في عام 1978، بدأ الفنان تيشينغ هسيه تجربة فنية استثنائية، حيث عاش داخل قفص صغير بمساحة 9×11.5 قدم لمدة عام كامل دون أن يتكلم أو يقرأ أو يكتب أو يخرج من القفص. هذه التجربة تحولت إلى واحدة من أشهر أعمال الأداء الفني في التاريخ.
أعماله في Dia Beacon
بعد مرور أكثر من 45 عامًا، يعرض متحف Dia Beacon في نيويورك هذه القفص كجزء من استعراض شامل لمسيرة هسيه الفنية، والذي سيستمر لمدة عامين. القفص يحتوي على أشياء بسيطة استخدمها خلال هذه السنة مثل صابون ومعجون أسنان، مع علامات عدد الأيام التي قضى فيها داخل القفص محفورة على جدرانه.
حرية نفسية رغم القيود
يعتبر هسيه أن هذا العمل يُظهر كيف يمكن للفرد أن يعيش حرًا نفسيًا حتى في ظل قيود جسدية صارمة. ففي القفص، كان يتجول داخل المساحة الصغيرة وكأنه في شارع أو مكان مفتوح، مما يعكس صراعه بين الحرية والاحتجاز.
حياة هسيه.. فن
طوال مسيرته، قدم هسيه عدة أعمال أداء فني تركز على فرض قيود صارمة على حياته اليومية، مثل عمله الذي قضى فيه عامًا كاملًا وهو يضغط على ساعة الحضور كل ساعة، أو تجربته في العيش بالخارج في شوارع نيويورك، وعام آخر قضاه مربوطًا بحبل مع فنانة أخرى.
إخفاء نفسه عن العالم
في عام 1986، قرر هسيه التوقف عن صنع الفن للعلن لمدة 13 عامًا، في تجربة فريدة من نوعها عن الانسحاب والغياب، والتي تمثل جزءًا مهمًا من فلسفته في العمل والحياة.
إحياء التراث الفني
واجه هسيه صعوبات في عرض أعماله، خصوصًا بسبب وضعه كمهاجر غير موثق في الولايات المتحدة وصعوبة تصنيف أعمال الأداء. لكنه استطاع أخيرًا أن يجد مكانًا دائمًا لأعماله في Dia Beacon، حيث تم ترتيب المعرض بطريقة تعكس رحلته الفنية.
تقدير الوقت والحياة
يرى هسيه أن كل يوم من حياتنا هو فرصة مشتركة لنا جميعًا، وأن عمله يساعدنا على إدراك حجم وشكل الوقت الذي نملكه. ويختتم حديثه بتأكيده على استعداده للمضي في ما تبقى له من حياة بهدوء وتقبل.
In 1978, artist Tehching Hsieh began an extraordinary artistic experiment, where he lived inside a small cage measuring 9×11.5 feet for an entire year without speaking, reading, writing, or leaving the cage. This experience transformed into one of the most famous performance art pieces in history.
His Works at Dia Beacon
After more than 45 years, the Dia Beacon museum in New York is showcasing this cage as part of a comprehensive retrospective of Hsieh's artistic career, which will last for two years. The cage contains simple items he used during that year, such as soap and toothpaste, with markings of the number of days he spent inside the cage etched on its walls.
Mental Freedom Despite Constraints
Hsieh believes that this work demonstrates how an individual can live with mental freedom even under strict physical constraints. Inside the cage, he would wander within the small space as if he were in a street or an open area, reflecting his struggle between freedom and confinement.
Hsieh's Life.. Art
Throughout his career, Hsieh has presented several performance art pieces that focus on imposing strict limitations on his daily life, such as his work where he spent an entire year punching a time clock every hour, or his experience living outdoors on the streets of New York, and another year spent tied with a rope to another artist.
Hiding from the World
In 1986, Hsieh decided to stop making art for the public for 13 years, in a unique experiment of withdrawal and absence, which represents an important part of his philosophy on work and life.
Reviving Artistic Heritage
Hsieh faced difficulties in showcasing his works, especially due to his status as an undocumented immigrant in the United States and the challenges of categorizing performance art. However, he finally managed to find a permanent place for his works at Dia Beacon, where the exhibition was arranged in a way that reflects his artistic journey.
Appreciating Time and Life
Hsieh sees each day of our lives as a shared opportunity for all of us, and his work helps us realize the size and shape of the time we have. He concludes his remarks by affirming his readiness to proceed with the remainder of his life with calmness and acceptance.