حذر المركز العالمي لمكافحة التطرف «اعتدال»، في دراسة تحليلية بعنوان «أدوات التطرف لزعزعة أمن المجتمعات»، من الأساليب التي تلجأ إليها الجماعات المتطرفة لبث الفوضى وتقويض استقرار الدول والمجتمعات، بصناعة بيئات مشحونة باللا أمل، وتوظيفها لصالح أجندات عنيفة تهدد الأمن الوطني والاجتماعي.
وتؤكد الدراسة أن التطرف يراهن على إحياء وتعميق مشاعر سلبية، وأوهام مريضة، وانفعالات مرضية، تخلصت منها المجتمعات الآمنة والمستقرة؛ وهي ما تختصرها عبارة «حب الإحباط وكراهية الأمل». إذ يكفي أن ينشأ شعور الفرد باللا أمان في بلده، بسبب غياب أو هشاشة القانون، أو سيادة التسيب والتطاول على الحرمات: من حياة وممتلكات وأعراض، لتنهار المشاعر الوطنية والإنسانية تماماً. عندها تحل محلها مشاعر أخرى مدمرة، يزرعها المتطرف في نفسه وفي من حوله، كالقلق المفرط واليأس المقيم والاضطراب النفسي وفقدان الأمان بكل أشكاله، في ظل انعدام المؤسسات الرسمية وغياب المعالجات في المجال الحيوي المناسب. وهنا يجد التطرف بيئة مواتية لتسويق مشاريعه المدمرة وبيع أفكاره العنيفة باعتبارها حلاً واقعياً.
وتوضح الدراسة أن الخطوة الأولى للتطرف هي الإخلال بالاتزان النفسي والفكري للفرد عبر بث الانعزالية والإحباط والشكوك، ثم الرهان على خلق فجوة بين الأفراد من جهة، والمؤسسات الرسمية من جهة أخرى. ومثلما ينفرد التطرف بالمجتمع برؤية مشوهة متوهمة قائمة على فقد الأمل والترهيب والترويع، فإنه يقدم نفسه من خلال ذلك كسبيل للنجاة من المخاطر المتوهمة التي يروج لها بطريقة مضللة.
أما الخطوة الثانية فتتمثل في بناء شبكة إجرامية للسيطرة على الثروات والمقدرات، من خلال الانخراط في التهريب والتزييف وغسل الأموال، وصولاً إلى تمويل الأنشطة التخريبية والإرهابية.
وفي الخطوة الثالثة ينتهز المتطرفون الظروف الاستثنائية في تاريخ الدول أو لحظات ضعفها ولو كانت عابرة، فيضاعفون استهداف مؤسساتها ومصادر قوتها حتى تنهار ثم يستحوذون عليها. وفي هذه المرحلة تصبح الجماعات المتطرفة بديلاً مدمراً، يحوّل المجتمع إلى مسرح للفوضى والدمار.
دروس وتجارب من التاريخ
تشير الدراسة إلى أن التجارب التاريخية تؤكد أن مشاريع التطرف لم ولن تجد طريقها إلى أي مجتمع قوي، كونها الخطر الرئيس الذي يواجهه المجتمع في التصدي للعنف والإرهاب. ويأتي ذلك من خلال بناء منظومة ردع خاصة تحصن المجتمعات وتمنع المتطرفين من إحكام قبضتهم على الضحايا في البيئات الهشة. وهذا يفسر -بحسب «اعتدال»- عداء المتطرفين الكبير للمؤسسات المعنية بمكافحتهم وكشفهم والقضاء على أفكارهم الممتدة، إذ تشكل هذه المؤسسات جدار صد ضد مخططاتهم العبثية.
تخلص الدراسة إلى أن يقظة الجميع تمثل جداراً وطنياً منيعاً، يقف ضد محاولات التشويش على الأمن ويرعب مشاريع الفوضى والتطرف. ومع أن المتطرفين يحاولون استغلال أي ظرف لزعزعة الأمن، إلا أن وعي المجتمع حول الهوية الوطنية ومؤسسات الدولة، ورفضه القاطع لدعوات العنف، هو الضمانة الأساسية لبقاء الاستقرار.
ويؤكد «اعتدال» أن الرد المجتمعي المتواصل على أي نشاط يهدد وحدة الوطن يشكل الجدار الصلب والمانع الذي يعزز الأمن والتعايش، ويعيق محاولات استهداف الاستقرار الوطني، لتبقى الدولة في موقع الحصانة أمام مخططات الإرهاب والتطرف.
The Global Center for Combating Extremism "Etidal" warned, in an analytical study titled "Tools of Extremism to Undermine the Security of Societies," about the methods that extremist groups resort to in order to spread chaos and undermine the stability of countries and communities, by creating environments filled with hopelessness and exploiting them for violent agendas that threaten national and social security.
The study confirms that extremism bets on reviving and deepening negative feelings, sick illusions, and pathological emotions that safe and stable societies have overcome; this is summarized in the phrase "the love of frustration and the hatred of hope." It is sufficient for an individual's feeling of insecurity in their country to arise due to the absence or fragility of the law, or the prevalence of chaos and transgressions against sanctities: of life, property, and honor, for national and human feelings to completely collapse. At that point, other destructive feelings take their place, sown by the extremist in themselves and in those around them, such as excessive anxiety, persistent despair, psychological disturbance, and loss of security in all its forms, in the absence of official institutions and the lack of appropriate interventions in the vital field. Here, extremism finds a favorable environment to market its destructive projects and sell its violent ideas as a realistic solution.
The study clarifies that the first step towards extremism is disrupting the psychological and intellectual balance of the individual by sowing isolation, frustration, and doubts, then betting on creating a gap between individuals on one hand and official institutions on the other. Just as extremism isolates society with a distorted, delusional view based on the loss of hope and intimidation, it presents itself as a means of escape from the imagined dangers it misleadingly promotes.
The second step involves building a criminal network to control resources and wealth, through engaging in smuggling, counterfeiting, and money laundering, ultimately leading to financing destructive and terrorist activities.
In the third step, extremists take advantage of exceptional circumstances in the history of countries or moments of their weakness, even if fleeting, to multiply their targeting of institutions and sources of strength until they collapse and then seize them. At this stage, extremist groups become a destructive alternative, turning society into a theater of chaos and destruction.
Lessons and Experiences from History
The study indicates that historical experiences confirm that extremist projects have never and will never find their way into any strong society, as they represent the main danger faced by society in combating violence and terrorism. This is achieved through building a special deterrent system that fortifies societies and prevents extremists from tightening their grip on victims in fragile environments. This explains, according to "Etidal," the significant hostility of extremists towards institutions concerned with combating them, exposing them, and eliminating their extended ideas, as these institutions form a bulwark against their chaotic schemes.
The study concludes that the vigilance of all represents a strong national wall against attempts to disrupt security and frightens the projects of chaos and extremism. Although extremists try to exploit any circumstance to undermine security, the community's awareness of national identity and state institutions, and its firm rejection of calls for violence, is the fundamental guarantee for maintaining stability.
"Etidal" emphasizes that the continuous community response to any activity that threatens national unity forms a solid and preventive wall that enhances security and coexistence, hindering attempts to target national stability, allowing the state to remain in a position of immunity against the schemes of terrorism and extremism.