أعلنت ستاربكس الشايع، بالشراكة مع وزارة الثقافة، عن الفائزين في مسابقة ستاربكس لتصميم الأكواب لعام 2025، والتي جاءت هذا العام احتفاءً بالتراث الثقافي الذي تصنعه وتنسجه وتغزله وتنقشه أيدي الحرفيين تحت شعار «عام الحرف اليدوية».
وسيُعرض التصميم الفائز بالمركز الأول، من إبداع عادل الأحمدي، على أكواب ستاربكس في جميع أنحاء المملكة مطلع العام المقبل، حيث يمزج تصميمه، بعنوان «حرفنا»، بين زخارف مستوحاة من تقاليد الحرف السعودية في شكل عصري يعكس الفخر بالتراث الثقافي. وقال الأحمدي: «أردت أن يُكرّم التصميم الحرف التي نشأنا عليها، وأن يُقدّمها بطريقة مألوفة للجميع، تعكس إيماني بأن الإبداع يزدهر عندما يكون هناك شغف ودعم».
أما المركز الثاني، فكان من نصيب عبير المالكي، التي أعادت تصور نسج سعف النخيل وصناعة السلال في رؤية حديثة تعكس كيف تحمل التقاليد السعودية القصص عبر الأجيال. وعلقت المالكي: «حتى الأفكار البسيطة يمكن أن تصبح شيئًا جميلًا عندما نؤمن بها». في حين استلهمت وداد العتيبي، الفائزة بالمركز الثالث، تصميمها من الأعمال اليدوية للأمهات والجدات، مجسدةً دفء وأصالة تفاصيل الحرف التقليدية في المنازل السعودية، قائلة: «الحصول على التقدير لأعمالي الفنية المستوحاة من عائلتي هو شيء سأعتز به دائمًا».
وفي هذا الإطار، قال محمد محمود النجار، نائب الرئيس الأول لستاربكس ضمن مجموعة الشايع: «نفخر بالشراكة مع وزارة الثقافة في هذه المسابقة السنوية. ففي كل عام، نشهد إبداعًا كبيراً من الموهوبين من جميع أنحاء المملكة، ويشرفنا مشاركة أعمالهم مع زبائننا والاحتفاء بالهوية الثقافية التي تلهم هذه التصاميم».
في عامها الرابع، تواصل المسابقة تطورها مع المواضيع الثقافية السنوية للوزارة، لتوفر منصة رائدة للعقول المبدعة وتسلط الضوء على جوانب جديدة من الهوية السعودية. وسيظهر التصميم الفائز لهذا العام على أكواب ستاربكس خلال الأشهر المقبلة، ليُسطر فصلاً جديداً في مسيرة الاحتفاء بالفن السعودي والفخر الثقافي.
الجدير بالذكر أن مجموعة الشايع - ستاربكس متجذرة بعمق في النسيج الثقافي والاجتماعي للمملكة العربية السعودية، ليس فقط كمكان للتواصل، بل كعلامة تجارية ملتزمة بتمكين المجتمعات المحلية. ومن خلال مبادرات مثل مسابقة تصميم الأكواب، وشراكات مع مؤسسات قديرة تدعم المواهب الوطنية، تواصل ستاربكس دعم رؤية المملكة في الحفاظ على التراث الثقافي وتعزيز الإبداع، احتفاءً بالماضي وإلهامًا للمستقبل.
Starbucks Al-Shaya, in partnership with the Ministry of Culture, announced the winners of the Starbucks Cup Design Competition for 2025, which this year celebrates the cultural heritage crafted, woven, and engraved by the hands of artisans under the slogan "Year of Handicrafts".
The design that won first place, created by Adel Al-Ahmadi, will be featured on Starbucks cups across the Kingdom at the beginning of next year. His design, titled "Our Crafts," blends decorations inspired by Saudi handicraft traditions in a modern form that reflects pride in cultural heritage. Al-Ahmadi stated: "I wanted the design to honor the crafts we grew up with and to present them in a way that is familiar to everyone, reflecting my belief that creativity thrives when there is passion and support."
Second place went to Abeer Al-Maliki, who reimagined the weaving of palm fronds and basket-making in a contemporary vision that reflects how Saudi traditions carry stories across generations. Al-Maliki commented: "Even simple ideas can become something beautiful when we believe in them." Meanwhile, Widad Al-Otaibi, the winner of third place, drew her design inspiration from the handicrafts of mothers and grandmothers, embodying the warmth and authenticity of traditional crafts in Saudi homes, saying: "Receiving recognition for my artistic works inspired by my family is something I will always cherish."
In this context, Mohamed Mahmoud Al-Najjar, Senior Vice President of Starbucks within the Al-Shaya Group, said: "We take pride in our partnership with the Ministry of Culture in this annual competition. Every year, we witness great creativity from talented individuals across the Kingdom, and we are honored to share their works with our customers and celebrate the cultural identity that inspires these designs."
In its fourth year, the competition continues to evolve with the Ministry's annual cultural themes, providing a leading platform for creative minds and highlighting new aspects of Saudi identity. The winning design for this year will appear on Starbucks cups in the coming months, marking a new chapter in the celebration of Saudi art and cultural pride.
It is worth noting that the Al-Shaya Group - Starbucks is deeply rooted in the cultural and social fabric of the Kingdom of Saudi Arabia, not only as a place for connection but as a brand committed to empowering local communities. Through initiatives like the Cup Design Competition and partnerships with esteemed institutions that support national talents, Starbucks continues to support the Kingdom's vision of preserving cultural heritage and promoting creativity, celebrating the past and inspiring the future.