أكدت وزارة البلديات والإسكان أن الاعتراضات على المخالفات والغرامات والإجراءات البلدية تُعالَج إلكترونياً عبر «منصة الاعتراضات الموحدة» خلال 15 يوماً كحد أقصى من تاريخ تقديم الطلب، وفق إجراءات موحّدة بين الجهات الرقابية المعنية، ما يعكس التزام الوزارة بالعدالة والشفافية وسرعة الاستجابة.
وأوضحت الوزارة في بيان صحفي لها اليوم، أن المنصة تتيح استقبال طلبات الاعتراض ومعالجتها دون الحاجة إلى مراجعة مقار الوزارة أو الأمانات والبلديات الفرعية، مشيرة إلى أن ذلك يُسهم في تسهيل الإجراءات وتحسين تجربة المستفيدين والعملاء.
ويمكن للمستفيدين تقديم اعتراضاتهم إلكترونياً على المخالفات، والغرامات، وطلبات التراخيص البلدية عبر منصة أو تطبيق «بلدي»، مع إمكانية متابعة حالة الطلب بشكل لحظي عبر الرابط:
https://balady.gov.sa/ar/products.
وتشمل خدمات المنصة الأفراد من المواطنين والمقيمين، سواء كانوا ملّاكاً أو مستأجرين، إلى جانب المنشآت التجارية والخدمية، وقطاعات الأعمال، والمطورين العقاريين، وكل من صدرت بحقه إحدى العقوبات المنصوص عليها في لائحة المخالفات البلدية.
وتواصل وزارة البلديات والإسكان تطوير أدواتها الرقابية والتشريعية، عبر العمل على توحيد المعايير الرقابية، وتعزيز الشفافية الرقمية، وضمان تحقيق العدالة لجميع المتعاملين والمستفيدين في كافة الإجراءات المرتبطة بالتراخيص والرقابة البلدية.
The Ministry of Municipalities and Housing confirmed that objections to violations, fines, and municipal procedures are processed electronically through the "Unified Objections Platform" within a maximum of 15 days from the date of submitting the request, according to standardized procedures among the relevant regulatory authorities, reflecting the ministry's commitment to justice, transparency, and prompt response.
The ministry clarified in a press statement today that the platform allows for the reception and processing of objection requests without the need to visit the ministry's offices or the secretariats and sub-municipalities, indicating that this contributes to facilitating procedures and improving the experience for beneficiaries and clients.
Beneficiaries can submit their objections electronically regarding violations, fines, and municipal license requests via the "Baladi" platform or application, with the ability to track the status of the request in real-time through the link:
https://balady.gov.sa/ar/products.
The platform's services include individuals from citizens and residents, whether they are owners or tenants, in addition to commercial and service establishments, business sectors, real estate developers, and anyone who has been subjected to one of the penalties stipulated in the municipal violations regulation.
The Ministry of Municipalities and Housing continues to develop its regulatory and legislative tools by working on standardizing regulatory criteria, enhancing digital transparency, and ensuring justice for all stakeholders and beneficiaries in all procedures related to municipal licensing and oversight.