مع اقتراب موسم الحج وبدء توافد ضيوف الرحمن، أكدت المملكة جاهزيتها لاستقبال أكثر من 1.3 مليون حاج قادمين من مختلف دول العالم، لأداء مناسك الحج خلال الفترة من 4 إلى 9 يونيو. وتواصل الجهات المعنية جهودها لتوفير تجربة آمنة وتنظيمية وروحانية شاملة للحجاج.
وفي هذا الإطار، أعلنت مجموعة لولو عن افتتاح عدد من فروعها التجارية الجديدة في المشاعر المقدسة (منى، عرفات، ومزدلفة)، بالشراكة مع شركة كدانة للتنمية والتطوير، وتحت إشراف الهيئة الملكية لمدينة مكة المكرمة والمشاعر المقدسة. وبدأت الفروع عملها فعلياً لتقديم خدمات أساسية تشمل المواد الغذائية، المشروبات، ومنتجات العناية الشخصية، ضمن بيئة منظمة وسهلة الوصول.
وتم توقيع الاتفاقية التي تدعم هذه المبادرة بين الأستاذ محمد المجماج، المدير التنفيذي لشركة كدانة، والأستاذ بشار ناصر البشر، المدير الإداري التنفيذي لمجموعة لولو.
وتنسجم هذه الخطوة مع مستهدفات رؤية السعودية 2030، والتي تسعى إلى رفع جودة الحياة وتفعيل دور القطاع الخاص في تطوير الخدمات المقدمة لضيوف الرحمن. وتُعد الشراكة نموذجاً عملياً للتكامل بين القطاعين العام والخاص في دعم المنظومة الخدمية للحج.
وتعمل «كدانة» ضمن إستراتيجية شاملة تهدف إلى تحديث وتطوير الأسواق المحيطة بالمشاعر، وتحويلها إلى بيئة تجارية منظمة وبنية تحتية حديثة تخدم الحجاج بشكل أفضل.
ويُتوقع هذا العام أن يؤدي أكثر من 122 ألف حاج من الهند مناسك الحج، من بينهم أكثر من 16 ألفاً من ولاية كيرلا. وتلبي متاجر لولو الجديدة احتياجات هذه الشرائح المتنوعة من الحجاج، من خلال تواجدها في مواقع إستراتيجية قرب المشاعر. ومع انطلاق عمليات البيع فعلياً، تصبح لولو من أوائل الجهات التجارية الكبرى التي تبدأ العمل داخل نطاق المشاعر، تأكيداً على التزامها بالتميز في الخدمة والدعم المجتمعي.
As the Hajj season approaches and the guests of the Merciful begin to arrive, the Kingdom has confirmed its readiness to receive more than 1.3 million pilgrims coming from various countries around the world to perform the rituals of Hajj during the period from June 4 to 9. Relevant authorities continue their efforts to provide a safe, organized, and comprehensive spiritual experience for the pilgrims.
In this context, Lulu Group announced the opening of several new commercial branches in the holy sites (Mina, Arafat, and Muzdalifah), in partnership with Kadanah Development and under the supervision of the Royal Commission for the City of Mecca and the holy sites. The branches have officially started operations to provide essential services including food items, beverages, and personal care products, within an organized and easily accessible environment.
The agreement supporting this initiative was signed between Mr. Mohammed Al-Majmaj, the CEO of Kadanah, and Mr. Bashar Nasser Al-Bashar, the Executive Managing Director of Lulu Group.
This step aligns with the objectives of Saudi Vision 2030, which aims to enhance the quality of life and activate the role of the private sector in developing services provided to the guests of the Merciful. The partnership serves as a practical model for the integration of the public and private sectors in supporting the service system for Hajj.
Kadanah operates within a comprehensive strategy aimed at modernizing and developing the markets surrounding the holy sites, transforming them into an organized commercial environment with modern infrastructure that better serves the pilgrims.
This year, it is expected that more than 122,000 pilgrims from India will perform Hajj, including over 16,000 from the state of Kerala. The new Lulu stores meet the needs of these diverse groups of pilgrims by being located in strategic sites near the holy sites. With the sales operations officially underway, Lulu becomes one of the first major commercial entities to start operating within the holy sites, reaffirming its commitment to excellence in service and community support.