حددت وزارة التعليم، معايير قياس أثر التقويم التكويني خلال العام الدراسي الحالي، وبينت أنه إذا أتقن 80% أو أكثر من الطلاب تبقى خطة المعلم للتعلم جيدة ولا بأس من استمرار استخدامها على أن يقدم دعماً إضافياً للطلاب الذين لم يحققوا درجة الإتقان المطلوبة، إما عن طريق الدروس الموجهة، أو اعتماد أنشطة إضافية، أو ما يراه المعلم مناسباً من أساليب وإستراتيجيات التعلم خلال الحصة أو بعد الحصة الدراسية. وإذا أتقن ما بين 50% إلى 80% من الطلاب فيجب على المعلم تقديم التعليم المتمايز واعتماده في خطط التعليم المستقبلي لتقديم الدروس التالية، ويمكن للطلاب الذين حققوا درجة الإتقان الانخراط في أنشطة إثرائية، أو العمل كفريق دعم للطلاب الآخرين، أما الطلاب الذين ما زالوا يحاولون الإتقان فيوفر لهم المعلم تدريبات موجهة إضافية أو مواد تعليمية إضافية مثل الوسائط المتعددة أو التعليم المبرمج الذي يقوم على تقسيم المحتوى لأجزاء، وينقل الطالب للجزء الجديد متى ما أتقن الجزء الحالي مع مراعاة سرعة تعلمه.
وإذا أتقن أقل من 50% من الطلاب سيحتاج المعلم إلى إعادة تدريس الموضوع للفصل بأكمله. وأشارت وزارة التعليم إلى أنه يمكن استخدام الأساليب والإستراتيجيات المخصصة لإعادة التدريس، فعلى سبيل المثال يُقسم الطلاب في مجموعات صغيرة ويُقدم المحتوى لهم حسب مستوى فهمهم للموضوع أو الاستعانة بالطلاب المتقنين لدعم مجموعات التعلم، مما يساعد الطالب المتقن على تعميق فهمه ومشاركته مع الآخرين، واكتساب مهارات الحوار والإقناع والنقاش أو استخدام مراكز التعلم التعليمية.
The Ministry of Education has defined the criteria for measuring the impact of formative assessment during the current academic year. It indicated that if 80% or more of the students achieve mastery, the teacher's learning plan remains good, and it is acceptable to continue using it, provided that additional support is offered to students who have not reached the required level of mastery, either through targeted lessons, additional activities, or whatever the teacher deems appropriate in terms of learning methods and strategies during or after the lesson. If between 50% to 80% of the students achieve mastery, the teacher must provide differentiated instruction and incorporate it into future teaching plans for upcoming lessons. Students who have achieved mastery can engage in enrichment activities or work as a support team for other students. Meanwhile, students who are still trying to achieve mastery will receive additional targeted practice or supplementary educational materials, such as multimedia or programmed instruction that breaks down the content into parts, allowing the student to move to the new part once they have mastered the current one, taking into account their learning pace.
If less than 50% of the students achieve mastery, the teacher will need to reteach the topic to the entire class. The Ministry of Education noted that specific methods and strategies for reteaching can be employed. For example, students can be divided into small groups, and the content can be presented to them based on their level of understanding of the topic, or by utilizing proficient students to support learning groups. This approach helps the proficient student deepen their understanding and share it with others, while also acquiring skills in dialogue, persuasion, and discussion, or using educational learning centers.