تُلقي الصور التي تُظهر مدرجات شبه خالية في مباريات كأس العالم للأندية 2025، التي تُقام في الولايات المتحدة، بظلالها على الحدث، مُثيرةً نقاشات حادة حول توقعات فيفا المبالغ فيها وتحديات جذب الجماهير.
ومنذ انطلاق البطولة، لاحظ المراقبون والصحفيون مقاعد خالية في أولى المباريات، مما دفع وسائل الإعلام ومنصات التواصل الاجتماعي لنشر صور تُبرز هذا المشهد، مع تعليقات تنتقد غياب الجماهير قبل انطلاق المباريات بدقائق.
وفق تقارير إعلامية بما في ذلك صحيفتي «سي إن إن» و «الغارديان»، تُثير المقاعد الخالية استياءً لأنها تُمثل خسارة مالية من تذاكر المباريات، المرطبات، البضائع، ومواقف السيارات، لكن هذه الخسائر لا تؤثر على الجماهير مباشرة.
وقالت صحيفة «الغارديان» إن استراتيجيات التسويق التي فرضت أسعاراً مرتفعة للتذاكر، والوعود بأن البطولة ستكون أعظم حدث في تاريخ كرة القدم للأنديى بمشاركة أفضل 32 فريقاً في العالم، تبدو الآن غير واقعية، لكن الجماهير ليست من وضعت هذه التوقعات.
وفقاً لفيفا، بلغ متوسط حضور الجماهير 52% من سعة الملاعب، بينما يُظهر المتوسط الوسيط نسبة 43%، مما يعني أن الأرقام تعكس التذاكر المباعة أو الموزعة أكثر من الحضور الفعلي.
هذه الأرقام تُذكّر بتجربة الدوري الأمريكي (MLS) في بداياته، حيث كانت الفرق تلعب في ملاعب كبيرة لكرة القدم الأمريكية، مما جعل الحضور يبدو ضئيلاً.
فيفا، التي تستضيف البطولة في عقر دار MLS، كان يُفترض أن تستفيد من هذه التجربة، وعلى سبيل المثال، شهدت مباراة فلومينينسي ودورتموند في ملعب ميتلايف (84 ألف متفرج) حضوراً نصفياً، بينما كان من الممكن أن تكون الأجواء أكثر حيوية في ملعب ريد بولز بسعة 25 ألفاً.
وحسب «الغارديان»، تتعدد العوامل التي أثرت على الحضور، منها مخاوف المهاجرين من مداهمات السلطات الأمريكية ربما منعت بعض الجماهير من الحضور، وتأخيرات التأشيرات صعّبت سفر مشجعي فرق مثل أولسان هيونداي وأوراوا ريد دايموندز.
وبالنسبة للجماهير المحلية، أُقيمت مباريات في أوقات عمل، مع أسعار تذاكر بدأت بمئات الدولارات، ولم تنخفض إلا مع اقتراب المباريات.
ورغم الانتقادات، يمكن اعتبار بعض أرقام الحضور إنجازاً، ففي مباراة تشيلسي ضد لوس أنجلوس إف سي في أتلانتا، حضر 22,137 مشجعاً رغم إقامتها في منتصف يوم عمل ومشاركة فريق تأهل مؤخراً.
كذلك، شهدت مباراة فلامنغو وإسبرنس التونسي في فيلادلفيا حضور 35 ألفاً، وتجاوز الحضور 40 ألفاً في مباراة مونتيري وإنتر ميلان في روز بول.
The images showing nearly empty stands at the 2025 FIFA Club World Cup matches, taking place in the United States, cast a shadow over the event, sparking intense discussions about FIFA's inflated expectations and the challenges of attracting crowds.
Since the tournament began, observers and journalists have noticed empty seats in the early matches, prompting media outlets and social media platforms to share images highlighting this scene, along with comments criticizing the absence of fans just minutes before the matches started.
According to media reports, including those from CNN and The Guardian, the empty seats are a source of frustration as they represent a financial loss from ticket sales, refreshments, merchandise, and parking, but these losses do not directly affect the fans.
The Guardian stated that the marketing strategies that imposed high ticket prices, along with promises that the tournament would be the greatest event in the history of club football featuring the best 32 teams in the world, now seem unrealistic, but it is not the fans who set these expectations.
According to FIFA, the average attendance was 52% of stadium capacity, while the median average shows a rate of 43%, meaning that the numbers reflect tickets sold or distributed more than actual attendance.
These figures remind one of the early experiences of Major League Soccer (MLS), where teams played in large American football stadiums, making attendance appear minimal.
FIFA, which is hosting the tournament in the heart of MLS territory, was supposed to benefit from this experience. For example, the match between Fluminense and Dortmund at MetLife Stadium (84,000 capacity) had a half-full attendance, while the atmosphere could have been more vibrant at Red Bulls Arena with a capacity of 25,000.
According to The Guardian, several factors affected attendance, including fears among immigrants of U.S. authorities' raids that may have prevented some fans from attending, and visa delays that complicated travel for supporters of teams like Ulsan Hyundai and Urawa Red Diamonds.
For local fans, matches were scheduled during working hours, with ticket prices starting in the hundreds of dollars, only decreasing as the matches approached.
Despite the criticisms, some attendance figures can be considered an achievement; for instance, in the match between Chelsea and Los Angeles FC in Atlanta, 22,137 fans attended despite it being held in the middle of a workday and featuring a recently qualified team.
Additionally, the match between Flamengo and Tunisian Esperance in Philadelphia saw an attendance of 35,000, and attendance exceeded 40,000 in the match between Monterrey and Inter Milan at Rose Bowl.