في حياة الفنانة شجون تتراكم الحكايات على هيئة مشاهد متقطعة ومؤسفة، تبدأ من ابتسامة طفلة على الشاشة، ولا تنتهي عند سقوط صامت في دهاليز المخدرات. لم تكن مجرد فنانة عرفت طريق المجد باكراً، بل حكاية إنسانية غائرة في الجرح، تتداخل فيها الأضواء بالظلال، وتتقاطع فيها الهوية مع الخذلان.
ولدت شجون أو «شوجي» بلا أوراق تثبت نسبها، لأبوين مجهولين ظالمين، لكنها كانت تحمل موهبة صافية، فبرزت منذ أن كانت في السادسة من عمرها كمقدمة برامج أطفال، قبل أن تشق طريقها الفني الحقيقي عام 2002 في مسلسل «ثمن عمري». غير أن المسلسل الأشد قسوة لم يكن على الشاشة، بل كانت حلقاته قد بدأت في حياتها الخاصة التي عاشت فصولها خلف أبواب دور الرعاية.
فحين كانت تبلغ الثالثة عشرة عادت فجأة إلى دار الأيتام التي خرجت منها وهي طفلة. حدث لا يحتمله الكبار الطاعنون في الحياة، فكيف بطفلة كانت تنعم باستقرار عائلي وحضن دافئ تلاشى فجأة.
لم يكن الأمر زيارة عابرة أو قراراً مؤقتاً؛ بل كانت لحظة انكشاف الأصل: «أنتِ لقيطة.» الكلمة التي طُعنت بها شجون لم تكن مجرد وصف، بل كانت شبحاً طاردها في كل زاوية من زوايا حياتها. قبل أن تفهم معنى المصطلح فهمت أنه كفيلٌ بإسقاط كل ما ظنّت أنه استقرار، عائلة، حب، انتماء، ونجومية.
تقول إنها عرفت الحقيقة مبكراً، وقررت أن تتماسك، إلا أن أعوام ما بعد هذا الاكتشاف لم تكن سهلة، بل امتلأت بانكسارات متتالية، أولها خطوبتها من مدير أعمالها التي انتهت فجأة بعد أن اكتشفت زواجه من أخرى دون علمها، مروراً بتعليقات قاسية في الوسط الفني، وكواليس لا ترحم، ومحيط لا يغفر لها نسباً لم تختَره.
كانت تحاول أن تبتسم أمام الكاميرا، أن تضحك كما يليق بـ«شوجي» الفتاة المرحة المحبوبة، لكنها كانت تبكي في داخلها بكاءً طويلاً مؤجلاً. حتى جاء يومٌ اعترفت فيه أمام العالم، في مقطع على «إنستغرام» حملته دموعها وشفاهها المرتجفة، قائلة: «أنا ابنة الشؤون.. لقيطة». لم يكن إعلاناً للصدمة، بل لحظة انعتاق. أرادت أن تقول لكل من أوجعها: لقد كسرتموني، لكنني أتكلم الآن.
هذه الاعترافات لم تكن انتصاراً بقدر ما كانت صيحة استغاثة. امرأة ظلت تحاول أن تكون قوية، رغم أن الحياة منحتها كل مقومات الانهيار. لم تكن قصة نجاح فقط، بل قصة خذلان مستمر، من عائلة هجرتها، ومجتمع نبذها، ووسط فني التهم ما تبقى من صبرها.
انتهى المطاف بشجون –كما تناقلت وسائل الإعلام– في قبضة الإدمان. وكأن كل الأوجاع الماضية وجدت ملاذها في هذا الطريق المظلم. لكن السؤال الذي لا يزال يتردد بصوتها المبحوح: هل كانت هذه نهاية حتمية، أم ضحية تنمّر صامت وقاتل؟ إن شجون ليست فقط ابنة ظروف خاصة، بل ضحية سلسلة من الضغوط النفسية والاجتماعية والإنسانية، حاصرتها منذ مراهقتها، وجرفت في طريقها كل محاولاتها للثبات. كانت الموهبة وحدها لا تكفي. كانت الابتسامة على الشاشة تخفي ما لا يُقال.
ربما ستعود، وربما لا. لكن الأكيد أن قصة شجون، كما روتها هي بدموعها، ليست حكاية لقيطة، بل مرآة عاكسة لوسط فني فشل في احتضانها.
In the life of the artist Shجون, stories accumulate in the form of fragmented and tragic scenes, starting from a child's smile on screen and ending with a silent fall into the depths of drugs. She was not just an artist who found the path to glory early on, but a deeply human story rooted in pain, where light intertwines with shadows, and identity intersects with betrayal.
Shجون, or "شوجي," was born without any documents proving her lineage, to unknown and unjust parents, yet she carried a pure talent. She emerged as a children's program presenter at the age of six before carving her true artistic path in 2002 with the series "ثمن عمري" (The Price of My Age). However, the harshest series was not on screen; its episodes began in her personal life, which she lived behind the doors of care homes.
When she was thirteen, she suddenly returned to the orphanage she had left as a child. An event that even seasoned adults struggle to bear; how could a child who enjoyed familial stability and a warm embrace suddenly lose it all?
This was not a fleeting visit or a temporary decision; it was a moment of uncovering her origin: "You are a foundling." The word that pierced Shجون was not just a description; it was a ghost that haunted her in every corner of her life. Before she understood the meaning of the term, she realized it was enough to shatter everything she thought was stability, family, love, belonging, and stardom.
She says she learned the truth early on and decided to hold herself together, yet the years following this discovery were not easy; they were filled with successive breakdowns, the first being her engagement to her manager, which ended abruptly when she discovered he was married to another woman without her knowledge, followed by harsh comments in the artistic community, ruthless behind-the-scenes experiences, and an environment that did not forgive her for a lineage she did not choose.
She tried to smile in front of the camera, to laugh as befits "شوجي," the beloved cheerful girl, but inside she was crying a long, deferred cry. Until one day, she confessed to the world in a clip on "إنستغرام" (Instagram) that carried her tears and trembling lips, saying: "I am the daughter of the welfare system... a foundling." It was not an announcement of shock, but a moment of liberation. She wanted to tell everyone who had hurt her: You broke me, but I am speaking now.
These confessions were not a victory as much as they were a cry for help. A woman who kept trying to be strong, even though life had given her every reason to collapse. It was not just a success story, but a story of continuous betrayal, from a family that abandoned her, a society that rejected her, and an artistic community that consumed what little patience she had left.
Shجون ultimately ended up – as reported by the media – in the grip of addiction. As if all the past pains found refuge in this dark path. But the question that still echoes in her hoarse voice is: Was this an inevitable end, or a victim of silent and deadly bullying? Shجون is not just a product of special circumstances, but a victim of a series of psychological, social, and human pressures that have surrounded her since her adolescence, sweeping away all her attempts to remain steadfast. Talent alone was not enough. The smile on screen concealed what could not be said.
Perhaps she will return, and perhaps she will not. But what is certain is that Shجون's story, as she recounted it with her tears, is not a tale of a foundling, but a reflective mirror of an artistic community that failed to embrace her.