كشف ضحية احتيال إلكتروني أنه تمكن من كشف حيلة لاستدرجه عبر إعلان مضلل لبيع أثاث وهمي عبر التواصل الاجتماعي، بعدما حوّل للمحتال مبلغ 4000 درهم عربوناً لشراء خيمة، إلى أن اكتشف زيف هذا الإعلان، وتواصل على الفور مع البنك لتجميد المبلغ، وإبلاغ الجهات الشرطية عن الواقعة.
وقال الضحية إنه شاهد أخيراً إعلاناً على منصات التواصل الاجتماعي في إحدى الدول الخليجية، عبارة عن خيمة مع جميع ملحقاتها، من أثاث وكنب، ثم تواصل مع رقم المعلن عن طريق تطبيق «واتساب»، لمعرفة سعر هذه الخيمة بملحقاتها، فأخبره بأنها بمقابل 16 ألف درهم، وطلب تحويل عربون بقيمة 10 آلاف درهم، ليقوم بتجهيزها، وأرسل إليه كل بيانات حسابه.
وأضاف أنه أخبر المحتال بأنه سيقوم بتحويل 4000 درهم فقط، وسيدفع بقية المبلغ بعد وصول الخيمة وتركيبها مع الأثاث، وبالفعل كتب المحتال فاتورة وأرسلها إليه عبر «واتساب»، ما جعله يعتقد أنه بالفعل نفّذ عملية شراء آمنة وبشكل موثوق، لكن أمراً ما أثار شكوكه نحو البائع، وهو أن المحتال كان يراسله فقط عن طريق الكتابة، رغم أنه كان يحاول أن يتصل به هاتفياً أو يرسل إليه رسالة صوتية ولا يرد عليه سوى بالكتابة، ومما زاد من شكوكه أنه عندما دخل إلى حساب المحتال على «التواصل الاجتماعي»، وجد أن خاصية التعليقات مغلقة، فضلاً عن وجود أكثر من حساب مزيف للشخص نفسه، وهنا تأكد أنه وقع ضحية عملية نصب واحتيال، وتابع الضحية أنه تواصل على الفور مع البنك الذي يتعامل معه، وطلب تجميد عملية تحويل المبلغ إلى المحتال وهو ما تم بالفعل، وتمكن من استرداد المبلغ، مضيفاً أنه في اليوم التالي تواصل مع إدارة الجرائم الإلكترونية عبر تطبيق وزارة الداخلية، لتقديم بلاغ ضد المحتال.
A victim of electronic fraud revealed that he managed to uncover a trick that lured him in through a misleading advertisement for selling fake furniture via social media, after he transferred an amount of 4000 dirhams as a deposit to purchase a tent, only to discover the falsehood of this advertisement. He immediately contacted the bank to freeze the amount and reported the incident to the police.
The victim stated that he recently saw an advertisement on social media platforms in one of the Gulf countries, featuring a tent with all its accessories, including furniture and sofas. He then contacted the advertiser through the "WhatsApp" application to inquire about the price of the tent with its accessories. The advertiser informed him that it was priced at 16,000 dirhams and requested a deposit of 10,000 dirhams to prepare it, sending him all his account details.
He added that he told the fraudster he would only transfer 4000 dirhams and would pay the remaining amount after the tent and furniture were delivered and installed. Indeed, the fraudster wrote an invoice and sent it to him via "WhatsApp," which made him believe that he had indeed completed a secure and reliable purchase. However, something raised his suspicions about the seller, which was that the fraudster only communicated with him through writing, even though he tried to call him or send him a voice message, but only received written responses. His suspicions increased when he entered the fraudster's account on social media and found that the comments feature was disabled, in addition to the presence of multiple fake accounts for the same person. It was then that he confirmed he had fallen victim to a scam. The victim continued that he immediately contacted the bank he deals with and requested to freeze the transfer to the fraudster, which was indeed done, and he was able to recover the amount. He added that the next day he contacted the cybercrime department via the Ministry of Interior application to file a report against the fraudster.