تابع قناة عكاظ على الواتساب
تعد فكرة الفعل وردة الفعل في العلاقات الإنسانية صورة من صور العنصر الخامس من عناصر العملية الاتصالية بعد عناصر المرسل والمستقبِل والرسالة والوسيلة، حيث التغذية الراجعة أو رجع الصدى والنتيجة التي انتهت إليها هذه العملية الاتصالية.
ولأن الإنسان كائن اتصالي بالفطرة فهو خاضع بالضرورة لنتائج هذا الاتصال ورسائله التي تنتج عنه، فما من أحد على وجه الأرض إلا ويؤثر ويتأثر مع من هم حوله، وذلك من خلال ما يأخذ منهم وما يعطي أو يمنح لهم دون إدراك منه؛ ولهذا فلو عاد أحدنا بتاريخه الشخصي للوراء عبر استرجاع الماضي لأدرك أن في حياته الكثير والكثير من المانحين الذين منحوه شكل حياته التي يعيشها الآن، وحتماً سيكون هذا أمراً في غاية الخطورة إذا ما قام به لأنه قد يحرضه -بعد سنين النسيان- على إعادة حساباته مع أولئك الأشخاص الذين منحوه الجوانب السلبية التي يعيش، فليس ثمة ما هو أبشع من أولئك الذين دسوا في جيوب حيواتنا الأولى ملامح القلق وفي حقائب سلوكياتنا مخاوف المصير دون أن يعلموا أنهم قد خلّفوا وراء ظهورهم أناساً مسكونين بالهشاشة كما لو أنهم قطعة بسكويت غُمست في كوب شاي، وكأننا ترجمان عملي لبيت الشعر الذي صدح به إيليا أبو ماضي في قصيدته (ابتسم)، حيث قال:
أَيَكونُ غَيرُكَ مُجرِماً وَتَبيتُ في
وَجَلٍ كَأَنَّكَ أَنتَ صِرتَ المُجرِما؟
وحتماً ليس وحدهم أؤلئك المانحون الذين خلّفوا وراءهم أناساً مكسورين فهناك أصحاب (الحكمة) وطلاب مدرسة الحياة من الذين عشنا بين ظهرانيهم منحونا الحكمة المنقوصة التي تقوم على غرس المبادئ بـ(المطرقة) في عقول طرية وأرواح تائقة فخلطوا في أنفسنا ما خلطوا وبتنا عالقين في دروب وطرقات التيه نفتش عن خرائط تقينا من ذلك لنكتشف في نهاية المطاف أن الممنوح أقوى وأعتى من أن تفكه الخرائط الحديثة ليستقر بنا الحال للعيش في خنادق نفسية تالفة تُسهرها الكلمة العابرة وتقضي عليها إيماءة باردة.
وما سبق إنما هي نماذج يسيرة للعديد والعديد من النماذج التي خلفتها هذه العملية الاتصالية بين البشر والتي تلازمهم من مهد الطفولة إلى مرحلة منتصف العمر لتكون النتيجة النهائية هي أنها خلّفت أجيالاً فاقدة لأدنى درجات الجودة النفسية لنبدأ نحن بدورنا فنعيد الكرة ونمنح الأجيال القادمة من حولنا هذه الأوجاع دونما إدراك منا بذلك ودونما أي اعتراف بأن ثمة خللاً ينخر في قلب المنظومة النفسية للمجتمع.
ولو عدنا برسم الحدود لهذه الإشكالية لوجدنا أن الأسرة التي لم نحفظ عنها -في مقاعد التعليم- سوى أنها نواة المجتمع؛ هي المسؤول الأول والأخير عن ذلك؛ لأن الخوف الذي زُرع في قلب أحدنا إنما زرعه أب خائفٌ أو أخٌ مستبد، كما أن الشتات الذي قادك لمبادئ موشومة إنما خلّفه لك كائن متقلب المزاج من أعضاء الأسرة، وبالتالي فإن جميع ذلك الرقص الصوفي في كل جيل إنما هو نتاج فج لأسرة استبدت بحجة الخوف على الأبناء والخوف من شتاتهم، ولهذا فإن الأمر يتوجب البحث عن (الصندوق الأسود) لكل ذلك، ولا أظن أن ذلك ببعيد عن التعليم الشامل الذي بحضوره وطغيانه على أرجاء المشهد تستقيم الأسرة ويستقيم المجتمع وتنجو الأجيال القادمة من مخاوف المصير وتأرجح المبادئ والأسئلة.
The idea of action and reaction in human relationships is a representation of the fifth element of the communication process, following the elements of the sender, receiver, message, and medium, where feedback or echo is the result that this communication process culminates in.
Since humans are inherently communicative beings, they are necessarily subject to the outcomes of this communication and the messages that arise from it. There is no one on earth who does not influence and is influenced by those around them, through what they take from others and what they give or grant to them, often without their awareness. Therefore, if one of us were to revisit their personal history by recalling the past, they would realize that there are many givers in their lives who have shaped the life they currently live. This could be extremely dangerous if one were to do so, as it might provoke them—after years of forgetfulness—to reassess their relationships with those individuals who have imparted the negative aspects they experience. There is nothing more horrifying than those who have embedded anxiety into the pockets of our early lives and fears of fate into the bags of our behaviors, unaware that they have left behind people haunted by fragility, as if they were a piece of biscuit dipped in a cup of tea. It is as if we are a practical interpreter of the verse recited by Elia Abu Madi in his poem "Smile," where he said:
Is it possible that others are the criminals while you lie awake
In fear as if you have become the criminal?
And certainly, it is not only those givers who have left behind broken individuals; there are also the bearers of "wisdom" and students of the school of life among whom we have lived, who have granted us the incomplete wisdom based on hammering principles into soft minds and yearning souls. They mixed within us what they mixed, and we became stuck in paths of confusion, searching for maps to protect us from that, only to discover ultimately that the granted is stronger and more formidable than modern maps can unravel, leading us to live in damaged psychological trenches, kept awake by passing words and extinguished by a cold gesture.
What has been mentioned is merely a simple illustration of the many models left by this communication process among humans, which accompany them from the cradle of childhood to midlife, resulting in generations that lack the most basic levels of psychological quality. We then, in turn, begin to repeat the cycle and grant the upcoming generations around us these pains without our awareness and without any acknowledgment that there is a flaw gnawing at the heart of the psychological system of society.
If we were to draw the boundaries of this issue, we would find that the family, which we have only preserved in our educational seats as the nucleus of society, is ultimately responsible for this. The fear that has been planted in one of our hearts was sown by a fearful father or an oppressive brother. Moreover, the disarray that led you to imprinted principles was left for you by a moody being from the family. Consequently, all this Sufi dance in every generation is merely the raw product of a family that has dominated under the pretext of fear for their children and fear of their disarray. Therefore, it is necessary to search for the "black box" of all this, and I do not believe that it is far from comprehensive education, which, when present and dominant across the scene, aligns the family and society, allowing future generations to escape the fears of fate and the oscillation of principles and questions.