle the work stoppage through an emergency plan relying on non-union workers.
According to the company, the rejected offer, which spans four years, included an average wage increase of 40%, including a general increase of 20% and a signing bonus of $5,000, along with additional periodic raises and more annual and sick leave. The offer was quite similar to the first offer that the union overwhelmingly rejected a week ago.
For his part, Boeing Vice President and General Manager of St. Louis Facilities Dan Gillian stated in a statement: "We are disappointed that our employees in St. Louis rejected an offer that includes an average wage increase of 40%."
Meanwhile, Tom Bowling, President of the International Association of Machinists (IAM) union in District 837, confirmed that the members deserve a contract that reflects their skills, dedication, and vital role in national defense.
On the other hand, Boeing CEO Kelly Ortberg downplayed the impact of the strike during a discussion of second-quarter earnings with analysts, noting that the company successfully navigated a 7-week strike last year by members of union 751, which includes 33,000 workers who manufacture commercial aircraft in the Northwest. He said: "There is no need to worry too much about the repercussions of the strike; we will manage it."
Members of union 837 work on assembling Boeing F-15 and F/A-18 fighter jets, the T-7 training aircraft, and the MQ-25 unmanned aerial vehicle for aerial refueling for the U.S. Navy.
Boeing is also expanding its manufacturing facilities in St. Louis to produce the new F-47A fighter for the U.S. Air Force after winning the contract this year.
The strike by union 751 ended with the signing of a 4-year contract that included a wage increase of 38%.