حددت وزارة التعليم آلية إجرائية موحدة لمعالجة الأوضاع الأكاديمية للطلاب الراغبين في الالتحاق بالمدارس السعودية في أوقات مختلفة من العام الدراسي، سواء كانوا قادمين من خارج المملكة أو محولين من أنظمة تعليمية متنوعة داخلها.
وتهدف الإجراءات لضمان انتقال سلس وعادل للطلاب ودمجهم في النظام التعليمي دون عوائق.
وحددت الوزارة حالتين رئيسيتين للتعامل مع الطلاب الجدد، تتضمن الحالة الأولى الطالب الذي يصل بوثائق نجاح رسمية ومستوفية لشروط المعادلة عن فصل دراسي أو أكثر، إذ يتم اعتماد درجاته السابقة وتسجيلها مباشرة في النظام الإلكتروني المعتمد.
ونص القرار أنه إذا كان الطالب مكملاً في مادة أو أكثر، فإنه يختبر فقط في مقررات الفترة الدراسية التي درسها فعلياً داخل المملكة.
وبينت الوزارة أن الحالة الثانية، تعنى بالطالب الذي يصل دون وثيقة نجاح أو بوثائق غير مستوفية لشروط المعادلة، وفي هذه الحالة، يتم إلحاقه مباشرة بالفترة الدراسية القائمة ليبدأ رحلته التعليمية دون تأخير.
وأوضحت الوزارة آلية معالجة الفترة الدراسية التي لم يدرسها عبر منح الطالب في الصفوف من الثالث الابتدائي فما فوق خيارين؛ إما أداء الاختبار البديل الذي تُحتسب درجته من 100، أو أن يُعتبر مكملاً في تلك الفترة ويتقدم لاختبار الدور الثاني في نهايتها.
واهتم القرار بطلاب الصفين الأول والثاني الابتدائي في مثل هذه الحالات، عبر تقييمهم بشكل تدريجي ومستمر في مهارات الفترة الدراسية التي فاتتهم، بدلاً من إخضاعهم لاختبارات رسمية، بما يتناسب مع خصائصهم العمرية وقدراتهم، وذلك لتوفير حلول مرنة ومنظمة تضمن العدالة وتدعم الاستقرار الأكاديمي لجميع الطلاب.
The Ministry of Education has established a unified procedural mechanism to address the academic situations of students wishing to enroll in Saudi schools at different times of the academic year, whether they are coming from outside the Kingdom or transferring from various educational systems within it.
The procedures aim to ensure a smooth and fair transition for students and their integration into the educational system without obstacles.
The ministry has identified two main cases for dealing with new students. The first case involves a student who arrives with official success documents that meet the equivalency requirements for one or more semesters. In this case, their previous grades are recognized and recorded directly in the approved electronic system.
The decision states that if the student is incomplete in one or more subjects, they will only be tested in the courses of the semester they actually studied within the Kingdom.
The ministry clarified that the second case pertains to a student who arrives without a success document or with documents that do not meet the equivalency requirements. In this case, they are directly enrolled in the current semester to begin their educational journey without delay.
The ministry explained the mechanism for addressing the semester that the student did not study by providing students in grades three and above with two options: either to take an alternative test that is scored out of 100, or to be considered incomplete in that semester and take the second-round exam at its end.
The decision also addressed students in the first and second grades in such cases by assessing them gradually and continuously in the skills of the missed semester, instead of subjecting them to formal tests, in a manner that suits their age characteristics and abilities. This is to provide flexible and organized solutions that ensure fairness and support academic stability for all students.