جدل كبير أحدثته الفنانة المصرية شيرين عبد الوهاب بعد إحيائها حفل ختام مهرجان «موازين-إيقاعات العالم» في دورته العشرين على منصة النهضة في مدينة الرباط بالمغرب، حيث انقسمت الآراء بين الجمهور فدعمها البعض وانتقدها البعض الآخر لضعف أدائها على المسرح وغنائها بتقنية «بلاي باك».
واحتشد آلاف الجماهير من الشعب المغربي وكل أنحاء الوطن العربي لحضور حفل شيرين عبد الوهاب، وذلك بعد فترة غياب طويلة تصل إلى 9 سنوات عن تواجدها في مهرجان موازين، ما استقطب اهتمام عشاق الموسيقى العربية، وأعاد الفنانة إلى واجهة التفاعل الفني في المغرب بعد سنوات من الغياب.
شهدت منصة النهضة توافد الآلاف من المعجبين الذين تواجدوا في المكان قبل ساعات من انطلاق السهرة واصطف الجمهور في طوابير طويلة امتدت خارج محيط الحفل.
سادت حالة من الصدمة والصمت من الجمهور بأداء شيرين عبدالوهاب فور صعودها إلى المسرح، حيث اعتمدت الفنانة في البداية على غناء أغانيها بتقنية «بلاي باك» ولم تتمالك دموعها، قبل أن تستجمع قواها وتوجه تحية خاصة للجمهور المغربي الذي وصفته بـ«الأقرب إلى قلبها». لم يخلُ الحفل من بعض الانتقادات والمواقف المحرجة، إذ ردد بعض الحضور عبارات تطالب شيرين بالغناء المباشر وتجاوز تقنية «البلاي باك»، التي أغضبت عددا كبيرا من الجمهور ما جعل البعض ينسحب من الحفل، لذلك دفعها إلى الاستجابة الفورية وتقديم مقطع غنائي حي، في خطوة نالت استحسان الجمهور وأعادت للحفل زخمه الفني.
وفي لفتة إنسانية، حرصت شيرين عبد الوهاب، على تلبية طلب معجبة في الصعود برفقتها على المسرح، حيث طلبت من الحرس السماح للمعجبة بالصعود إلى جانبها، ومن ثم صعدت المعجبة والتقطت العديد من الصور برفقة شيرين التي أعطت لها الميكروفون لتبدأ في غناء أغنية «على بالي».
وقدّمت شيرين باقة من أشهر أغانيها، من بينها «مشاعر، وآه يا ليل، وكده يا قلبي، وجرح تاني، صبري قليل»، وسط تفاعل قوي من الجمهور الذي لم يتوقف عن الغناء والتصفيق.
A major controversy was sparked by the Egyptian artist Sherine Abdel Wahab after she performed at the closing ceremony of the "Mawazine - Rhythms of the World" festival in its twentieth edition on the Nahda stage in Rabat, Morocco. Opinions among the audience were divided; some supported her while others criticized her for her weak performance on stage and for singing using "playback" technique.
Thousands of fans from the Moroccan people and across the Arab world gathered to attend Sherine Abdel Wahab's concert, following a long absence of nine years from the Mawazine festival. This attracted the attention of Arabic music lovers and brought the artist back to the forefront of artistic interaction in Morocco after years of absence.
The Nahda stage witnessed the arrival of thousands of fans who were present at the venue hours before the show began, with the audience lining up in long queues that extended outside the concert area.
A state of shock and silence prevailed among the audience upon Sherine Abdel Wahab's arrival on stage, as the artist initially relied on singing her songs using "playback" technique and could not hold back her tears. She later gathered her strength and sent a special greeting to the Moroccan audience, whom she described as "the closest to her heart." The concert was not without some criticisms and awkward moments, as some attendees chanted phrases urging Sherine to sing live and move beyond the "playback" technique, which angered a significant number of the audience, causing some to leave the concert. This prompted her to respond immediately and perform a live singing segment, a move that was well-received by the audience and restored the artistic momentum of the concert.
In a humanitarian gesture, Sherine Abdel Wahab made sure to fulfill a fan's request to join her on stage, asking the security to allow the fan to come up beside her. The fan then ascended the stage and took several photos with Sherine, who handed her the microphone to start singing the song "Ala Bali."
Sherine presented a bouquet of her most famous songs, including "Mashaa'ir, Aah Ya Leil, Keda Ya Qalbi, Wound Tani, Sabri Qaleel," amidst strong interaction from the audience, who did not stop singing and applauding.