منذ زمن ليس ببعيد كان شيخ الشمل أو نائب أو معرّف القبيلة هو المرجع والملجأ وصاحب الكلمة العليا بين قومه.. كان بيته مفتوحاً للضيف، وصدره يتسع للمحتاجين، ويده ممدودة للأيتام، وسيفه مشرعاً دفاعاً عن كرامة قبيلته.
كان للشيخ مقام وهيبة تُبنى على المواقف لا المناصب، وعلى المجد المتوارث لا المجد المُدّعى.
لكن الزمن دار، وبفضل الله توحّدت الدولة تحت قيادة المؤسس -رحمه الله-، وعلى يده أصبحت العصبية القبلية من الماضي.
واليوم ونحن نعيش في ظل دولة عظيمة جمعت الشتات، ووحّدت الصف، وأعلت راية التوحيد، وجعلت من «السعودية» قبيلة واحدة.. ومع عدالة القانون خَفَتَ دور شيخ الشمل أو نائب القبيلة، وحلّ محلّه التطبيق الإلكتروني «أبشر» الذي لم يعد مجرد منصة خدمات، بل أصبح رمزاً معاصراً لعدالة الدولة، وسرعة استجابتها، وشمول خدماتها.
في زمن مضى، كان المواطن ينتظر مجلس شيخ قبيلته ليعرض حاجته، وقد تُقضى وقد تُؤجّل.. أما اليوم فما على المواطن إلا أن يدخل «أبشر» من بيته، ويجد أن حكومته تسمع وتستجيب له، وتمنحه حقّه بلا وساطة ولا منّة.
نعم.. لقد أصبح «أبشر» هو شيخ شمل القبيلة، وهو دليل على عدالة الدولة واهتمامها براحة ورفاهية شعبها.
وهذا لم يكن ليحدث لولا توفيق الله، ثم الرؤية الواضحة والحازمة التي رسمها خادم الحرمين الشريفين الملك سلمان بن عبدالعزيز، ونفّذها بعزم لا يلين ولي عهده الأمين الأمير محمد بن سلمان.
إن عدالة الدولة اليوم لم تعد مرهونة بمزاج شيخ، بل محكومة بنظام وقائمة على مبدأ «المواطن أولاً، والحق قبل كل شيء».
من الجنوب إلى الشمال، ومن الشرق إلى الغرب، لا فرق بين ابن قبيلة أو ابن مدينة.. لا جاه يُقدّم، ولا نسب يُرجّح، بل منصة إلكترونية واحدة تُنصف الجميع.
نعم.. في هذا العصر وفي ظل هذه الدولة نتمنى من بعض المشايخ أن يمارس وظيفته بصدق وحيادية، لأن هناك من لا يزال يمارس دوره كشيخ تقليدي.. يتعامل مع قبيلته كمحمية خاصة، وابتعد عن مسؤولياته ومهماته الوظيفية التي كُلف بها من قبل ولاة الأمر.
وحتى يكبر شيخ القبيلة في عيون أبناء قبيلته وإخوانه وبني عمه؛ لابد أن يتحلى بالحكمة ولين الجانب، وإصلاح ذات البين، وإطفاء الفتن والخلافات الأسرية في القبيلة، واحتواء الكبير والصغير، وتمثيل قبيلته أمام الدولة والمجتمعات الأخرى، وأن يتلمس المحتاجين المتعففين، ويبلغ عن لصوص الأراضي والمنتفعين، ويدعم الملتقيات السنوية مثل الأعياد والمناسبات الاجتماعية، ويقوم بتكريم من يستحق التكريم من أبناء القبيلة من حفَظَة كتاب الله وطلاب العلم، ومن له دور إيجابي في رفع سمعة القبيلة وتمثيلها خير تمثيل.. أما خلاف ذلك فهو ليس أهلاً لهذا المنصب أو الوظيفة، إذ إن المجد لا يشترى، ولا يُمنح بورقة أو توقيع.
فيا من تبحث عن وجاهة..
تعال لترى معنى الشفافية في «أبشر».
ويا من تطلب منصباً أو مكانة..
اقرأ تاريخ سلمان وتأمل رؤية محمد بن سلمان..
فنحن اليوم كلنا أبناء وطن واحد، تحت راية لا إله إلا الله، وقيادة عادلة وحازمة، وشيخ القبيلة الحقيقي؛ النظام، والمواطنة، والعدالة، و«أبشر».
Not long ago, the Sheikh of the tribe or the deputy or the tribal identifier was the reference and refuge and held the highest word among his people. His house was open to guests, his heart was wide for the needy, his hand extended to orphans, and his sword was drawn in defense of his tribe's dignity.
The Sheikh had a status and a presence built on actions, not positions, and on inherited glory, not claimed glory.
But time has passed, and by the grace of God, the state unified under the leadership of the founder - may God have mercy on him - and under his hand, tribalism became a thing of the past.
Today, as we live under a great state that has gathered the scattered, unified the ranks, raised the banner of monotheism, and made "Saudi Arabia" one tribe, the role of the Sheikh of the tribe or the deputy has diminished, replaced by the electronic application "Absher," which is no longer just a service platform but has become a contemporary symbol of the state's justice, its quick response, and the comprehensiveness of its services.
In times past, a citizen would wait for the council of his tribal Sheikh to present his needs, which might be met or postponed. But today, all a citizen has to do is log into "Absher" from his home and find that his government listens and responds to him, granting him his rights without mediation or favor.
Yes... "Absher" has become the Sheikh of the tribe, a testament to the state's justice and its concern for the comfort and well-being of its people.
This would not have happened without God's success, and then the clear and firm vision laid out by the Custodian of the Two Holy Mosques, King Salman bin Abdulaziz, and implemented with unwavering determination by his trustworthy Crown Prince, Mohammed bin Salman.
The state's justice today is no longer dependent on the mood of a Sheikh, but governed by a system based on the principle of "the citizen first, and rights before everything."
From the south to the north, and from the east to the west, there is no difference between the son of a tribe or the son of a city. There is no status to be offered, nor lineage to be favored, but one electronic platform that ensures fairness for all.
Yes... in this era and under this state, we hope that some Sheikhs will perform their duties with sincerity and neutrality, because there are still those who act as traditional Sheikhs, treating their tribes as private preserves, distancing themselves from their responsibilities and duties assigned to them by the rulers.
For a tribal Sheikh to be esteemed in the eyes of his tribe's sons, brothers, and cousins, he must possess wisdom and gentleness, work towards reconciling differences, extinguishing family disputes within the tribe, embracing both the young and the old, representing his tribe before the state and other communities, identifying and assisting the needy and humble, reporting land thieves and opportunists, supporting annual gatherings such as holidays and social occasions, and honoring those deserving recognition from the tribe, such as the memorizers of the Quran and students of knowledge, and those who play a positive role in enhancing the tribe's reputation and representing it well. Otherwise, he is unworthy of this position or role, as glory cannot be bought or granted through a paper or signature.
So, O you who seek prestige...
Come and see the meaning of transparency in "Absher."
And O you who seek a position or status...
Read the history of Salman and reflect on the vision of Mohammed bin Salman...
For today, we are all sons of one nation, under the banner of there is no god but Allah, and under a just and firm leadership, and the true Sheikh of the tribe is the system, citizenship, justice, and "Absher."