أظهرت بيانات من الاتحاد الوطني لتجارة التجزئة أن الواردات إلى الولايات المتحدة انخفضت بأكثر من المتوقع في شهر يونيوالماضي، إذ أثّر القلق إزاء تغيير سياسات الرسوم الجمركية على تجار التجزئة، مما قاد لمخاوف تتعلق بتقلص الخيارات أمام المتسوقين.
وتأتي هذه البيانات في الوقت الذي دخلت فيه العديد من الرسوم الجمركية الواسعة التي فرضها الرئيس الأمريكي دونالد ترمب، حيز التنفيذ هذا الأسبوع. واعتباراً من الـ7 من أغسطس الجاري، صارت الرسوم الجمركية تراوح بين 10% و50%، وتواجه الهند والبرازيل وسويسرا بعضاً من أعلى المعدلات.
ومنذ إعلان رسوم أساسية بنسبة 10% فيما أُطلق عليه «يوم التحرير» في أبريل الماضي، عدّل ترمب الرسوم الجمركية مرات عدة. وأدّت هدنة مؤقتة مع الصين في مايو إلى خفض الرسوم الجمركية إلى 30%، لكن زيادات جديدة استؤنفت في يوليو.
وبالأرقام، تعاملت الموانئ الأمريكية التي يغطيها تقرير الاتحاد الوطني للموانئ مع 1.96 مليون حاوية مقاس 20 قدماً أو ما يعادلها في يونيو الماضي، وهو ما يمثل انخفاضاً بنسبة 8.4% على أساس سنوي، لكنه يمثل في الوقت نفسه ارتفاعاً بنسبة 0.7% عن مايو.
وكان هذا الانخفاض أكبر من توقعات الاتحاد الوطني للموانئ التي أصدرها قبل شهر، إذ كان قد توقّع آنذاك أن تستقبل الموانئ 2.06 مليون حاوية مكافئة في يونيو، بزيادة قدرها 5.9% عن مايو، وبانخفاض قدره 3.7% على أساس سنوي.
علاوة على ذلك، من المتوقع مبدئياً أن يكون حجم البضائع المستوردة عبر الموانئ الرئيسية للحاويات في الولايات المتحدة في نهاية عام 2025 أقل بنسبة 5.6% عن حجمها عام 2024، وفقاً لتوقعات الاتحاد الوطني لتجارة التجزئة.
أمريكا: الواردات تتراجع بأكثر من المتوقع
9 أغسطس 2025 - 17:11
|
آخر تحديث 9 أغسطس 2025 - 17:11
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (واشنطن)
Data from the National Retail Federation showed that imports to the United States fell more than expected in June, as concerns over changes in tariff policies affected retailers, leading to fears of reduced options for shoppers.
This data comes at a time when many of the broad tariffs imposed by President Donald Trump went into effect this week. As of August 7, the tariffs now range from 10% to 50%, with India, Brazil, and Switzerland facing some of the highest rates.
Since announcing a basic tariff of 10% on what was dubbed "Liberation Day" last April, Trump has adjusted the tariffs several times. A temporary truce with China in May led to a reduction of tariffs to 30%, but new increases resumed in July.
In numerical terms, U.S. ports covered by the National Ports Report handled 1.96 million twenty-foot equivalent containers in June, representing a year-on-year decline of 8.4%, but at the same time, a 0.7% increase from May.
This decline was greater than the National Ports forecast issued a month earlier, which had predicted that the ports would receive 2.06 million equivalent containers in June, an increase of 5.9% from May, and a decrease of 3.7% year-on-year.
Moreover, it is initially expected that the volume of goods imported through the major container ports in the United States by the end of 2025 will be 5.6% lower than its volume in 2024, according to forecasts from the National Retail Federation.
This data comes at a time when many of the broad tariffs imposed by President Donald Trump went into effect this week. As of August 7, the tariffs now range from 10% to 50%, with India, Brazil, and Switzerland facing some of the highest rates.
Since announcing a basic tariff of 10% on what was dubbed "Liberation Day" last April, Trump has adjusted the tariffs several times. A temporary truce with China in May led to a reduction of tariffs to 30%, but new increases resumed in July.
In numerical terms, U.S. ports covered by the National Ports Report handled 1.96 million twenty-foot equivalent containers in June, representing a year-on-year decline of 8.4%, but at the same time, a 0.7% increase from May.
This decline was greater than the National Ports forecast issued a month earlier, which had predicted that the ports would receive 2.06 million equivalent containers in June, an increase of 5.9% from May, and a decrease of 3.7% year-on-year.
Moreover, it is initially expected that the volume of goods imported through the major container ports in the United States by the end of 2025 will be 5.6% lower than its volume in 2024, according to forecasts from the National Retail Federation.