أعلنت الهيئة التنظيمية للأسواق المالية في المملكة المتحدة (FCA) أنها تدرس إطلاق خطة تعويضات واسعة النطاق في قطاع تمويل السيارات، وسط توقعات بأن تتجاوز التكلفة الإجمالية لهذه الخطة 9 مليارات جنيه إسترليني، وربما تصل إلى مستويات أعلى بكثير.
وقالت الهيئة: «من غير المرجح أن تكون تكلفة أي خطة، بما في ذلك التكاليف الإدارية، أقل من 9 مليارات جنيه إسترليني، وقد تكون أعلى من ذلك بكثير».
ورغم وجود سيناريوهات تقديرية تشير إلى أن التكلفة قد تصل إلى 18 مليار جنيه، أوضحت الهيئة أنها لا تعتبر هذه السيناريوهات الأكثر ترجيحاً، ولفتت إلى أن «تقديرات المحللين التي تقع في منتصف هذا النطاق تُعد أكثر معقولية».
وأكدت FCA أنها ستنشر وثيقة المشاورة حول هذه الخطة بحلول أوائل أكتوبر القادم، وستبقى مفتوحة لمدة ستة أسابيع، تمهيداً لاعتماد القواعد النهائية خلال العام القادم.
ودعت الهيئة الشركات إلى «تحديث تقديراتها للالتزامات بشكل فوري، بحيث تشمل مسؤوليات التعويض والتكاليف الإدارية معاً»، وأكدت أنها ستلزم الشركات بإبلاغ العملاء بإمكانية أهليتهم للحصول على تعويضات.
ورغم حجم التعويضات المحتمل، توقعت FCA أن يظل سوق التمويل في قطاع السيارات الجديدة والمستعملة «صحياً ومستقراً»، مؤكدة أن الخطة لن تُحدث اضطراباً هيكلياً في السوق.
بريطانيا: خطة تعويضات لـ«تمويل السيارات» بتكلفة 9 مليارات جنيه إسترليني
3 أغسطس 2025 - 23:14
|
آخر تحديث 3 أغسطس 2025 - 23:14
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (لندن)
The UK Financial Conduct Authority (FCA) announced that it is considering launching a wide-ranging compensation scheme in the automotive finance sector, amid expectations that the total cost of this scheme could exceed £9 billion, and possibly reach much higher levels.
The authority stated: "It is unlikely that the cost of any scheme, including administrative costs, will be less than £9 billion, and it could be much higher than that."
Although there are estimated scenarios suggesting that the cost could reach £18 billion, the authority clarified that it does not consider these scenarios to be the most likely, noting that "analysts' estimates that fall in the middle of this range are more reasonable."
The FCA confirmed that it will publish a consultation document on this scheme by early October, which will remain open for six weeks, paving the way for the adoption of final rules during the coming year.
The authority urged companies to "immediately update their estimates of liabilities to include both compensation responsibilities and administrative costs," and confirmed that it will require companies to inform customers about their potential eligibility for compensation.
Despite the potential size of the compensation, the FCA anticipated that the financing market in the new and used car sector would remain "healthy and stable," emphasizing that the scheme would not cause structural disruption in the market.
The authority stated: "It is unlikely that the cost of any scheme, including administrative costs, will be less than £9 billion, and it could be much higher than that."
Although there are estimated scenarios suggesting that the cost could reach £18 billion, the authority clarified that it does not consider these scenarios to be the most likely, noting that "analysts' estimates that fall in the middle of this range are more reasonable."
The FCA confirmed that it will publish a consultation document on this scheme by early October, which will remain open for six weeks, paving the way for the adoption of final rules during the coming year.
The authority urged companies to "immediately update their estimates of liabilities to include both compensation responsibilities and administrative costs," and confirmed that it will require companies to inform customers about their potential eligibility for compensation.
Despite the potential size of the compensation, the FCA anticipated that the financing market in the new and used car sector would remain "healthy and stable," emphasizing that the scheme would not cause structural disruption in the market.