لا تزال الأغنية المغربية الشهيرة «انتي باغية واحد»، التي عرضت عام 2014 بصوت الفنان سعد لمجرد، محط نزاع قضائي حاد بين صُنّاعها الأصليين.
واتهم كل من الملحن محمد الرفاعي وكاتب الكلمات سمير المجاري، الموزّع الموسيقي المعروف بـ«ديجي فان»، بالاستحواذ غير المشروع على الأرباح الضخمة التي حققتها الأغنية خلال العقد الأخير.
وتؤكد تقارير مالية مرفقة بملف القضية، تم إنجازها بأمر من محكمة الاستئناف بمراكش، أنّ ديجي فان استأثر بمفرده بعائدات الأغنية، والتي تُقدّر بملايين الدراهم، دون أن يَمنح المؤلف والملحن أي حصة من الأرباح، رغم مشاركتهما الإبداعية المباشرة في إنتاج العمل الذي كان بمثابة نقطة الانطلاق الحقيقية لسعد لمجرد عربياً.
وأوضح الملحن محمد الرفاعي بأن ما حصل يُعد «عملية احتيال فنية»، مؤكداً أن القضية وصلت مراحلها النهائية داخل أروقة المحكمة، وأن تقرير الخبرة قدّم تفاصيل دقيقة عززت موقفهما القانوني أمام القضاء.
وأضاف: لا أنتظر أي مبادرة لحل ودي، وكلمة الفصل تعود للسلطة القضائية وحدها، مشيراً إلى أن ما وقع يمثّل انتهاكاً صريحاً لحقوق الإبداع، ويستوجب إنصاف المتضررين وتعويضهم عما لحقهم من ضرر معنوي ومادي طوال سنوات. وبحسب إفادات الأطراف المتضررة، فقد تم اكتشاف نسخ غير أصلية من الأغنية بيعت من طرف «ديجي فان» إلى جهات عدة دون امتلاكه الحق القانوني في ذلك، مع اتهامات مباشرة بتزوير توقيعات كل من المؤلف والملحن والفنان سعد لمجرد، ما يُعد انتهاكاً خطيراً لقانون حقوق الملكية. الخلاف تفجّر بدايةً عام 2021، حين تعاقد «ديجي فان» بشكل منفرد مع شركة «يونيفرسال ميوزيك»، دون إشراك المجاري والرفاعي، ما اعتُبر حينها «خرقاً قانونياً بيّناً»، دفع الطرفين إلى اللجوء للقضاء المغربي، مؤكدين أن ما جرى لا يمكن السكوت عنه، خصوصاً في ظل الغموض الذي أحاط بعائدات الأغنية لسنوات.
The famous Moroccan song "Enti Baghiya Wahed," which was released in 2014 by artist Saad Lamjarred, is still the subject of a fierce legal dispute among its original creators.
Composer Mohamed Rifaai and lyricist Samir Al-Majari have accused the well-known music distributor "DJ Van" of unlawfully seizing the massive profits generated by the song over the past decade.
Financial reports attached to the case file, prepared at the request of the Court of Appeal in Marrakech, confirm that DJ Van exclusively retained the song's revenues, estimated in millions of dirhams, without granting the composer and lyricist any share of the profits, despite their direct creative involvement in producing the work, which served as the true launchpad for Saad Lamjarred's career in the Arab world.
Composer Mohamed Rifaai clarified that what happened constitutes "an artistic fraud," emphasizing that the case has reached its final stages within the court's corridors, and that the expert report provided detailed information that strengthened their legal position before the judiciary.
He added: "I do not expect any initiative for an amicable resolution, and the final word belongs solely to the judicial authority," pointing out that what occurred represents a blatant violation of creative rights, necessitating the redress of the harmed parties and compensating them for the moral and material damage they have suffered over the years. According to statements from the affected parties, unoriginal copies of the song were discovered, sold by DJ Van to several entities without him having the legal right to do so, along with direct accusations of forging the signatures of both the composer and the lyricist, as well as artist Saad Lamjarred, which constitutes a serious violation of copyright law. The dispute initially erupted in 2021 when DJ Van independently contracted with Universal Music, without involving Al-Majari and Rifaai, which was considered at the time a "clear legal breach," prompting both parties to resort to the Moroccan judiciary, asserting that what transpired could not be overlooked, especially in light of the ambiguity surrounding the song's revenues for years.