تابع قناة عكاظ على الواتساب
استوقفتني قراءة مقال بعنوان «إعادة بناء النخبة (المثقف)»، لكنني وجدته بعيداً كل البعد عن مضمون عنوانه. ومن هنا يمكن القول إن الثقافة ليست حقلاً حيادياً نتحرك فيه بإرادة حرة مطلقة، منفصلين عن المؤثرات الخارجية والداخلية، بل يكاد المثقف نفسه يكون حاملاً لهذه المؤثرات وعاكساً لها. وقد صدق الفيلسوف الإيطالي أنطونيو غرامشي في كتابه المثقف العضوي، عندما رفض (غرامشي) فكرة المثقف كفرد «منفصل» ومحايد، يعمل في «برج عاجي». بدلاً من ذلك، يرى أن كل طبقة اجتماعية تنتج بشكل «عضوي» مفكريها ومثقفيها الخاصين. لهذا نجد أن كاتب المقال وظّف الموضوع ليسقطه على فترة أو حقبة زمنية، لم يستطع كاتب المقال الخروج عن سطوتها والتحرر من سجنها الثقافي. ومن هنا يمكن القول إن الثقافة ليست حقلاً حيادياً نتصرف فيه وفقاً لإرادتنا الحرة بعيداً عن المؤثرات أو المنبهات الخارجية أو الداخلية على حد سواء، بل يمكن القول بحيادية إن المثقف هو الحامل لهذه المنبهات وهذه المؤثرات التي يتحرّك ضمنها الإنسان، وتحت وقعها وتأثيرها وسطوتها.
رغم أن هناك كثيراً من المثقفين يعيشون في سجن ثقافات مجتمعاتهم وهوياتهم، غير أن البعض يستطيع أن يخرج شيئاً من سجنه الثقافي. ذلك هو المثقف المتشكك أو المثقف النقدي؛ القادر على الخروج والذي يحاول تفكيك المسلّمات، حتى تلك الموجودة في طبقته أو مجتمعه. نعم الهيمنة ليست قدراً محتوماً وفق نظرية غرامشي. الهيمنة لا تعني أن الأفراد عاجزون تماماً. جزء من معركة «الهيمنة الفكرية» هو بالضبط خلق مساحات للتفكير النقدي وتفكيك هذه الهيمنة من الداخل. وليس كما هو عند الفيلسوف غرامشي من أن المثقف العضوي هو «مهندس الوعي»، و«منظم الثقافة» الذي يقود معركة طبقته من أجل الهيمنة الفكرية والثقافية، والتي يرى فيها غرامشي أن من أهم خصائص المثقف أنه:
1. مرتبط بطبقة اجتماعية: لا يوجد مثقفون «محايدون». كل مثقف هو تعبير فكري عن مصالح طبقة اجتماعية معينة (البرجوازية، البروليتاريا، الفلاحين، إلخ).
2. دوره هو خوض «معركة الهيمنة»: مهمة المثقف العضوي هي خوض المعركة الثقافية والأيديولوجية، فهو لا يقتصر على إنتاج المعرفة فحسب، بل يعمل على نشر قيم ومعتقدات طبقته وجعلها مهيمنة ومقبولة في المجتمع كـ«طبيعة ثانية» أو «عقل سليم».
3. المثقف العضوي ليس بالضرورة عالماً أو أديباً، حيث يمكن أن يكون المثقف العضوي مهندساً أو محامياً أو معلماً أو رجل دين أو نقابياً. المهم ليس مهنته، بل الدور الذي يلعبه في تنظيم الوعي وتوجيهه.
وقد حاول إدوارد سعيد في كتابه الشهير «صور المثقف»أن يقدّم نموذجاً أخلاقياً-نقدياً للمثقف كفرد مستقل يقف في وجه الظلم. ذلك النموذج من المثقف الذي يلتزم بقضايا العدالة والحقيقة، ويحافظ على استقلاليته وموقفه النقدي، حتى لو كان ذلك ضد التيار السائد. المهم من وجهة نظر إدوارد أن يكون المثقف من الهواة وليس أسير تخصصه، وأن يكون على الهامش بعيداً عن السلطة. باختصار المثقف الملتزم عند سعيد هو «ضمير المجتمع» المستقل الذي يقف ضد كل أشكال القمع والهيمنة، ويستخدم معرفته ومكانته للدفاع عن الحق والعدالة، ومن وجهة نظري أن إدوارد نظرياً في طرحه.
الواقع الملموس يجعلني أرى أن المثقف العضوي هو السائد، وأن الخروج عن السجن الثقافي جائز في ظل الحرص قدر الإمكان أن يكون المرء متشككاً في المسلّمات الثقافية التي تحيط بمجتمعه. إن التشكك أمر ضروري لكل امرئ يريد أن يرى العالم بمنظور أوسع أو يريد أن يقدّم شيئاً للوظيفة التي يتبوأها.
I was struck by reading an article titled "Rebuilding the Elite (Intellectual)," but I found it to be far removed from the content suggested by its title. From here, it can be said that culture is not a neutral field in which we move with absolute free will, separated from external and internal influences; rather, the intellectual themselves seems to carry and reflect these influences. The Italian philosopher Antonio Gramsci was right in his book "The Organic Intellectual" when he rejected the idea of the intellectual as a "separate" and neutral individual working in an "ivory tower." Instead, he sees that every social class produces its own thinkers and intellectuals in an "organic" manner. This is why we find that the author of the article employed the topic to project it onto a specific period or era, from which the author could not escape the dominance and liberate themselves from its cultural prison. Hence, it can be said that culture is not a neutral field in which we act according to our free will, away from external or internal influences or stimuli alike; rather, it can be said neutrally that the intellectual is the bearer of these stimuli and influences within which humans operate, under their impact and dominance.
Although many intellectuals live in the prison of their societies' cultures and identities, some can extract something from their cultural imprisonment. That is the skeptical or critical intellectual; the one capable of breaking free and attempting to dismantle assumptions, even those present in their class or society. Yes, hegemony is not a predetermined fate according to Gramsci's theory. Hegemony does not mean that individuals are completely powerless. Part of the battle of "intellectual hegemony" is precisely to create spaces for critical thinking and to dismantle this hegemony from within. It is not as Gramsci sees it, where the organic intellectual is the "engineer of consciousness" and the "organizer of culture" who leads their class's battle for intellectual and cultural hegemony, which Gramsci considers to be one of the most important characteristics of the intellectual:
1. Connected to a social class: There are no "neutral" intellectuals. Every intellectual is an intellectual expression of the interests of a specific social class (the bourgeoisie, the proletariat, the peasants, etc.).
2. Their role is to engage in the "battle for hegemony": The task of the organic intellectual is to engage in the cultural and ideological battle; they do not merely produce knowledge, but work to disseminate the values and beliefs of their class and make them dominant and accepted in society as "second nature" or "common sense."
3. The organic intellectual is not necessarily a scholar or a writer; the organic intellectual can be an engineer, a lawyer, a teacher, a clergyman, or a unionist. What matters is not their profession, but the role they play in organizing and directing consciousness.
Edward Said attempted in his famous book "The Intellectual" to present an ethical-critical model of the intellectual as an independent individual standing against injustice. This model of the intellectual is committed to issues of justice and truth, maintaining their independence and critical stance, even if it is against the prevailing current. From Edward's perspective, what is important is that the intellectual is an amateur and not a prisoner of their specialization, and that they are on the margins, away from power. In short, the committed intellectual according to Said is the "conscience of society," independent and standing against all forms of oppression and hegemony, using their knowledge and position to defend truth and justice. In my view, Edward's perspective is theoretical in its proposal.
The tangible reality makes me see that the organic intellectual is the prevailing figure, and that breaking free from cultural imprisonment is permissible, provided one remains as skeptical as possible of the cultural assumptions surrounding their society. Skepticism is essential for anyone who wants to see the world from a broader perspective or wants to contribute something to the role they occupy.