شددت وزارة التعليم، على ضرورة الالتزام بالإجراءات التنظيمية لتطبيق الاختبارات المركزية في جميع مدارس المرحلة الابتدائية من الصف الثالث وحتى السادس والمرحلة المتوسطة، خلال اختبارات نهاية الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي الحالي.
وبينت الوزارة، أنه يتعين تشكيل فرق فنية من المشرفين والمعلمين المميزين في التخصصات والصفوف المستهدفة من قبل اللجنة الإشرافية بإدارة التعليم، وتكون مهماتها بناء نموذجين لكل مادة مستهدفة، في ضوء جداول المواصفات التي تغطي كامل محتوى المقرر لجميع الفترات الدراسية، الاختبار الأساسي ونموذج آخر مكافئ، ومفاتيح الإجابة الصحيحة لكل نموذج، وتحكيم جميع النماذج الاختبارية وتجويدها ورفع النماذج في نظام اختبار وتحكيم نماذج إدارات التعليم الأخرى كمحكم خارجي في نظام اختبار، والمسندة من قبل الإدارة العامة لتقويم الأداء المعرفي والمهاري، وإعادة تصحيح أوراق إجابات العينة العشوائية ومقارنتها مع الدرجة المرصودة، ورفع تقرير بنتائج المقارنة للجنة الإشرافية.
وشددت الوزارة على تشكيل لجنة التحصيل الدراسي، يرأسها مدير المدرسة أو المسؤول المكلف من اللجنة الإشرافية، وفي حال الحاجة تتولى تطبيق إجراءات الاختبار داخل المدرسة وتشكيل فرق العمل واللجان الفرعية للاختبارات، ومهماتها تتمثل في تجهيز قاعات الاختبار وتهيئة كافة الظروف المناسبة للتطبيق والمسؤولية المباشرة عن تطبيق ضوابط تنظيم أعمال الاختبارات، والتزام المدرسة بها وطباعة وحفظ نماذج الأسئلة من نظام اختبار بعدد الطلاب، وذلك قبل موعد الاختبار فور اعتمادها في النظام وتشكيل فرق للتصحيح والمراجعة والرصد وحفظ أوراق الإجابات وقوائم الرصد وتسليمها للجنة الإشرافية في حال الحاجة إليها.
The Ministry of Education emphasized the necessity of adhering to the organizational procedures for implementing central tests in all primary schools from the third to the sixth grade and in intermediate schools during the final exams of the first semester of the current academic year.
The ministry indicated that technical teams should be formed from distinguished supervisors and teachers in the targeted specialties and grades by the supervisory committee of the education administration. Their tasks include building two models for each targeted subject, in light of the specifications tables that cover the entire content of the curriculum for all study periods, the basic test, and another equivalent model, along with the correct answer keys for each model. They are also responsible for reviewing all test models, improving them, and uploading the models in the testing system, serving as external reviewers for the test models of other education administrations, supported by the General Administration for Evaluating Cognitive and Skill Performance. Additionally, they must re-grade the answer sheets of the random sample and compare them with the recorded scores, and submit a report on the comparison results to the supervisory committee.
The ministry stressed the formation of an academic achievement committee, chaired by the school principal or the person assigned by the supervisory committee. If necessary, this committee will implement the testing procedures within the school and form working teams and subcommittees for the tests. Their responsibilities include preparing the testing rooms and creating all suitable conditions for implementation, as well as being directly responsible for applying the regulations governing the conduct of the tests, ensuring the school's compliance with them, printing and storing the question models from the testing system according to the number of students, and doing so before the test date as soon as they are approved in the system. They will also form teams for grading, reviewing, recording, and storing answer sheets and recording lists, and delivering them to the supervisory committee if needed.