سخرت الهيئة العامة للعناية بشؤون المسجد الحرام والمسجد النبوي جهودًا كبيرة وخدمات متنوعة لضيوف الرحمن خلال العام الماضي 1446هـ، وقدمت مستوى رفيعًا ومتقدمًا من الرعاية والعناية بضيوف الرحمن على مدار 365 يومًا، في ترجمة فعلية لرسالة التيسير وخدمة القاصدين للمسجد الحرام.
وأوضحت الهيئة أن عدد المستفيدين من الخدمات النوعية والمتقدمة بلغ أكثر من (20) مليونًا من ضيوف الرحمن، كان أبرزها خدمات الإرشاد المكاني، استفاد منها أكثر من (17) مليون قاصد للمسجد الحرام، ووُزعت أكثر من (3) ملايين و(660) ألف عبوة زمزم، واستهلك ما يقارب (277) ألف متر مكعب من الماء المبارك، واستفاد أكثر من (3) ملايين و(288) ألفًا من خدمات العربات، وسُجل أكثر من (227) ألف استخدام لخدمة حفظ الأمتعة.
وفي جانب الشعائر، أفادت بأن عدد المستفيدين من خدمة التحلل من النسك بلغ أكثر من (525) ألفًا، وتجاوزت كمية النفايات المرحلة (9,700) طن، ضمن جهود يومية للحفاظ على النظافة في البيت العتيق وساحاته ومرافقه.
وأكدت الهيئة العامة للعناية بشؤون الحرمين حرصها على العناية والتميز المتواصل؛ تجسيدًا لرؤية المملكة في خدمة الحرمين الشريفين، وتقديم خدمات عالية الجودة، وإثراء التجربة الدينية والثقافية لضيوف الرحمن، وفقًا لتوجيهات القيادة الرشيدة -أيدها الله- في تقديم جميع الخدمات والتسهيلات لضيوف الرحمن، وخدمة الإسلام والمسلمين، ورعاية الحرمين الشريفين وقاصديهما.
The General Authority for the Care of the Two Holy Mosques has dedicated significant efforts and diverse services to the guests of Allah during the past year 1446 AH, providing a high and advanced level of care and attention to the guests of Allah throughout 365 days, in a tangible translation of the message of facilitation and service to those heading to the Sacred Mosque.
The Authority indicated that the number of beneficiaries from the qualitative and advanced services exceeded (20) million guests of Allah, the most notable of which were the spatial guidance services, benefiting more than (17) million visitors to the Sacred Mosque. More than (3) million and (660) thousand Zamzam water bottles were distributed, approximately (277) thousand cubic meters of blessed water were consumed, over (3) million and (288) thousand benefited from the cart services, and more than (227) thousand uses of the luggage storage service were recorded.
Regarding the rituals, it reported that the number of beneficiaries from the service of releasing from the rituals exceeded (525) thousand, and the amount of waste processed surpassed (9,700) tons, as part of daily efforts to maintain cleanliness in the ancient house and its courtyards and facilities.
The General Authority for the Care of the Two Holy Mosques affirmed its commitment to continuous care and excellence; embodying the Kingdom's vision in serving the Two Holy Mosques, providing high-quality services, and enriching the religious and cultural experience for the guests of Allah, in accordance with the directives of the wise leadership - may Allah support it - in providing all services and facilities for the guests of Allah, serving Islam and Muslims, and caring for the Two Holy Mosques and their visitors.