لم يكن رحيل الأديب السعودي عبدالله بن إدريس، في الـ6 من أكتوبر 2021، فقداً لشاعر فحسب، بل كان فقداً لمرحلةٍ من الكتابة التي بنت جسوراً بين الأصالة والتجريب، وبين التوثيق والبوح.
ترك ابن إدريس، إرثاً لا يُقرأ ماضياً منتهياً، بل حالة فكرية وجمالية متحركة في ذاكرة الأدب السعودي.
الراحل عبدالله بن إدريس، واحد من أبرز الأسماء التي صاغت ملامح الوعي الأدبي السعودي في نصف قرن مضى. كان حضوره مركباً بين الشاعر والناقد والمثقف المؤسسي، فجمع في تجربته بين الكلمة التي تتأمل الذات، والرؤية التي تبني المشهد الثقافي العام.
ولد في حرمة 1929، وعاش انتقال المملكة من البساطة الريفية إلى المدينة الحديثة، فكان شاهداً على تحولات اللغة والوجدان معاً.
تجلّت في شعره ملامحُ الإنسان أكثر من الشاعر، إذ كتب من عمق التجربة لا من زهو الصنعة.
لغته متينة الجذر، متزنة في بنائها، لكنها محمّلة بإيقاع داخلي حزين، يميل إلى التأمل أكثر من التصوير. في ديوانه في زورقي الذي أصدره بعد الخمسين، بدا الشعر ناضجاً كمن مرّ على النار، يكتب عن الحب والغياب والقلق بصوتٍ لا يصرخ، بل يتنفس بحذرٍ وحكمة. كان يرى أن القصيدة امتداد للصدق لا للزخرف، ولذلك ابتعد عن المجاز المفرط، واختار البيان الصافي الذي يوجع بالوضوح لا بالالتواء.
عمله الأهم «شعراء نجد المعاصرون» 1960، مثّل نقلة نوعية في النقد السعودي؛ لأنه قدّم أول مسحٍ شبه علمي للحركة الشعرية في نجد، جمع فيه بين الرؤية التحليلية والتوثيق، مقدّماً خريطة مبكرة لمفهوم «الهوية الشعرية» في المملكة.
فتح الباب لتأريخ المشهد بوعي نقدي متقدّم في زمن كانت الكتابة فيه أقرب إلى الانطباع.
في المناصب التي شغلها، من أمانة جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، إلى رئاسته نادي الرياض الأدبي، مارس دور المثقف المؤسسي القادر على خلق بيئة ثقافية لا تكتفي بالنشر، بل تصوغ الحركة الفكرية في محيطها.
كان يوازن بين البعد المحافظ والهمّ الإنساني المفتوح، فحافظ على علاقة الأدب بالضمير الاجتماعي، دون أن يجرّه ذلك إلى صدام أو جدل.
The departure of the Saudi writer Abdullah bin Idris on October 6, 2021, was not just the loss of a poet, but the loss of a phase in writing that built bridges between authenticity and experimentation, and between documentation and revelation.
Bin Idris left a legacy that is not read as a completed past, but as a dynamic intellectual and aesthetic state in the memory of Saudi literature.
The late Abdullah bin Idris was one of the most prominent names that shaped the features of literary consciousness in Saudi Arabia over the past half-century. His presence was a blend of poet, critic, and institutional intellectual, combining in his experience the word that contemplates the self and the vision that builds the overall cultural scene.
Born in Hurma in 1929, he witnessed the transition of the kingdom from rural simplicity to modern urbanity, thus being a witness to the transformations of language and sentiment alike.
In his poetry, the features of the human being were more prominent than those of the poet, as he wrote from the depth of experience rather than from the pride of craft.
His language is deeply rooted, balanced in its structure, yet laden with a sad internal rhythm, leaning more towards contemplation than imagery. In his collection "In My Boat," which he published after fifty, the poetry appeared mature as if it had passed through fire, writing about love, absence, and anxiety with a voice that does not scream, but breathes with caution and wisdom. He believed that the poem is an extension of sincerity rather than embellishment, which is why he distanced himself from excessive metaphor and chose clear expression that hurts with clarity rather than with distortion.
His most important work, "Contemporary Poets of Najd" (1960), represented a qualitative leap in Saudi criticism; it provided the first semi-scientific survey of the poetic movement in Najd, combining analytical vision with documentation, presenting an early map of the concept of "poetic identity" in the kingdom.
He opened the door to documenting the scene with advanced critical awareness at a time when writing was closer to impression.
In the positions he held, from the secretariat of Imam Muhammad bin Saud Islamic University to his presidency of the Riyadh Literary Club, he played the role of an institutional intellectual capable of creating a cultural environment that does not merely settle for publication but shapes the intellectual movement within its context.
He balanced between the conservative dimension and the open human concern, maintaining the relationship between literature and social conscience without being drawn into conflict or controversy.