في خضم الجدل الدائر حول انسحاب نادي الهلال من بطولة كأس السوبر السعودي، برزت آراء قانونية متعددة، كان من أبرزها ما طرحه مسلي آل معمر، الرئيس التنفيذي السابق لنادي النصر، الذي أشار فيه إلى أن المادة (59/4/3) من لائحة الانضباط والأخلاق تستوجب حرمان الهلال من الدعم المالي، بما في ذلك المخصصات المرتبطة ببرامج الاستراتيجية العامة للأندية وبرنامج الاستقطاب.
ومع كامل الاحترام لرأيه، إلا أن هذا الطرح يحتاج إلى وقفة قانونية متأنية، تتناول النص النظامي ضمن سياقه، وتُفرّق بين العقوبات الانضباطية من جهة، وبرامج الدعم التحفيزية من جهة أخرى.
سياق المادة محل الجدل
تنص المادة (59) من لائحة الانضباط والأخلاق الصادرة عن الاتحاد السعودي لكرة القدم على العقوبات المترتبة على امتناع فريق عن لعب مباراة رسمية. وفي الفقرة (4/3) منها يُذكر صراحة:
«يُحرم الفريق الممتنع من الحصول على أي مبالغ مالية مخصصة لدرجة اللعبة».
وبنظرة أولى، قد يبدو النص عاماً، لكنه في الحقيقة يتضمن قيوداً موضوعية يجب التوقف عندها. فالمادة تتحدث عن «مبالغ مخصصة لدرجة اللعبة»، أي تلك المرتبطة مباشرة بالمشاركة الرياضية في البطولة موضوع الامتناع. وهي مخصصات تأتي عادة من الاتحاد أو الرابطة، كحقوق البث، الجوائز، المبالغ التشغيلية للموسم، وليس من الوزارة.
الفرق بين الدعم النظامي والعقوبات الانضباطية
من حيث الطبيعة القانونية، فإن برامج مثل «استراتيجية دعم الأندية» و«برنامج الاستقطاب» هما مبادرتان سياديتان صادرتان عن وزارة الرياضة، وتخضعان لمعايير أداء فنية وتجارية ومالية، ولا تمتان بصلة مباشرة إلى لوائح الانضباط والأخلاق. وبتعبير أدق، فإن الجهة التي تقر الدعم هي التي تملك سلطة وقفه أو تعديله، وليس الاتحاد أو لجانه الانضباطية.
ومن هنا، فإن استناد أي جهة خارج وزارة الرياضة إلى نص انضباطي لتبرير وقف مخصصات استراتيجية، يُعدّ توسعاً غير مشروع في تفسير النصوص، ويُخرج المادة (59) عن سياقها.
لا ولاية للجنة الانضباط على أموال الوزارة
تجدر الإشارة إلى أن لجنة الانضباط والأخلاق لا تمتلك ولاية قانونية على ما تقرره وزارة الرياضة، ولا على ما تمنحه الرابطة من حوافز استراتيجية مبنية على تقارير الأداء والتحقق المالي والفني. وبالتالي، فإن أي قرار لوقف دعم الهلال على خلفية اعتذاره أو انسحابه من السوبر سيكون قراراً مجحفاً ينطوي على تجاوز النظام، ولا يستند الى أساس قانوني.
غياب السوابق القانونية
حتى الآن، لم يُسجّل أن تم حرمان نادٍ من برامج الدعم الوزاري بناءً على مخالفة انضباطية. وحتى في حالات الانسحاب السابقة أو العقوبات الأخرى كانت الآثار محصورة ضمن نطاق المسابقة «مثل إلغاء النتائج أو الحرمان من المشاركة التالية»، دون أن تمتد لتشمل حرماناً مالياً من برامج سيادية.
وهذا يُعزّز أهمية التريث في التفسير، وتجنب استباق النية النظامية للمشرّع، أو تحميل النص أكثر مما يحتمل
الاستنتاج القانوني.
إن المادة (59/4/3) من لائحة الانضباط والأخلاق لا يمكن أن تُفسّر على نحو يُرتب حرماناً تلقائياً من برامج الدعم الوزاري، ما لم يصدر قرار تنظيمي مستقل من الجهات المانحة نفسها. ويُفترض أن تظل العقوبات المنصوص عليها منحصرة في إطار اختصاص الاتحاد، دون أن تمس سياسات الدولة في دعم وتطوير الرياضة عبر برامجها الاستراتيجية؛
فالخلط بين العقوبات التأديبية والمبادرات التحفيزية يُربك المشهد القانوني، ويفتح الباب أمام تضارب الاختصاصات والتفسيرات، وهو ما يجب أن يُحسم بموقف رسمي واضح من الجهات المعنية، لا بالاستناد إلى اجتهادات فردية، مهما كانت مكانة أصحابها.
وفي النهاية، يبقى صوت النظام، لا الانطباع، هو الفيصل في حسم هذا الجدل.
In the midst of the ongoing debate regarding Al-Hilal's withdrawal from the Saudi Super Cup, various legal opinions have emerged, one of the most notable being presented by Musli Al-Muammar, the former CEO of Al-Nasr Club, who pointed out that Article (59/4/3) of the Disciplinary and Ethics Regulations necessitates depriving Al-Hilal of financial support, including allocations related to the general strategic programs for clubs and the recruitment program.
With all due respect to his opinion, this proposition requires a careful legal examination that addresses the regulatory text within its context and distinguishes between disciplinary penalties on one hand and incentive support programs on the other.
The context of the disputed article
Article (59) of the Disciplinary and Ethics Regulations issued by the Saudi Football Federation stipulates the penalties resulting from a team's refusal to play an official match. In paragraph (4/3), it explicitly states:
“The team refusing is deprived of receiving any financial amounts allocated for the level of the game.”
At first glance, the text may seem general, but it actually includes objective restrictions that must be considered. The article discusses “amounts allocated for the level of the game,” meaning those directly related to the sports participation in the championship in question. These allocations usually come from the federation or the association, such as broadcasting rights, prizes, and operational amounts for the season, and not from the ministry.
The difference between regulatory support and disciplinary penalties
From a legal standpoint, programs like the “Club Support Strategy” and the “Recruitment Program” are sovereign initiatives issued by the Ministry of Sports, subject to technical, commercial, and financial performance standards, and are not directly related to the Disciplinary and Ethics Regulations. More precisely, the entity that approves the support is the one that has the authority to suspend or modify it, not the federation or its disciplinary committees.
Therefore, any entity outside the Ministry of Sports relying on a disciplinary text to justify the suspension of strategic allocations is considered an unlawful expansion in the interpretation of the texts, taking Article (59) out of its context.
The Disciplinary Committee has no jurisdiction over ministry funds
It is worth noting that the Disciplinary and Ethics Committee does not have legal jurisdiction over what the Ministry of Sports decides, nor over what the association grants in terms of strategic incentives based on performance and financial and technical verification reports. Consequently, any decision to suspend Al-Hilal's support based on its apology or withdrawal from the Super Cup would be an unjust decision that constitutes a violation of the regulations and lacks a legal basis.
Absence of legal precedents
So far, there has been no record of a club being deprived of ministerial support programs based on a disciplinary violation. Even in previous cases of withdrawal or other penalties, the effects were limited to the scope of the competition, such as canceling results or barring participation in the next event, without extending to financial deprivation from sovereign programs.
This underscores the importance of caution in interpretation and avoiding premature assumptions about the legislative intent, or overburdening the text beyond its capacity.
Legal conclusion.
Article (59/4/3) of the Disciplinary and Ethics Regulations cannot be interpreted in a way that automatically deprives clubs of ministerial support programs unless an independent regulatory decision is issued by the granting entities themselves. It is assumed that the penalties stipulated remain confined within the federation's jurisdiction, without infringing on the state's policies in supporting and developing sports through its strategic programs;
the confusion between disciplinary penalties and incentive initiatives complicates the legal landscape and opens the door to conflicts of jurisdiction and interpretations, which must be resolved with a clear official stance from the relevant authorities, rather than relying on individual interpretations, regardless of the status of their proponents.
In the end, it is the voice of the law, not impressions, that will determine the outcome of this debate.