رغم أهمية مشاركة هيئة الإذاعة والتلفزيون في الاحتفال باليوم العالمي للتلفزيون، فإن المادة التي قُدِّمت بهذه المناسبة لم تُنصف البدايات الحقيقية للبث التلفزيوني السعودي، ولم تلامس عمق التجربة الأولى التي انطلقت قبل ستة عقود. فقد اقتصر العرض على مشاهد ولقطات تُجسّد مرحلة «الشباب» في عمر التلفزيون، متجاهلاً مرحلة التأسيس التي شكّلت الركيزة الأولى لانطلاقة البرامج الاجتماعية والترفيهية والدينية والمسلسلات العربية والسعودية ونشرات الأخبار.
- هذا التجاهل، إن صحّ الوصف، لا يبدو متعمداً بقدر ما يعكس اجتهاداً سريعاً من فريق إعداد لم يعاصر تلك الفترة، أو نفّذ تعليمات تستهدف مجرد المشاركة في المناسبة دون تدقيق أو مراجعة من مختصين يمتلكون خبرة أرشيفية وتاريخية تؤهلهم لصياغة محتوى يليق بمكانة التلفزيون السعودي.
- وجوه غابت عن الشاشة وغيّبها التقرير وهذا كان واضحاً، إذ لم تتناول المواد المعروضة أسماءً صنعت حضور التلفزيون السعودي، وأسهمت في بناء هويته المهنية على مدى سنوات طويلة. من هؤلاء: محمد حيدر مشيخ، مطلق الذيابي، محمد الشعلان، محمد الصبيحي، بدر كريم، علي النجعي، غالب كامل، ماجد الشبل، والدكتور محمد غالب، وغيرهم من رواد المهنة، ممّن سبق ظهور الإعلامي سليمان العيسى الذي بدأ معلقاً رياضياً قبل أن يتجه إلى تقديم البرامج الرياضية.
- كما غابت أسماء أثرت برامج الأطفال في محطتي جدة والرياض والمدينة، مثل «بابا علي» و«ماما أسمى»، وهي الشخصيات التي سبقت ظهور برامج الأطفال الشهيرة: «بابا فرحان»، «عدنان ولينا»، و«افتح يا سمسم».
- اما الدراما التي شكلت وكونت بدايات الذائقة التلفزيونية في تلك الحقبة الزمنية، فقد كانت الدراما اللبنانية تتصدر المشهد في التلفزيون السعودي. وأول مسلسل عُرض على الشاشة السعودية كان «سر الغريب» بطولة رشيد علامة ومحمود سعيد، إضافة إلى أعمال راسخة مثل «جحا»، «رجال القضاء»، و«اليد الجريحة»، ومسلسل «عمر بن عبدالعزيز». وقد شكّلت هذه الأعمال ذائقةً فنية لدى جيلٍ كامل، وأسست علاقة وجدانية بين المشاهد والشاشة.
- أما الدراما السعودية الكوميدية، فقد انطلقت من محطة تلفزيون جدة عبر أسماء راسخة أبرزها لطفي زيني، حسن دردير، والموصلي «حج تخته». وكان كثير من الأعمال يُنتج آنذاك في تونس ولبنان ومصر، مثل مسلسل «فندق المفاجآت». وفي المقابل، برزت الدراما التراجيدية عبر ممثلين من الرياض، مثل عبدالرحمن الخريجي وسعد خضر، في مسلسلات شكلت أساس الدراما المحلية، ومنها «المهند». كما قدم النجمان طلال مداح ومحمد عبده تجربتين مميزتين في «الأصيل» و«أغاني في بحر الأماني».
- لم تكن البرامج الدينية بمنأى عن تلك المرحلة الذهبية؛ فقد تميزت الشاشة السعودية ببرامج رائدة مثل الصحة والحياة للدكتور زهير السباعي أمده الله بالصحة والعافية و«نور وهداية» و«على مائدة الإفطار» للشيخ علي الطنطاوي و«مجالس الإيمان» تقديم زهير الأيوبي، ثم برنامج «بيني وبينكم» للشيخ عبدالعزيز المسند – رحمهم الله جميعاً.
- انها حقيقة رؤية وزراء في تلك المرحلة صنعت الانطلاقة ويُحسب لوزيري الإعلام آنذاك، جميل الحجيلان وإبراهيم العنقري، أنهما تبنيا رؤية منفتحة سبقت عصرها، وأسهمت في دعم الانطلاقة المتفردة للتلفزيون السعودي عبر أربع محطات رئيسة: الرياض، جدة، الدمام، والمدينة المنورة. وقد كانت كل محطة تبث برامجها الخاصة، لصعوبة توحيد البث في تلك الفترة.
- عذراً إذا أضفت ملاحظة أخيرة حول قناة «ذكريات» التي أراها تحمل ذاكرة ناقصة بما يُعرض بين الحين والآخر في قناة «ذكريات» يعكس بدوره قصوراً واضحاً في تغطية كامل تاريخ التلفزيون السعودي، إذ تتركز المواد المقدمة على حقبة زمنية محددة، بينما تتجاهل، من وجهة نظري الشخصية، العصر الذهبي الحقيقي للتلفزيون، والجيل الذي أسس للمحتوى المحلي بمختلف أشكاله من برامج دينية وثقافية وترفيهية ومسلسلات درامية.
ختاماً، كل ما قدمته هنا من ملاحظات ليست انتقاصاً من الجهد المبذول، بل دعوة لإعادة قراءة الأرشيف، واستحضار الذاكرة الإعلامية كاملة دون حذف أو تجاهل، والاعتراف بأسماء كان لها دور محوري في تأسيس تجربة تلفزيونية وطنية امتدت آثارها لأجيال. إن الاحتفال باليوم العالمي للتلفزيون لا يكتمل دون تكريم تلك البدايات، واستعادة أرشيفها، وصون الذاكرة التي صنعت هوية الإعلام السعودي.
Despite the importance of the participation of the Broadcasting and Television Authority in celebrating World Television Day, the material presented on this occasion did not do justice to the true beginnings of Saudi television broadcasting, nor did it touch upon the depth of the first experience that began six decades ago. The presentation was limited to scenes and clips that embody the "youth" phase of television, ignoring the foundational stage that formed the first pillar for the launch of social, entertainment, religious programs, Arabic and Saudi series, and news bulletins.
- This neglect, if the description is accurate, does not seem intentional as much as it reflects a quick effort from a production team that did not experience that period, or executed instructions aimed merely at participating in the occasion without scrutiny or review by specialists with archival and historical expertise that qualifies them to craft content worthy of the status of Saudi television.
- Faces that were absent from the screen and were overlooked by the report were clearly noticeable, as the materials presented did not address names that created the presence of Saudi television and contributed to building its professional identity over many years. Among these are: Mohammed Haidar Mashikh, Mutlaq Al-Dhiyabi, Mohammed Al-Shalaan, Mohammed Al-Sobaihi, Badr Kareem, Ali Al-Najai, Ghaleb Kamel, Majid Al-Shibl, Dr. Mohammed Ghaleb, and others from the pioneers of the profession, who preceded the emergence of the media figure Suleiman Al-Essa, who started as a sports commentator before moving on to presenting sports programs.
- Names that influenced children's programs on the Jeddah, Riyadh, and Madinah stations were also absent, such as "Baba Ali" and "Mama Asma," characters that preceded the emergence of famous children's programs: "Baba Farhan," "Adnan and Lina," and "Open Sesame."
- As for the drama that shaped and formed the beginnings of television taste in that era, Lebanese drama dominated the scene on Saudi television. The first series aired on Saudi screens was "Sir Al-Ghareeb," starring Rashid Alama and Mahmoud Said, in addition to established works such as "Juha," "Judges," "The Wounded Hand," and the series "Omar Ibn Abdulaziz." These works created an artistic taste for an entire generation and established an emotional connection between the viewer and the screen.
- Saudi comedic drama began from the Jeddah television station through prominent names, most notably Lotfi Zaini, Hassan Dardir, and the Mosuli "Hajj Takhta." Many works were produced at that time in Tunisia, Lebanon, and Egypt, such as the series "Hotel of Surprises." In contrast, tragic drama emerged through actors from Riyadh, such as Abdulrahman Al-Khuraiji and Saad Khadr, in series that formed the foundation of local drama, including "Al-Muhand." The stars Talal Madah and Mohammed Abdu also presented distinguished experiences in "Al-Aseel" and "Songs in the Sea of Wishes."
- Religious programs were not excluded from that golden era; the Saudi screen was distinguished by pioneering programs such as "Health and Life" by Dr. Zuhair Al-Sibai, may God grant him health and wellness, "Light and Guidance," "At the Iftar Table" by Sheikh Ali Al-Tantawi, and "Faith Councils" presented by Zuhair Al-Ayyubi, followed by the program "Between Me and You" by Sheikh Abdulaziz Al-Masnad – may God have mercy on them all.
- It is a fact that the vision of the ministers during that period created the launch, and it is credited to the then Ministers of Information, Jamil Al-Hujailan and Ibrahim Al-Anqari, that they adopted an open vision that preceded its time, contributing to the unique launch of Saudi television through four main stations: Riyadh, Jeddah, Dammam, and Madinah. Each station broadcast its own programs, due to the difficulty of unifying broadcasting at that time.
- I apologize for adding a final note about the "Dhikrayat" channel, which I see as carrying an incomplete memory, as what is presented from time to time on the "Dhikrayat" channel reflects a clear shortcoming in covering the entire history of Saudi television, as the materials presented focus on a specific time period while ignoring, in my personal opinion, the true golden age of television and the generation that laid the foundation for local content in various forms of religious, cultural, entertainment programs, and dramatic series.
In conclusion, all the observations I have presented here are not meant to belittle the efforts made, but rather a call to revisit the archive, to bring forth the complete media memory without omission or neglect, and to acknowledge the names that played a pivotal role in establishing a national television experience whose effects have extended to generations. Celebrating World Television Day is not complete without honoring those beginnings, restoring its archive, and preserving the memory that shaped the identity of Saudi media.