أعلنت منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة (اليونسكو) اعتماد ثلاث مدن سعودية جديدة للانضمام إلى شبكة اليونسكو العالمية لمدن التعلّم، في خطوة تعكس التقدم المتسارع الذي تشهده المملكة في تعزيز منظومة التعلّم مدى الحياة، ومواءمة التعليم مع متطلبات التنمية المستدامة.
ووفق ما نُشر على الموقع الرسمي لليونيسكو لعام 2025، انضمت العاصمة الرياض، ومدينة العُلا بمنطقة المدينة المنورة، ومدينة رياض الخبراء بمنطقة القصيم إلى الشبكة العالمية، بعد استيفائها المعايير الدولية التي تركز على دمج التعلّم في الحياة اليومية، عبر المدارس، وأماكن العمل، والمرافق العامة، والمنازل.
فرص شاملة
وأشارت اليونسكو إلى أن المدن المنضمة تمثل مجتمعات تعليمية ديناميكية، نجحت في توفير فرص شاملة لإعادة تأهيل القوى العاملة ورفع مهاراتها لمواكبة أسواق العمل المتقدمة، إضافة إلى تعزيز مهارات القراءة والكتابة للفئات التي فاتها التعليم في المراحل المبكرة، وتمكين المواطنين من مختلف الأعمار من التكيّف مع متطلبات عصر الذكاء الاصطناعي، وترسيخ ثقافة ريادة الأعمال.
نموذج تعليمي
وبهذا الإنجاز، يرتفع عدد المدن السعودية المعتمدة ضمن شبكة مدن التعلّم العالمية إلى 8 مدن، هي: الجبيل، وينبع، والمدينة المنورة، والأحساء، ومدينة الملك عبدالله الاقتصادية، إضافة إلى الرياض، والعُلا، ورياض الخبراء.
وأكدت اليونسكو أن هذا التوسع يعكس نجاح المملكة في بناء نموذج تعليمي متكامل ينسجم مع مستهدفات رؤية 2030، ويبرز قدرتها على تقديم تجارب تعليمية عالية الجودة، وتعزيز ثقافة التعلّم المستمر بوصفها ركيزة أساسية للتنمية البشرية والاقتصادية.
The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) has announced the approval of three new Saudi cities to join the UNESCO Global Network of Learning Cities, in a move that reflects the rapid progress being made in the Kingdom to enhance the lifelong learning system and align education with the requirements of sustainable development.
According to what was published on UNESCO's official website for 2025, the capital city of Riyadh, the city of Al-Ula in the Medina region, and the city of Riyadh Al-Khubra in the Qassim region have joined the global network after meeting the international standards that focus on integrating learning into daily life, through schools, workplaces, public facilities, and homes.
Inclusive Opportunities
UNESCO indicated that the joining cities represent dynamic learning communities that have succeeded in providing inclusive opportunities for workforce rehabilitation and skill enhancement to keep pace with advanced labor markets, in addition to promoting literacy skills for those who missed education in early stages, and enabling citizens of all ages to adapt to the requirements of the artificial intelligence era, while fostering an entrepreneurial culture.
Educational Model
With this achievement, the number of Saudi cities accredited within the Global Learning Cities Network rises to 8 cities, which are: Jubail, Yanbu, Medina, Al-Ahsa, King Abdullah Economic City, in addition to Riyadh, Al-Ula, and Riyadh Al-Khubra.
UNESCO confirmed that this expansion reflects the Kingdom's success in building a comprehensive educational model that aligns with the targets of Vision 2030, and highlights its ability to provide high-quality educational experiences and promote a culture of continuous learning as a fundamental pillar for human and economic development.