استقبلت مدارس التعليم العام في منطقتي مكة المكرمة والمدينة المنورة، ، طلاب وطالبات التعليم العام في مختلف المراحل الدراسية، الذين بلغ عددهم 1897824 طالباً وطالبة التحقوا في 8368 مدرسة، ويتولى 11417 معلماً ومعلمة تدريسهم، تزامناً مع بدء العام الدراسي 1447هـ وفق التقويم الدراسي.
وأكملت الإدارة العامة للتعليم بمنطقة مكة المكرمة، عبر 2455 مدرسة، كافة استعداداتها لاستقبال أكثر من 500 ألف طالب وطالبة يقوم على تدريسهم أكثر من 38 ألف معلم ومعلمة، وتهيأت 2384 مدرسة في محافظة جدة لاستقبال 714273 طالباً وطالبة، يعمل على تدريسهم 41537 معلماً ومعلمة.
في حين، استقبلت محافظة الطائف، عبر 1700 مدرسة بمختلف المراحل، 270 ألف طالب وطالبة، وانتظم في 1829 مدرسة بتعليم منطقة المدينة المنورة 413551 طالباً وطالبة، يشرف على تدريسهم 34637 معلماً ومعلمة.
وقد عززت المدارس عبر برامجها منذ بدء اليوم الدراسي عدة قِيم تربوية وذلك من خلال برامج الاصطفاف الصباحي وتخصيص عدة دقاق من الحصص لتعزيز هذه القيم وكذلك عبر مرافق المدرسة بما يساهم في ترسيخ قِيم الإيجابية والانتماء الوطني، والالتزام، والتعاون، والتسامح، والعزيمة، والأمانة وجعلها جزءاً من السلوك اليومي للطلاب والطالبات، باعتبارها ركيزة أساسية في بناء جيل واعٍ ومسؤول يسهم في تنمية وطنه وتحقيق رؤيته، وتحفيز المجتمع التعليمي لبداية عام دراسي جديد مليء بالعطاء والتميز.
وحرصت إدارات التعليم وبمتابعة مع وزارة التعليم، على تهيئة بيئات جاذبة للطلاب والطالبات؛ لتنمية مهارات الطلاب والطالبات، وتعزيز القيم الوطنية والإيجابية لديهم، وإطلاق قدراتهم الإبداعية، ومواهبهم الابتكارية، بوصفها ركيزة أساسية لبناء الوطن، وتحقيق رؤيته وتطلعاته المستقبلية.
وشددت وزارة التعليم على ضرورة الانضباط اليومي طوال أيام الأسبوع وتسجيل غياب الطلبة وتثبيته في نظام نور الإلكتروني مع أهمية إشعار أولياء أمور الطلاب والطالبات فوراً عبر وسائل التواصل المتاحة مع تنفيذ برامج توعوية وتثقيفية لبيان مخاطر الغياب وآثاره السلبية على مسيرة التعليم خلال العام الدراسي.
The public education schools in the regions of Makkah and Madinah welcomed students from various educational stages, with a total of 1,897,824 students enrolled in 8,368 schools, taught by 11,417 male and female teachers, coinciding with the start of the academic year 1447 AH according to the academic calendar.
The General Administration of Education in the Makkah region has completed all preparations to receive more than 500,000 students through 2,455 schools, with over 38,000 male and female teachers responsible for their education. In Jeddah, 2,384 schools are ready to welcome 714,273 students, taught by 41,537 male and female teachers.
Meanwhile, the city of Taif welcomed 270,000 students through 1,700 schools at various stages, and 413,551 students are enrolled in 1,829 schools in the Madinah region, supervised by 34,637 male and female teachers.
Since the start of the school year, schools have reinforced several educational values through their programs, including morning assembly activities and dedicating several minutes of classes to promote these values. Additionally, school facilities contribute to instilling values of positivity, national belonging, commitment, cooperation, tolerance, determination, and honesty, making them part of the daily behavior of students, as they are a fundamental pillar in building a conscious and responsible generation that contributes to the development of its nation and achieving its vision, while motivating the educational community for a new academic year filled with giving and excellence.
The education administrations, in coordination with the Ministry of Education, have focused on creating attractive environments for students to develop their skills, enhance their national and positive values, and unleash their creative abilities and innovative talents, as these are essential foundations for building the nation and achieving its vision and future aspirations.
The Ministry of Education emphasized the importance of daily discipline throughout the week and recording student absences in the Noor electronic system, along with the necessity of promptly notifying the parents of students through available communication channels, while implementing awareness and educational programs to highlight the risks of absenteeism and its negative effects on the educational process throughout the academic year.