وسيلة ترفيه لـ 89 % من الشباب و48 % من الإناث
600 مليار دولار حجم سوق ألعاب الفيديو السعودي بحلول 2030
تابع قناة عكاظ على الواتساب
أشارت بيانات حديثة إلى أن حجم سوق ألعاب الفيديو العالمية في السعودية وبلدان الخليج، ستصل خلال السنوات الخمس القادمة إلى 600 مليار دولار.
وكان حجم هذه السوق بلغ 300 مليار دولار خلال العام 2024، وكانت القيادة السعودية قدمت استثمارات ضخمة في شركات ألعاب الفيديو الكبيرة، من خلال صندوق الثروة السيادية السعودي، الذي يشرف عليه ولي العهد رئيس مجلس الوزراء الأمير محمد بن سلمان بن عبدالعزيز.
وكان الأمير محمد بن سلمان، أطلق في 2022 الإستراتيجية الوطنية للألعاب والرياضة الإلكترونية. وجاء ذلك للتشديد على أهمية قطاع الألعاب، الذي يعد أحد أركان نجاح التنويع الاقتصادي الوارد في رؤية المملكة 2030.
ثاني أكبر استحواذ
واستحوذت السعودية، في هذا السياق، على شركة «إلكترونكس آرتس» بما لا يقل عن 55 مليار دولار، ليصبح صندوق الاستثمارات العامة أكبر المستثمرين فيها.
وكان الاستحواذ على «إلكترونكس آرتس» ثاني أكبر استحواذ، بعدما أنفقت ميكروسوفت 68.7 مليار دولار للاستحواذ على شركة الألعاب آكتفيجن بليزارد. وأسس صندوق الاستثمارات السيادية السعودي «مجموعة سافي للألعاب» في عام 2022.
ويستهدف قطاع الألعاب السعودي توفير خدمة ملائمة للشباب السعوديين، الذين يمارس ما بين 67% و89% منهم ألعاب الفيديو بانتظام، فيما تقول 48% من نساء المملكة، إنهن يحرصن على ألعاب الفيديو والألعاب الإلكترونية، بحسب إحصاء نشرته شركة المحاماة الأمريكية بيرد آند بيرد.
Recent data indicates that the size of the global video game market in Saudi Arabia and the Gulf countries will reach $600 billion over the next five years.
The size of this market was $300 billion in 2024, and the Saudi leadership has made significant investments in major video game companies through the Saudi Sovereign Wealth Fund, overseen by Crown Prince and Prime Minister Mohammed bin Salman bin Abdulaziz.
In 2022, Prince Mohammed bin Salman launched the National Strategy for Games and Esports. This was to emphasize the importance of the gaming sector, which is considered one of the cornerstones of the economic diversification outlined in Vision 2030.
Second Largest Acquisition
In this context, Saudi Arabia acquired "Electronic Arts" for no less than $55 billion, making the Public Investment Fund the largest investor in it.
The acquisition of "Electronic Arts" is the second largest acquisition, after Microsoft spent $68.7 billion to acquire the gaming company Activision Blizzard. The Saudi Sovereign Investment Fund established the "Savvy Games Group" in 2022.
The Saudi gaming sector aims to provide a suitable service for Saudi youth, with between 67% and 89% of them regularly playing video games, while 48% of the women in the Kingdom say they are keen on video games and electronic games, according to a survey published by the American law firm Bird & Bird.