تابع قناة عكاظ على الواتساب
حين نتأمل مسار السياسات المالية السعودية في السنوات الأخيرة، ندرك أن ما يميزها ليس حجم الإنفاق ولا توزيع البنود، بل الفلسفة التي تقف خلفها. فكل ميزانية تصدر ليست وثيقة حسابية، بل انعكاسٌ لرؤية قيادة تعرف أن استدامة التحول لن تتحقق ما لم يكن المواطن في صدارة الأولويات. وهذه ليست عبارة تُقال في مناسبة، بل منهجٌ تُثبته القرارات منذ أن رسّخ ولي العهد الأمير محمد بن سلمان مبدأ أن «المواطن هو محور التنمية»، وأن الدولة لا تعيد تشكيل اقتصادها فقط، بل تعيد ترتيب علاقتها مع المجتمع على أساس مركزيته في كل قرار.
ومن الزوايا التي تستحق التأمل أن الميزانية لا تُقرأ فقط بوصفها خطة مالية، بل باعتبارها توجيهاً مباشراً للمسؤولين بأن يبقى المواطن في صدارة أولوياتهم عند تصميم السياسات وتنفيذ البرامج.
فالمسألة هنا لم تعد مرتبطة ببند مالي أو برنامج تنموي، بل بمعيار يُقاس به الأداء المؤسسي: كيف ينعكس القرار على حياة الناس؟ هذا المبدأ، الذي أكد عليه ولي العهد مراراً، تحوّل من قيمة معنوية إلى التزام تنفيذي، يظهر أثره بوضوح في طريقة بناء الميزانية وفي آليات الإنفاق الحكومي.
وفي قراءة الميزانية الحالية، تبدو هذه الحقيقة أكثر وضوحاً. فالأرقام الواردة فيها ليست مؤشرات محاسبية، بل ترجمة دقيقة لتوازن صعب بين إدارة التحوّل وحماية مستوى المعيشة. فالإنفاق لم يعد قائماً على منطق «تغطية الاحتياجات»، بل على بناء منظومة تجعل المواطن قادراً على مواكبة التحوّل دون أن يشعر بأن وتيرته تتجاوز إمكاناته. وخطاب الأمير، في كل محطة مفصلية، يوضح أن التنمية ليست هدفاً بذاتها، بل وسيلة لرفاه الإنسان الذي يعيش داخل هذا الوطن.
ولذلك، لم تعد «أولوية المواطن» عبارة تُرفع في الخطاب العام، بل أصبحت حقيقة يمكن قراءة ملامحها في تفاصيل الميزانية: استمرار الإنفاق على الخدمات الأساسية، تحسين البنية التحتية للمدن، دعم جودة الحياة، حماية الفئات الأكثر تأثراً بالتحول، وتحويل الاستثمارات الكبرى إلى فرص مباشرة للمجتمع. هذه المؤشرات جميعها تعكس أن المجتمع ليس متلقياً للتحوّل، بل شريك في تشكيله.
وفي هذا السياق، يبرز التوجه نحو تطوير القطاعات المرتبطة بالصحة والتعليم والخدمات العامة باعتباره إعادة بناء للبنية التحتية للحياة اليومية، لا مجرد تحسين لوضع قائم. فالدولة لا تتعامل مع هذه القطاعات بوصفها مصروفات، بل بوصفها أساساً لقدرة الإنسان السعودي على النمو والتأقلم في اقتصاد سريع التحول. هذه المقاربة تختلف جذرياً عن منطق الموازنات التقليدية التي تفصل بين التنمية الاقتصادية والتنمية البشرية.
كما أن التوسع في برامج جودة الحياة، بمختلف مساراتها، يشير بوضوح إلى أن الدولة تدرك أن الاستقرار الاجتماعي عنصر أساسي لنجاح أي تحوّل اقتصادي. فالمدينة الأكثر قابلية للعيش، والمجتمع الأكثر نشاطاً وثقافة، والبيئة الأكثر توازناً جميعها عوامل تبني الثقة، وتخلق حالة من الطمأنينة تُشجع الناس على التفاعل الإيجابي مع التغيير بدلاً من مقاومته.
أما من ناحية الإيرادات، فيكشف تنامي الاعتماد على مصادر غير نفطية عن تحول عميق في فلسفة إدارة الاقتصاد الوطني. فتنويع الدخل لم يعد خياراً مالياً بل أصبح جزءاً من حماية المجتمع من التقلبات العالمية، وضمان استدامة البرامج والخدمات التي يقوم عليها مستوى المعيشة. وهذا النهج يعكس رؤية قيادية تعتبر أن الاستقرار لا يتحقق بالأرقام وحدها، بل بنموذج اقتصادي مرن لا يهتز مع تغيّر الظروف.
هذا التوازن بين التحوّل والحماية لا يأتي من ردود أفعال قصيرة المدى، بل من رؤية واضحة ترفض التغيير المتسرّع كما ترفض الجمود. فالميزانية لا تقدم أرقاماً لاستعراض القوة، بل تُعيد تعريف دور الدولة: دولة تستثمر أكثر مما تصرف، تخطط أكثر مما ترتجل، وتضع المواطن في قلب كل مشروع، لا على هامشه.
ولعل سر الاطمئنان الذي يشعر به الناس اليوم هو أن القيادة، رغم قوة التحوّلات، لم تبتعد عن مبدأ مركزية المجتمع. ومن يتتبع الخطابات الرسمية سيجد خيطاً ثابتاً لا يتبدل: المواطن ليس عنصراً تجميلياً في رؤية 2030، بل مادتها الأساسية. وهذه الحقيقة هي ما يمنح ميزانية هذا العام لغتها المختلفة.. لغة دولة تغيّر اقتصادها دون أن تغيّر مكان الإنسان فيه.
When we reflect on the trajectory of Saudi financial policies in recent years, we realize that what distinguishes them is not the size of spending or the distribution of items, but the philosophy behind them. Every budget issued is not merely an accounting document; it is a reflection of a leadership vision that understands that the sustainability of transformation will not be achieved unless the citizen is at the forefront of priorities. This is not just a phrase said on an occasion, but a methodology proven by decisions since Crown Prince Mohammed bin Salman established the principle that "the citizen is the focus of development," and that the state is not only reshaping its economy but also reorganizing its relationship with society based on the centrality of the citizen in every decision.
One angle that deserves contemplation is that the budget is not only read as a financial plan but as a direct directive to officials to keep the citizen at the forefront of their priorities when designing policies and implementing programs.
The matter here is no longer linked to a financial item or a developmental program, but to a criterion by which institutional performance is measured: how does the decision reflect on people's lives? This principle, which the Crown Prince has repeatedly emphasized, has transformed from a moral value into an executive commitment, clearly evident in the way the budget is constructed and in the mechanisms of government spending.
In reading the current budget, this truth appears even more clearly. The figures contained within it are not mere accounting indicators but an accurate translation of a difficult balance between managing transformation and protecting the standard of living. Spending is no longer based on the logic of "covering needs," but on building a system that enables the citizen to keep pace with transformation without feeling that its pace exceeds their capabilities. The Prince's discourse, at every pivotal juncture, clarifies that development is not an end in itself but a means to the well-being of the individuals living within this nation.
Therefore, "the priority of the citizen" is no longer a phrase raised in public discourse; it has become a reality that can be read in the details of the budget: the continuation of spending on basic services, improving urban infrastructure, supporting quality of life, protecting the most affected groups by the transformation, and converting major investments into direct opportunities for the community. All these indicators reflect that society is not merely a recipient of transformation but a partner in shaping it.
In this context, the trend towards developing sectors related to health, education, and public services stands out as a reconstruction of the infrastructure of daily life, not merely an improvement of an existing situation. The state does not treat these sectors as expenditures but as a foundation for the ability of the Saudi citizen to grow and adapt in a rapidly transforming economy. This approach fundamentally differs from the logic of traditional budgets that separate economic development from human development.
Moreover, the expansion of quality of life programs, in its various pathways, clearly indicates that the state recognizes that social stability is a fundamental element for the success of any economic transformation. The most livable city, the most active and cultured community, and the most balanced environment are all factors that build trust and create a sense of reassurance that encourages people to engage positively with change rather than resist it.
From the perspective of revenues, the growing reliance on non-oil sources reveals a profound shift in the philosophy of managing the national economy. Diversifying income is no longer a financial option but has become part of protecting society from global fluctuations and ensuring the sustainability of the programs and services that underpin the standard of living. This approach reflects a leadership vision that considers that stability is not achieved by numbers alone but by a flexible economic model that does not waver with changing circumstances.
This balance between transformation and protection does not come from short-term reactions but from a clear vision that rejects hasty change just as it rejects stagnation. The budget does not present figures to showcase power; rather, it redefines the role of the state: a state that invests more than it spends, plans more than it improvises, and places the citizen at the heart of every project, not on its margins.
Perhaps the secret of the reassurance that people feel today is that the leadership, despite the strength of the transformations, has not deviated from the principle of community centrality. Those who follow official speeches will find a consistent thread that does not change: the citizen is not a decorative element in Vision 2030 but its essential substance. This truth is what gives this year's budget its distinct language... the language of a state that is changing its economy without changing the place of the individual within it.