حددت وزارة التعليم معايير منح حوافز معلمي الصفوف الأولية في المدارس الابتدائية بعد توقفها لعدة سنوات، إذ يمنح معلم الصفوف الأولية الحوافز حال حصوله على 85 درجة من 100 درجة في معايير عدة، منها معيارا الأداء الوظيفي ورضا المستفيد 50%، إذ يتم تحقيقهما من خلال تقدير الأداء الوظيفي للمعلم (لا يقل عن 3 لآخر عامين)، ونسبة رضا أولياء الأمور والطلاب، إلى جانب نتائج الطلاب وانضباطهم 45%، ويتم قياسه من خلال تقييم يقيس مستوى الطلاب في المواد التي يدرسها المعلم أو المعلمة، ونسبة انضباط طلاب المعلم طيلة العام، وجهود المعلم في رفع نواتج التعلم لدى الطلاب منخفضي الأداء.
ومن المعايير أيضاً المشاركة في المسابقات المحلية والدولية 5%، ويتم قياسه من خلال مشاركة المعلم أو طلابه في مسابقات محلية أو دولية وحصول المعلم على جوائز أو طلابه محلية أو دولية.
وأشارت الوزارة إلى أن الحوافز تتمثل في الإعفاء من المناوبة والإشراف اليومي، وتخصيص مساعد إداري للفصل حسب أعداد الطلاب، وتقديم شهادة شكر وتكريم من قبل مدير العموم، وإعلان اسم المعلم المتميز في موقع الوزارة وإدارات التعليم وشاشاتها ومن خلال رسائل البريد الإلكتروني للوزارة، والترشيح للإسهام في اللجان التنفيذية للقيادة التربوية، والترشيح لحضور المؤتمرات الوطنية والعالمية وتقديم دورات واستشارات في مناطق التعليم كافة.
«التعليم» تعيد منح حوافز معلمي ومعلمات الصفوف الأولية
30 سبتمبر 2025 - 02:11
|
آخر تحديث 30 سبتمبر 2025 - 02:11
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله الدهاس (مكة المكرمة) aldhass@
The Ministry of Education has set criteria for granting incentives to teachers of early grades in primary schools after a hiatus of several years. A teacher of early grades will receive incentives if they achieve a score of 85 out of 100 in several criteria, including the performance and beneficiary satisfaction criteria, which account for 50%. These are achieved through evaluating the teacher's performance (which must not be less than 3 for the last two years) and the satisfaction rate of parents and students, in addition to student results and their discipline, which account for 45%. This is measured through an assessment that evaluates the level of students in the subjects taught by the teacher, the discipline rate of the teacher's students throughout the year, and the teacher's efforts to improve learning outcomes for low-performing students.
Another criterion is participation in local and international competitions, which accounts for 5%. This is measured by the teacher's or their students' participation in local or international competitions and the teacher receiving awards or their students receiving local or international awards.
The ministry indicated that the incentives include exemption from duty and daily supervision, the allocation of an administrative assistant for the classroom based on the number of students, providing a certificate of appreciation and recognition from the director general, announcing the name of the distinguished teacher on the ministry's website and education administrations and their screens, as well as through the ministry's email messages, nomination to contribute to the executive committees of educational leadership, and nomination to attend national and international conferences and provide courses and consultations in all educational areas.
Another criterion is participation in local and international competitions, which accounts for 5%. This is measured by the teacher's or their students' participation in local or international competitions and the teacher receiving awards or their students receiving local or international awards.
The ministry indicated that the incentives include exemption from duty and daily supervision, the allocation of an administrative assistant for the classroom based on the number of students, providing a certificate of appreciation and recognition from the director general, announcing the name of the distinguished teacher on the ministry's website and education administrations and their screens, as well as through the ministry's email messages, nomination to contribute to the executive committees of educational leadership, and nomination to attend national and international conferences and provide courses and consultations in all educational areas.