أكدت وزارة التعليم، أن مدارس الموهوبين تُعامل معاملة المدارس الخاصة (الأهلية والعالمية) في منح صلاحية تحديد ساعات العمل، وتحديد التقويم الدراسي بناء على الضوابط الواردة في التعاميم المعتمدة وفق ما تقتضيه مصلحة العمل.
وأوضحت الوزارة، في دليل القواعد التنظيمية لفصول ومدارس الموهوبين، أن مدارس الموهوبين تطبق الخطط الدراسية الخاصة بمدارس الموهوبين المعتمدة سنوياً في دليل الخطط الدراسية الصادر من المركز الوطني للمناهج، ويمكن لمدرسة الموهوبين (التخصصية)، إعداد الخطط الدراسية الخاصة بها واعتمادها من قبل المركز الوطني للمناهج، بما يشمل المقررات الأساسية، وإضافة المقررات والبرامج والوحدات الإثرائية المرخصة من المركز الوطني للمناهج، مشيرةً إلى أنه يمكن تقديم البرامج الإثرائية المرخصة من المركز الوطني للمناهج مع إمكانية زيادة عدد الساعات المخصصة لهذه البرامج بما يتناسب مع الاحتياج ويحقق مصلحة تعليمية بالتكامل مع المقررات الدراسية المعتمدة.
وبينت الوزارة، أنه تلزم موافقة مدير التعليم على تطبيق الخطة الدراسية المعتمدة لمدارس الموهوبين في حال الحاجة لصرف خارج الدوام للعاملين وفق النظام، عند زيادة عدد الساعات النظامية في مدارس التعليم العام، على أن يراعى عند تصميم الخدمات التعليمية والخطط الدراسية في مدارس الموهوبين الآتي: المرونة في تقديم أساليب التعليم والتعلم بما يتناسب مع احتياجات الطلبة الفردية ودعم مهارات التفكير العليا والإبداع والابتكار وتقديم خدمة التسريع الأكاديمي، وفقاً لسياسات التسريع المعتمدة، وتقديم خدمات التلمذة لتطوير قدرات الطلبة في مجالات محددة، وإعداد الخطط الفردية للطلبة الموهوبين، وتقديم خدمة الإرشاد الأكاديمي، وإرشاد الموهوبين من خلال الدعم الاجتماعي، والنفسي، وتعزيز التفاعل مع الأقران، وتأهيل الطلبة الموهوبين للمنافسة في المسابقات المحلية والعالمية.
وأشارت إلى أنه يتعين أن تلتزم مدارس الموهوبين بتحقيق مؤشرات الأداء الخاصة بها، وأن تحقق نتائج متقدمة في تصنيف الأداء وفقاً لمعايير التقويم المدرسي، ورفع تقارير أداء المدارس سنوياً للجهات المختصة في وزارة التعليم.
«التعليم»: «الموهوبين» تُعامل معاملة المدارس الخاصة في صلاحية ساعات العمل و«التقويم»
18 أغسطس 2025 - 20:04
|
آخر تحديث 18 أغسطس 2025 - 20:04
موهوبات خلال لقاء تعريفي. (واس)
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله الدهاس (مكة المكرمة) aldhass@
The Ministry of Education confirmed that gifted schools are treated similarly to private schools (national and international) in granting the authority to determine working hours and set the academic calendar based on the regulations outlined in the approved circulars, as required by the interests of the work.
The ministry clarified, in the regulatory framework guide for gifted classes and schools, that gifted schools implement the specialized curricula for gifted schools approved annually in the curriculum guide issued by the National Center for Curricula. A gifted school (specialized) can prepare its own curricula and have them approved by the National Center for Curricula, which includes the core subjects, and add courses, programs, and enrichment units licensed by the National Center for Curricula. It noted that licensed enrichment programs from the National Center for Curricula can be offered, with the possibility of increasing the number of hours allocated to these programs in accordance with needs and achieving educational benefits in integration with the approved curricula.
The ministry indicated that the approval of the education director is required to implement the approved curriculum plan for gifted schools if there is a need to allocate time outside of regular hours for staff according to the system, when the number of regular hours in public education schools increases. It should be considered when designing educational services and curricula in gifted schools the following: flexibility in providing teaching and learning methods that suit individual student needs, supporting higher-order thinking skills, creativity, and innovation, and providing academic acceleration services in accordance with the approved acceleration policies, offering apprenticeship services to develop students' abilities in specific fields, preparing individual plans for gifted students, providing academic guidance services, and mentoring gifted students through social and psychological support, enhancing interaction with peers, and preparing gifted students to compete in local and international competitions.
It was pointed out that gifted schools must adhere to achieving their performance indicators and achieve advanced results in performance classification according to school evaluation standards, and submit annual performance reports of the schools to the relevant authorities in the Ministry of Education.
The ministry clarified, in the regulatory framework guide for gifted classes and schools, that gifted schools implement the specialized curricula for gifted schools approved annually in the curriculum guide issued by the National Center for Curricula. A gifted school (specialized) can prepare its own curricula and have them approved by the National Center for Curricula, which includes the core subjects, and add courses, programs, and enrichment units licensed by the National Center for Curricula. It noted that licensed enrichment programs from the National Center for Curricula can be offered, with the possibility of increasing the number of hours allocated to these programs in accordance with needs and achieving educational benefits in integration with the approved curricula.
The ministry indicated that the approval of the education director is required to implement the approved curriculum plan for gifted schools if there is a need to allocate time outside of regular hours for staff according to the system, when the number of regular hours in public education schools increases. It should be considered when designing educational services and curricula in gifted schools the following: flexibility in providing teaching and learning methods that suit individual student needs, supporting higher-order thinking skills, creativity, and innovation, and providing academic acceleration services in accordance with the approved acceleration policies, offering apprenticeship services to develop students' abilities in specific fields, preparing individual plans for gifted students, providing academic guidance services, and mentoring gifted students through social and psychological support, enhancing interaction with peers, and preparing gifted students to compete in local and international competitions.
It was pointed out that gifted schools must adhere to achieving their performance indicators and achieve advanced results in performance classification according to school evaluation standards, and submit annual performance reports of the schools to the relevant authorities in the Ministry of Education.