أعلنت هيئة تقويم التعليم والتدريب الانتهاء من قياس الأداء التعليمي لجميع مدارس المملكة «الابتدائية والمتوسطة»، من خلال تحليل نتائج الاختبارات الوطنية «نافس» 2025م، لأكثر من مليون و300 ألف طالب وطالبة، وأكثر من 26 ألف مدرسة حكومية وأهلية وعالمية، في المرحلتين الابتدائية والمتوسطة، إضافة إلى مدارس الطفولة المبكرة هذا العام، وأصدرت بطاقات الأداء المدرسي الخاصة بهذه الاختبارات للمدارس وإدارات التعليم.
وأتاحت الهيئة لجميع المدارس وإدارات التعليم الاطلاع على نتائج طلبتها في الاختبارات الوطنية «نافس» 2025م، من خلال منصة تميز الرقمية، ونُشرت بطاقة أداء لكل مدرسة، وإدارة تعليم.
وشهد تطبيق الاختبارات الوطنية «نافس»، في عامه الرابع هذا العام 2025م، زيادة 31.6% عن العام الماضي في عدد الطلبة المختبرين، وكانت الزيادة في الصف الثالث الابتدائي بنسبة تزيد على 150% تقريباً، وزيادة بنسبة 24.7% عن العام الماضي في عدد المدارس المستهدفة بالاختبارات.
ونفذت الهيئة اختبارات «نافس» بالتكامل مع وزارة التعليم في الفترة من 14 إلى 30 أبريل 2025م، في الصفوف ومجالات التعلم (المواد) الرئيسة المستهدفة، وهي الثالث الابتدائي «الرياضيات والقراءة»، والسادس الابتدائي «الرياضيات والقراءة والعلوم»، والثالث المتوسط «الرياضيات والقراءة والعلوم».
وتتيح منصة «تميز» الرقمية (https://se.etec.gov.sa) بطاقات الأداء في اختبارات «نافس»، وتقارير التقويم المدرسي التفصيلية التي تشمل أربعة مجالات، هي الإدارة المدرسية، والتعليم والتعلم، ونواتج التعلم، والبيئة المدرسية، وأصدرت الهيئة بطاقات الأداء المدرسي بناء على نتائج هذه الاختبارات في مجالات الرياضيات والعلوم والقراءة.
وتُعد اختبارات «نافس» اختبارات وطنية تنفذها هيئة تقويم التعليم والتدريب بالتكامل مع وزارة التعليم، وتعد نتائجها معياراً مهماً لتقويم واعتماد المدارس، وتهدف اختبارات «نافس» إلى تقويم التحصيل التعليمي لطلبة المدارس، وتحفيز التميز والتنافس الإيجابي بين المدارس وإدارات التعليم، وتزويد صناع القرار والمستفيدين بمؤشرات أداء موثوقة، تساعد على اتخاذ الإجراءات التصحيحية؛ لتحسين جودة عمليات التعليم والتحصيل التعليمي، ورصد مستوى التقّدم والتغيير في مستويات التحصيل التعليمي للمدارس، وإدارات التعليم والنظام التعليمي بصورة دورية، والنظام التعليمي بشكل دوري.
وتوظف نتائج هذه الاختبارات في تقويم مدارس التعليم العام، ومقارنة الأداء والفروق بين المدارس والإدارات التعليمية، والتعّرف على العوامل المؤثرة في تعلم الطلاب، وتحصيلهم في «القراءة، والعلوم، والرياضيات»، وقياس مؤشرات الاختبارات الوطنية في برنامج تنمية القدرات البشرية ودعم تحقيق مستهدفاتها، وتنفذ الاختبارات وفق الأدوار التكاملية والتنسيق المتواصل بين وزارة التعليم والهيئة، لتحقيق الأهداف الوطنية، وتمثل نتائج الاختبارات مؤشراً مهماً من مؤشرات الأداء في برنامج تنمية القدرات البشرية، أحد برامج رؤية المملكة 2030.
وتأتي اختبارات «نافس» استناداً إلى تنظيم الهيئة الصادر بقرار مجلس الوزراء، المتضمن «بناء وتنفيذ المقاييس والاختبارات التعليمية كالاختبارات الوطنية في مراحل التعليم العام ذات العلاقة بتقويم التعليم العام».
وطُبقت الاختبارات الوطنية «نافس» للمرة الأولى على جميع مدارس المرحلتين الابتدائية والمتوسطة في العام الدراسي 2021 - 2022م، واستمر تطبيقها بشكل سنوي بعد ذلك.
The Education and Training Evaluation Commission announced the completion of measuring educational performance for all schools in the Kingdom, both "primary and intermediate," through the analysis of the results of the national assessments "Nafes" 2025, involving more than 1.3 million students and over 26,000 public, private, and international schools in the primary and intermediate stages, in addition to early childhood schools this year. The commission issued school performance cards related to these assessments for schools and education administrations.
The commission has made it possible for all schools and education administrations to access their students' results in the national assessments "Nafes" 2025 through the Tameez digital platform, with a performance card published for each school and education administration.
This year, in its fourth year, the implementation of the national assessments "Nafes" saw a 31.6% increase in the number of students tested compared to last year, with an increase of over 150% in the third grade of primary school and a 24.7% increase in the number of targeted schools for the assessments compared to last year.
The commission conducted the "Nafes" assessments in collaboration with the Ministry of Education from April 14 to 30, 2025, in the targeted core subjects and grades, which are third grade primary "mathematics and reading," sixth grade primary "mathematics, reading, and science," and third intermediate "mathematics, reading, and science."
The Tameez digital platform (https://se.etec.gov.sa) provides performance cards for the "Nafes" assessments and detailed school evaluation reports that cover four areas: school management, teaching and learning, learning outcomes, and the school environment. The commission issued school performance cards based on the results of these assessments in the areas of mathematics, science, and reading.
The "Nafes" assessments are national tests conducted by the Education and Training Evaluation Commission in collaboration with the Ministry of Education. Their results serve as an important criterion for evaluating and accrediting schools. The "Nafes" assessments aim to evaluate the educational attainment of school students, stimulate excellence and positive competition among schools and education administrations, and provide decision-makers and stakeholders with reliable performance indicators that assist in taking corrective actions to improve the quality of educational processes and learning outcomes, as well as monitoring the level of progress and change in educational attainment levels of schools, education administrations, and the educational system periodically.
The results of these assessments are employed in evaluating public education schools, comparing performance and differences among schools and educational administrations, identifying factors affecting student learning and their achievements in "reading, science, and mathematics," and measuring national assessment indicators in the Human Capability Development Program to support achieving its objectives. The assessments are conducted in accordance with the integrated roles and continuous coordination between the Ministry of Education and the commission to achieve national goals. The results of the assessments represent an important indicator of performance in the Human Capability Development Program, one of the programs of the Kingdom's Vision 2030.
The "Nafes" assessments are based on the commission's regulation issued by a Cabinet decision, which includes "building and implementing educational standards and assessments such as national assessments in general education stages related to evaluating general education."
The national assessments "Nafes" were applied for the first time to all primary and intermediate schools in the academic year 2021 - 2022, and their application has continued annually since then.