أصدرت الهيئة العامة للطيران المدني تقريرها الشهري عن أداء مطارات المملكة الدولية والداخلية، لشهر يوليو 2025م، وفقاً لـ11 معياراً أساسياً لقياس الأداء، تطبيقاً للتوجُّهات الإستراتيجية، التي تستهدف تجويد الخدمات المُقدَّمة للمسافرين، ورفع مستواها، وتحسين تجربة المسافر في مطارات المملكة.
ونال مطار الملك خالد الدولي بالرياض، ومطار الأمير محمد بن عبدالعزيز الدولي بالمدينة المنورة، ومطار أبها الدولي، ومطار عرعر الدولي، ومطار القريات، المراكز المتقدمة في التقرير، وقُسمت المطارات إلى 5 فئات، حقق المركز الأول في فئة المطارات الدولية التي يزيد أعداد المسافرين فيها على 15 مليون مسافر سنوياً، مطار الملك خالد الدولي بالرياض بنسبة التزام بلغت 82%، بينما جاء ثانياً مطار الملك عبدالعزيز الدولي بجدة بنسبة التزام وصلت إلى 82%، إذ تفوق مطار الملك خالد الدولي بالرياض على مطار الملك عبدالعزيز الدولي بجدة في نسب تحقيق المعايير.
وفي الفئة الثانية للمطارات الدولية التي يأتي فيها أعداد المسافرين من 5 إلى 15 مليون مسافر سنوياً، حصل مطار الأمير محمد بن عبدالعزيز الدولي بالمدينة المنورة على المركز الأول بنسبة 91%، فيما حصل مطار الملك فهد الدولي بالدمام على نسبة 82%.
وفي الفئة الثالثة للمطارات الدولية التي يأتي فيها أعداد المسافرين من 2 إلى 5 ملايين مسافر سنوياً، حصل مطار أبها الدولي على المركز الأول بنسبة التزام 100%، متفوقاً على المطارات المنافسة في مجموع متوسط أوقات الانتظار لرحلات المغادرة والقدوم، فيما حصل مطار عرعر الدولي على المركز الأول في الفئة الرابعة للمطارات الدولية التي تقل فيها أعداد المسافرين عن مليوني مسافر سنوياً، بنسبة التزام 100%، متفوقاً على المطارات المنافسة في مجموع متوسط أوقات الانتظار لرحلات المغادرة والقدوم.
وحقق مطار القريات المركز الأول في الفئة الخامسة للمطارات الداخلية بحصوله على نسبة التزام بلغت 100%، متفوقاً على جميع المطارات المنافسة في مجموع متوسط أوقات الانتظار لرحلات المغادرة والقدوم.
يذكر أن الهيئة العامة للطيران المدني تستند في تقييم أداء المطارات إلى 11 معياراً أساسياً لقياس الأداء، أبرزها أوقات انتظار المسافرين في إجراءات السفر، والوقت الذي يقضيه المسافر أمام سير الأمتعة ومناطق الجوازات والجمارك، علاوة على معايير تتعلق بذوي الإعاقة، وعدة معايير أخرى وفق أفضل الممارسات العالمية.
The General Authority of Civil Aviation issued its monthly report on the performance of the Kingdom's international and domestic airports for July 2025, based on 11 key performance indicators, in line with strategic directions aimed at enhancing the quality of services provided to travelers, raising their standards, and improving the travel experience at the Kingdom's airports.
King Khalid International Airport in Riyadh, Prince Mohammed bin Abdulaziz International Airport in Medina, Abha International Airport, Arar International Airport, and Al-Qurayyat Airport ranked highly in the report. The airports were divided into 5 categories, with King Khalid International Airport in Riyadh achieving first place in the category of international airports with over 15 million passengers annually, with a compliance rate of 82%. Meanwhile, King Abdulaziz International Airport in Jeddah came in second with a compliance rate of 82%, as King Khalid International Airport in Riyadh outperformed King Abdulaziz International Airport in Jeddah in the achievement of the standards.
In the second category for international airports with passenger numbers ranging from 5 to 15 million annually, Prince Mohammed bin Abdulaziz International Airport in Medina secured first place with a compliance rate of 91%, while King Fahd International Airport in Dammam achieved a compliance rate of 82%.
In the third category for international airports with passenger numbers ranging from 2 to 5 million annually, Abha International Airport achieved first place with a compliance rate of 100%, surpassing competing airports in the average total waiting times for departing and arriving flights. Arar International Airport secured first place in the fourth category for international airports with fewer than 2 million passengers annually, with a compliance rate of 100%, outpacing competing airports in the average total waiting times for departing and arriving flights.
Al-Qurayyat Airport achieved first place in the fifth category for domestic airports with a compliance rate of 100%, outperforming all competing airports in the average total waiting times for departing and arriving flights.
It is noteworthy that the General Authority of Civil Aviation bases its evaluation of airport performance on 11 key performance indicators, the most prominent of which include passenger waiting times during travel procedures, the time spent by travelers at baggage claim, passport control, and customs, in addition to criteria related to individuals with disabilities, and several other standards according to best global practices.