علمت «عكاظ»، أن المحكمة الإدارية بديوان المظالم في منطقة عسير، قضت بإلزام صندوق التنمية العقارية بالمنطقة بإقراض مواطن مبلغ 500 ألف ريال من رأسمال الصندوق، وعدم إحالته إلى البنوك التجارية، كونه أحد من تنطبق عليهم الاشتراطات النظامية، إذ كان تاريخ طلبه في مطلع ذي الحجة 1419هـ، وفي وقت لاحق أيدت محكمة الاستئناف الإداري الحكم فيما انتهى إليه وبات قطعياً.
وبحسب الوثائق، التي اطلعت عليها «عكاظ»، تتلخص وقائع الدعوى في ما قدمه مواطن أمام المحكمة الإدارية من دعوى طالب فيها بإلزام فرع صندوق التنمية العقارية بمنطقة عسير بإقراضه من رأسمال الصندوق دون إحالته للبنوك، وقال في دعواه، إن الشروط تنطبق عليه بحسب تاريخ تقديم الطلب في عام 1419هـ قبل التعديل على آلية القرض.
وفي غياب الجهة المدعى عليها، رغم إبلاغها بموعد الجلسة، رأت المحكمة استقرار دفوعها في مثل هذه الدعاوى في قضايا سابقة تتفق مع الدعوى، إذ يتمسك صندوق التنمية العقارية بنظامه، وأنه يجوز لصندوق التنمية العقارية أن يتولى إدارة منح القروض ومتابعتها وحفظ حساباتها مباشرة أو يوكل ذلك إلى إحدى المؤسسات البنكية طبقاً لعقد يبرم لهذا الغرض، وأوكل صندوق التنمية العقارية لبعض المؤسسات البنكية طبقاً لعقد يبرم معها ومارس صلاحيات وفق ذلك، وتمسك الصندوق بسلامة الإجراءات التي اتخذها برفض إقراض المواطن من رأس المال في ظل التعديلات والإجراءات المعمول بها وتنظيم الدعم السكني.
واطلعت المحكمة على الأوامر والتعليمات المنظمة لعمل صندوق التنمية العقارية وآليات تنظيم الدعم السكني المقدمة قبل وبعد التعديل، فضلاً عن إطلاق وزارة الإسكان مجموعة من البرامج السكنية، منها 85 ألف دعم تمويلي مدعوم التكاليف من الدولة، بالشراكة مع صندوق التنمية العقارية والبنوك، ويسدد الصندوق أرباح التمويل من المستفيد بشكل كلي أو جزئي بناء على عدد أفراد الأسرة والدخل والعمر. وتمسك المواطن بطلبه أمام المحكمة بإلزام صندوق التنمية العقارية بالقرض بحسب التنظيم القديم، في حين طلب الصندوق من المحكمة رفض الدعوى. ودرست المحكمة مذكرات الدفوع والأوامر والقرارات الصادرة في هذا الصدد، وخلصت إلى إصدار حكم يقضي بإلغاء قرار صندوق التنمية العقارية في منطقة عسير بالامتناع عن إقراض المواطن من رأسمال الصندوق، ما يعني إلزامه بتقديم القرض دون إحالته للبنوك، وفق التنظيم القديم.
وعقب اكتساب الحكم القطعية وسريان نظام التنفيذ الجديد للمحاكم الإدارية، قدم المواطن صاحب الدعوى والمحكوم له طلباً أمام التنفيذ لإلزام صندوق التنمية بتنفيذ الحكم القضائي الصادر له والمؤيد من محكمة الاستئناف الإداري خلال 30 يوماً من تاريخ التبليغ، وعلى ضوء ذلك أمر قاضي التنفيذ الإداري صندوق التنمية العقارية بأن ينفذ السند التنفيذي الصادر ضده، وفي وقت لاحق قدم ممثل صندوق التنمية العقارية طلباً إلى محكمة التنفيذ الإداري يطلب منها حفظ طلب التنفيذ عقب إدراج اسم المواطن في قائمة الانتظار، وصدر قرار محكمة التنفيذ بثبوت تنفيذ القرار محل طلب التنفيذ وقررت محكمة التنفيذ الإدارية إغلاق ملف القضية، وألغت سلسلة الإجراءات التي تلزم صندوق التنمية العقارية بالتنفيذ.
وعقب اكتساب الحكم القطعية وسريان نظام التنفيذ الجديد للمحاكم الإدارية، قدم المواطن صاحب الدعوى والمحكوم له طلباً أمام التنفيذ لإلزام صندوق التنمية بتنفيذ الحكم القضائي الصادر له والمؤيد من محكمة الاستئناف الإداري خلال 30 يوماً من تاريخ التبليغ، وعلى ضوء ذلك أمر قاضي التنفيذ الإداري صندوق التنمية العقارية بأن ينفذ السند التنفيذي الصادر ضده، وفي وقت لاحق قدم ممثل صندوق التنمية العقارية طلباً إلى محكمة التنفيذ الإداري يطلب منها حفظ طلب التنفيذ عقب إدراج اسم المواطن في قائمة الانتظار، وصدر قرار محكمة التنفيذ بثبوت تنفيذ القرار محل طلب التنفيذ.
وقال المواطن المحكوم له، لـ«عكاظ»، إنه ينتظر من محكمة التنفيذ الإداري تنفيذ القرار بإلزام صندوق التنمية العقارية بتقديم القرض تنفيذاً لمنطوق الحكم،
وشدد المواطن على أنه يتمسك بطلب تنفيذ منطوق الحكم وحصوله على مبلغ القرض كونه حصل على أمر قضائي يمنحه قرضاً بمبلغ 500 ألف ريال، وأنه لا يزال في انتظار استلام القرض الموعود، لا سيما أن تنفيذ الحكم بات منتهياً أمام دائرة التنفيذ الإداري.
وأبدى تخوفه من صندوق التنمية العقارية بالالتفات على تحقيق الغاية من الحكم في الدعوى - بحسب حديثه - دون مسوغ من النظام.
"Okaz" learned that the Administrative Court at the Board of Grievances in the Asir region ruled to obligate the Real Estate Development Fund in the area to lend a citizen an amount of 500,000 riyals from the fund's capital, and not to refer him to commercial banks, as he meets the regulatory conditions. His application date was at the beginning of Dhu al-Hijjah 1419 AH, and later, the Administrative Court of Appeal upheld the ruling, making it final.
According to the documents reviewed by "Okaz," the facts of the case are summarized in what a citizen presented before the Administrative Court, where he requested to obligate the branch of the Real Estate Development Fund in the Asir region to lend him from the fund's capital without referring him to banks. He stated in his lawsuit that the conditions apply to him based on the date of his application in 1419 AH, before the amendment to the loan mechanism.
In the absence of the defendant, despite being notified of the session date, the court found that its defenses were stable in similar cases that align with the lawsuit. The Real Estate Development Fund insists on its regulations, and it is permissible for the Fund to manage the granting of loans and follow up on them and maintain its accounts directly or delegate that to one of the banking institutions according to a contract made for this purpose. The Real Estate Development Fund has delegated some banking institutions according to a contract made with them and exercised its powers accordingly, and the Fund insisted on the validity of the procedures it took in refusing to lend the citizen from the capital in light of the amendments and procedures in effect and the organization of housing support.
The court reviewed the orders and instructions regulating the work of the Real Estate Development Fund and the mechanisms for organizing housing support provided before and after the amendment, in addition to the Ministry of Housing launching a number of housing programs, including 85,000 financial support costs subsidized by the state, in partnership with the Real Estate Development Fund and banks. The Fund pays the financing profits from the beneficiary either fully or partially based on the number of family members, income, and age. The citizen insisted on his request before the court to obligate the Real Estate Development Fund to provide the loan according to the old regulations, while the Fund requested the court to dismiss the lawsuit. The court studied the memoranda of defenses, orders, and decisions issued in this regard and concluded to issue a ruling to annul the decision of the Real Estate Development Fund in the Asir region to refrain from lending the citizen from the fund's capital, which means obligating it to provide the loan without referring him to banks, according to the old regulations.
After the ruling became final and the new execution system for administrative courts came into effect, the citizen who filed the lawsuit and was ruled in his favor submitted a request for execution to obligate the Fund to implement the judicial ruling issued in his favor and upheld by the Administrative Court of Appeal within 30 days from the date of notification. In light of this, the administrative execution judge ordered the Real Estate Development Fund to implement the executive document issued against it. Later, a representative of the Real Estate Development Fund submitted a request to the Administrative Execution Court asking it to dismiss the execution request after the citizen's name was placed on the waiting list. The execution court issued a decision confirming the execution of the decision subject to the execution request and decided to close the case file, canceling the series of procedures that obligate the Real Estate Development Fund to execute.
After the ruling became final and the new execution system for administrative courts came into effect, the citizen who filed the lawsuit and was ruled in his favor submitted a request for execution to obligate the Fund to implement the judicial ruling issued in his favor and upheld by the Administrative Court of Appeal within 30 days from the date of notification. In light of this, the administrative execution judge ordered the Real Estate Development Fund to implement the executive document issued against it. Later, a representative of the Real Estate Development Fund submitted a request to the Administrative Execution Court asking it to dismiss the execution request after the citizen's name was placed on the waiting list. The execution court issued a decision confirming the execution of the decision subject to the execution request.
The citizen who was ruled in his favor told "Okaz" that he is waiting for the Administrative Execution Court to implement the decision obligating the Real Estate Development Fund to provide the loan in accordance with the ruling.
The citizen emphasized that he insists on the request to execute the ruling and obtain the loan amount as he received a judicial order granting him a loan of 500,000 riyals, and he is still waiting to receive the promised loan, especially since the execution of the ruling has become finalized before the Administrative Execution Department.
He expressed his concern that the Real Estate Development Fund might circumvent achieving the purpose of the ruling in the case - according to his statement - without justification from the regulations.