لم تعد الخرائط، ولا حتى الفيديوهات، دليلاً كافياً على أي شيء. فقد انطلق زوجان ماليزيان إلى وجهة سياحية جديدة ولافتة، لكن ما اكتشفاه لاحقاً أن الفيديو الترويجي لم يكن سوى فخ بارع من ابتكار الذكاء الاصطناعي.
ففي حادثة غريبة وقعت أخيرا في ماليزيا، اكتشف زوجان مسنّان أن وجهة أحلامهما لم تكن سوى خدعة تقنية متقنة، صُنعت بالكامل بواسطة الذكاء الاصطناعي.
وبدأت القصة عندما شاهد الزوجان فيديو انتشر على فيسبوك وتيك توك ومنصات التواصل الاجتماعي الأخرى، يظهر «تلفريك» في مدينة صغيرة تبعد أكثر من أربع ساعات عن العاصمة الماليزية كوالالمبور.
وأظهر الفيديو مشاهد جذابة، منها مطاعم فاخرة وغزلان تتجول في محيط الموقع. أما مقدمة الفيديو، فبدت فتاة حقيقية، مما عزز مصداقية المكان بالنسبة للزوجين.
قام الزوجان بحجز فندق وتوجها إلى المدينة، بحثاً عن المكان الساحر الذي شاهداه في الفيديو المنتشر. لكن المفاجأة الصادمة كانت أن هذا المكان، بما فيه «التلفريك»، غير موجود أصلاً. فقد كانت جميع المشاهد وهماً رقمياً.
وبعد تأكدهما من زيف الفيديو، فكّر الزوجان في رفع شكوى ضد الفتاة التي ظهرت مروّجة للمكان. لكنهما اكتشفا أن تلك الفتاة لم تكن سوى شخصية وهمية لم تُخلق يوماً.
وتبين أن الفيديو بالكامل تم إنتاجه بواسطة الذكاء الاصطناعي، باستخدام تقنية «قوقل فيو 3» (Google Veo 3)، وهو الإصدار الأحدث من تقنيات توليد الفيديوهات بالذكاء الاصطناعي. ورغم وضوح شعار التقنية في زاوية الفيديو، لم ينتبه له الزوجان الماليزيان.
وتدق هذه الحادثة، التي أثارت ضجة واسعة، ناقوس الخطر. كما تعيد طرح تساؤلات حقيقية حول مخاطر الذكاء الاصطناعي، خصوصاً في مجال المحتوى المولّد تلقائياً أو ما يعرف بـ«الديب فايك» (Deepfake).
وباتت التكنولوجيا المتقدمة اليوم قادرة على إنشاء فيديوهات زائفة يصعب تمييزها عن الحقيقية، خصوصا من قبل المستخدمين غير المتخصصين.
Maps, and even videos, are no longer a sufficient guide to anything. A Malaysian couple set off to a new and striking tourist destination, but what they later discovered was that the promotional video was nothing but a clever trap created by artificial intelligence.
In a strange incident that recently occurred in Malaysia, an elderly couple found that their dream destination was merely a meticulously crafted technical illusion, entirely made by artificial intelligence.
The story began when the couple watched a video that spread on Facebook, TikTok, and other social media platforms, showcasing a "cable car" in a small town located more than four hours from the Malaysian capital, Kuala Lumpur.
The video displayed attractive scenes, including luxurious restaurants and deer wandering around the site. The presenter of the video appeared to be a real girl, which enhanced the credibility of the place for the couple.
The couple booked a hotel and headed to the town, searching for the enchanting place they had seen in the viral video. But the shocking surprise was that this place, including the "cable car," did not exist at all. All the scenes were a digital illusion.
After confirming the falseness of the video, the couple considered filing a complaint against the girl who appeared promoting the place. However, they discovered that this girl was merely a fictional character who had never existed.
It turned out that the entire video was produced by artificial intelligence, using "Google Veo 3" technology, the latest version of video generation techniques powered by AI. Despite the technology's logo being clearly visible in the corner of the video, the Malaysian couple did not notice it.
This incident, which has sparked widespread outrage, sounds the alarm. It also raises genuine questions about the dangers of artificial intelligence, especially in the realm of automatically generated content or what is known as "deepfake."
Advanced technology today is capable of creating fake videos that are difficult to distinguish from real ones, especially by non-specialist users.