أثار إلزام المعلمين بالبقاء سبع ساعات يومياً بعد استحداث تطبيق «حضوري» جدلاً بين المعلمين والمعلمات من جهة، ووزارة التعليم من جهة أخرى، وشكا معلمون ومعلمات التقت بهم «عكاظ»، من أن النظام يُلزمهم بالبقاء في المدارس حتى الواحدة والربع أو الواحدة والنصف ظهراً، رغم أن طلاب بعض المراحل الدراسية، كالابتدائية ورياض الأطفال والطفولة المبكرة، ينصرفون في الثانية عشرة ظهراً أو الواحدة والنصف، فيما ينصرف طلاب المرحلة المتوسطة في بعض الأيام عند الثانية عشرة ظهراً.وأوضحوا أن هذا الوضع يجبرهم على البقاء دون طلاب حتى اكتمال الساعات المقررة، وطالبوا الوزارة بمعالجة التباين. وقال فهد العتيبي ومحمد القرني: إن طبيعة عمل المعلم ترتبط بوجود الطلاب، وإن معلمي المراحل المبكرة يبذلون جهداً مضاعفاً في تعليم صغار النشء. فيما شدد سلطان الحارثي وناصر البيشي وعلي الزهراني، على أن طبيعة عمل المعلمين تختلف عن الموظفين في القطاعات الأخرى، حتى إن إجازاتهم ترتبط بانتهاء العام الدراسي، مما يعكس خصوصية مهنتهم.من جانبها، أوضحت وزارة التعليم في وقت سابق، أن النظام الجديد يحدد ساعات الدوام الرسمي بسبع ساعات متصلة تبدأ من السادسة والربع صباحاً حتى الواحدة والربع ظهراً، مع تسجيل الموظف متأخراً إذا حضر بعد السادسة وخمس وأربعين دقيقة، ويقوم النظام بتجميع دقائق التأخير وصولاً إلى حسم يوم كامل عند بلوغها سبع ساعات.وأكدت الوزارة أن تطبيق «حضوري» يهدف إلى إدارة عمليات الحضور والانصراف رقمياً لجميع منسوبي المدارس، بما يعزز التحول الرقمي ويرفع كفاءة بيئة العمل التعليمية. ويعتمد التطبيق على تقنية تحديد المواقع الجغرافية، بحيث لا يتم توثيق الحضور والانصراف إلا من داخل النطاق المحدد للمدرسة.
معلمون: لماذا الواحدة والنصف ؟ و«التعليم» ترد: الدوام الرسمي 7 ساعات
The requirement for teachers to stay for seven hours daily after the introduction of the "Hodouri" application has sparked controversy among teachers on one side and the Ministry of Education on the other. Teachers who spoke to "Okaz" complained that the system obliges them to remain in schools until 1:15 PM or 1:30 PM, even though students in some educational stages, such as elementary school, kindergarten, and early childhood, leave at 12 PM or 1:30 PM, while middle school students leave at 12 PM on some days. They explained that this situation forces them to stay without students until the required hours are completed, and they called on the ministry to address this discrepancy. Fahd Al-Otaibi and Mohammed Al-Qarni stated that the nature of a teacher's work is linked to the presence of students, and that early childhood teachers exert extra effort in educating young children. Meanwhile, Sultan Al-Harithi, Nasser Al-Bishi, and Ali Al-Zahrani emphasized that the nature of teachers' work differs from employees in other sectors, to the extent that their vacations are tied to the end of the academic year, reflecting the uniqueness of their profession. For its part, the Ministry of Education previously clarified that the new system sets official working hours at seven continuous hours, starting from 6:15 AM until 1:15 PM, with employees being marked late if they arrive after 6:45 AM. The system accumulates late minutes, leading to a full day's deduction once it reaches seven hours. The ministry confirmed that the "Hodouri" application aims to digitally manage attendance and departure operations for all school staff, enhancing digital transformation and improving the efficiency of the educational work environment. The application relies on geolocation technology, ensuring that attendance and departure are only documented from within the designated school boundaries.