أصدرت وزارة التجارة نشرتها الربعية لحماية المستهلك عن الربع الثالث 2025، متضمنةً أبرز الأعمال والجهود في مجالات مكافحة الغش التجاري ومكافحة التستر التجاري والتجارة الإلكترونية وغيرها.
وتطرقت النشرة للجهود الرقابية التي بذلتها الفرق الرقابية، والتي أسهمت في منع وصول أكثر من 5 ملايين منتج مخالف للمستهلكين، كما تناولت الزيارات التفتيشية لمكافحة الغش والتستر التجاري، وأعمال مركز الاتصال الموحد لبلاغات المستهلك «بينة» الذي يعزز التكامل بين الجهات الحكومية لحماية حقوق المستهلك.
وأوضحت نشرة الربع الثالث، نسب امتثال المتاجر الإلكترونية في التقييم الذي أعلنت الوزارة نتائجه أخيراً، وفق المعايير العشرة التي خضع لها 100 متجر إلكتروني في «المرحلة الأولى»؛ بهدف رفع معدلات الامتثال، وتمكين المتاجر من الارتقاء بخدماتها.
مكافحة التستر
وعالجت الوزارة خلال 3 أشهر أكثر من 168 ألف بلاغ تجاري، وكانت بلاغات المتاجر الإلكترونية الأعلى وروداً، تلتها الخلافات التعاقدية، وعدم الالتزام بسياسة الاستبدال والاسترجاع.
نفذت الفرق الرقابية المشتركة للبرنامج الوطني لمكافحة التستر التجاري 6757 زيارة تفتيشية، نتج عنها 244 شبهة تستر، 26 مخالفة لقواعد السوق، في 5 مناطق، وشملت أبرز المخالفات عدم وجود تراخيص تشغيلية، وعدم وجود نظام مفوتر إلكتروني، ومخالفات لنظام العمل والإقامة.
وشملت زيارات الفرق الرقابية مدن ومحافظات: الرياض، ومكة المكرمة، وجدة، وأبها، وجازان، وصبيا، وخميس مشيط، والطائف.
The Ministry of Commerce has issued its quarterly consumer protection report for the third quarter of 2025, including the most prominent activities and efforts in combating commercial fraud, combating commercial concealment, e-commerce, and more.
The report addressed the supervisory efforts made by the monitoring teams, which contributed to preventing more than 5 million non-compliant products from reaching consumers. It also discussed the inspection visits aimed at combating fraud and commercial concealment, as well as the activities of the unified call center for consumer reports "Baina," which enhances integration among government entities to protect consumer rights.
The third quarter report clarified the compliance rates of e-commerce stores in the evaluation results announced by the ministry recently, according to the ten criteria that 100 e-commerce stores underwent in the "first phase"; aimed at raising compliance rates and enabling stores to improve their services.
Combating Concealment
During the past three months, the ministry processed more than 168,000 commercial reports, with reports from e-commerce stores being the highest, followed by contractual disputes and non-compliance with the return and exchange policy.
The joint monitoring teams of the national program to combat commercial concealment conducted 6,757 inspection visits, resulting in 244 suspicions of concealment and 26 violations of market regulations across 5 regions. The most notable violations included the absence of operational licenses, the lack of an electronic invoicing system, and violations of labor and residency regulations.
The monitoring teams' visits included cities and governorates: Riyadh, Makkah, Jeddah, Abha, Jazan, Sabya, Khamis Mushait, and Taif.