أكدت وزارة السياحة ضرورة التزام مرافق الضيافة السياحية ومرافق الضيافة السياحية الخاصة بالحصول على ترخيص مزاولة الأنشطة من قبل الوزارة، وفقاً لما نص عليه نظام السياحة ولوائحه؛ وذلك لضمان جودة الخدمات المقدمة للسياح والزوار في كل مناطق ومدن المملكة.
وأهابت الوزارة بجميع مرافق الضيافة السياحية، ومرافق الضيافة السياحية الخاصة ضرورة استخراج أو تجديد ترخيص وزارة السياحة قبل مزاولة النشاط، مبينةً أن عدم الالتزام بالحصول على الترخيص أو التصريح سيُعرّض المخالفين لعقوبات تصل إلى غرامة مالية بمقدار مليون ريال سعودي، أو إغلاق المرفق، أو كليهما معاً، إضافة إلى التشهير بالمخالفين.
وأكدت أنه سيتم تطبيق العقوبات النظامية على المخالفين لنظام السياحة ولوائحه، وذلك على كل منشأة مخالفة تمارس النشاط دون الحصول على ترخيص من وزارة السياحة.
وكانت وزارة السياحة قد أطلقت حملة «ضيوفنا أولوية»؛ بهدف تعزيز التزام مرافق الضيافة بمعايير التراخيص والتصنيف، وضمان امتثالها للاشتراطات والمتطلبات، كما دعت جميع المستفيدين من خدمات مرافق الضيافة لتقديم استفساراتهم وملاحظاتهم حول الخدمات المقدمة لهم، وذلك عبر التواصل مع المركز الموحد للسياحة.
The Ministry of Tourism emphasized the necessity for hospitality facilities and private tourism hospitality facilities to obtain a license to operate from the ministry, in accordance with the provisions of the tourism system and its regulations; this is to ensure the quality of services provided to tourists and visitors in all regions and cities of the Kingdom.
The ministry urged all hospitality facilities and private tourism hospitality facilities to obtain or renew the Ministry of Tourism license before commencing operations, indicating that failure to comply with obtaining the license or permit will expose violators to penalties that may reach a financial fine of up to one million Saudi Riyals, or closure of the facility, or both, in addition to publicizing the violators.
It confirmed that legal penalties will be applied to violators of the tourism system and its regulations, for any establishment that practices activities without obtaining a license from the Ministry of Tourism.
The Ministry of Tourism had launched the "Our Guests are a Priority" campaign; aimed at enhancing the commitment of hospitality facilities to licensing and classification standards, and ensuring their compliance with the conditions and requirements. It also invited all beneficiaries of hospitality services to submit their inquiries and feedback regarding the services provided to them, by contacting the unified tourism center.