تابع قناة عكاظ على الواتساب
منذ أن دخلت الأرقام لعالم كرة القدم بدءًا بتلك التي تخص نسب الاستحواذ والتمريرات والفرص المهدرة وغيرها مما يقول بها خبراء التحليل الرياضي، ومروراً بتلك التي تخص أرقام بطولات الأندية والمنتخبات، وانتهاءً بأرقام مباريات وأهداف اللاعبين التي تكفلت بها «اللجان» مؤخراً... أقول إنه ومنذ ذلك الحين وكرة القدم تشكو من عقم الإبداع الحقيقي الذي عرفناه في شخصيات (تأسطرت) دون أن نحفظ لها عدد المباريات التي لعبت مع منتخباتها ولا عدد الأهداف التي سجلت، ومع ذلك فهي شخصيات لازلنا نتذكرها ونذكرها ولا يمكن لنا أن نصنفها بتصنيف غير (الأساطير الكروية) ودون الإختلاف على ذلك.
هذه الشخصيات أو هؤلاء الأساطير تصالحت كل الجماهير مع أسطوريتهم دون اللجوء إلى رأي محلل أو (إعلامي) رياضي، حيث كانت الجماهير حينها واعية وشغوفة للحد الذي يجعلها قادرة على تقييم المعنى الحقيقي للاعب المبدع الذي يستحق لقب الأسطورة، ولعل الحالة الفنية والذائقة الرفيعة التي كانت تعم المناخ الاجتماعي في العالم كله كان لها الدور البارز في الوصول بجماهير كرة القدم إلى التعامل معها كفن راقٍ يشبه التعامل مع لوحة فنية أو مقطوعة موسيقية لا تموت.
هذا الجو الفني العام انعكس على جودة اللاعبين ومهاراتهم رغم كل الظروف التي عاشوها، لكن ثمة اعتبارات أخرى مثل التقلبات السياسية التي شهدها العالم جعلتهم يصمدون ويبذلون كل ما لديهم من أجل رسم (فرحة عابرة) على وجوه جماهيرهم التي رأت فيهم أبطالاً قوميين كما كانت ترى في منتخباتها عناوين عريضة للعزة والأنفة والفخر والاعتزاز؛ وكل هذا لم يكن بدافع جمع الأرقام القياسية بقدر ما كان بدافع احترام الجماهير وقبل كل ذلك حب المنتخبات التي أضحت أوطاناً على هيئة منتخبات.
لا شك أن المقارنة بين كرة القدم في ذلك الزمان وكرة القدم اليوم مقارنة جائرة، ولعل الأرقام التي تحدثت عنها في بداية المقال تشهد بذلك؛ لكن شهادة الأرقام -وللأسف- تُقبل عندي- أنا الكائن المسكين - في المساءل العلمية والإدارية وفي المصانع والمعامل وليست في الفنون الحضارية والإنسانية التي لا أرى كرة القدم إلا واحدة منها وبالتالي فإننا إذا قبلنا بها - أي هذه الأرقام - في كرة القدم فعلينا أن نقبل بها في الآداب والفنون التشكيلية والموسيقية، الأمر الذي يُحتّم علينا أن ننهي من خلالها خلافات جرير والفرزدق ونقيّم بها الفرق بين لوحات مايكل أنجلو ودافينشي لنجعل الأحكام الأخيرة مرهونة بيد (إعلامي) عتيق أو خبير أجنبي (ما بيتكلمش غير بالأرقام).
أخيراً: اغمض عينيك صديقي عاشق كرة القدم وتخيل ركضة مارادونا ووقفته المكتظة بالعنفوان اللذيذ؛ أغمض عينيك وتخيل الطمأنينة في لمسة زيدان الساحرة؛ أغمض عينيك وتخيل حسرة باجيو المؤلمة؛ أغمض عينيك وتخيل ألم حراس المرمى من خطوة ماجد؛ أغمض عينيك وتذكر تماماً أن هذه الأسماء ما استحالت إلا أسماء أسطورية إلا من خلال منتخباتها ومنتخباتها فقط.. ولا أزيد.
Since numbers entered the world of football, starting with those related to possession percentages, passes, missed opportunities, and other statistics mentioned by sports analysis experts, through to those concerning club and national team tournament figures, and ending with the match and goal statistics of players recently managed by "committees"... I say that since then, football has been suffering from a lack of true creativity that we once knew in personalities (who became legends) without us needing to remember the number of matches they played with their national teams or the number of goals they scored. Nevertheless, these are personalities we still remember and mention, and we cannot classify them as anything other than (football legends) without disagreement on that.
These personalities or legends have reconciled all fans with their legendary status without resorting to the opinion of an analyst or a sports (media) figure, as fans at that time were aware and passionate enough to evaluate the true meaning of a creative player deserving of the title of legend. Perhaps the artistic atmosphere and refined taste that prevailed in the social climate around the world played a significant role in leading football fans to treat it as a high art form, similar to how one would engage with a piece of art or a musical composition that never dies.
This general artistic atmosphere reflected on the quality of players and their skills despite all the circumstances they lived through. However, there are other considerations, such as the political fluctuations witnessed by the world, that made them endure and give their all to bring a (transient joy) to the faces of their fans, who saw in them national heroes, just as they viewed their national teams as bold titles of pride and dignity; all of this was not driven by the desire to accumulate record numbers as much as it was driven by respect for the fans and, above all, love for the national teams that had become homelands in the form of teams.
There is no doubt that comparing football from that time to football today is an unfair comparison, and perhaps the numbers I mentioned at the beginning of the article testify to that; but unfortunately, the testimony of numbers is accepted by me - I, the poor being - in scientific and administrative matters and in factories and laboratories, but not in the civilizational and human arts, of which I see football as one. Therefore, if we accept these numbers in football, we must also accept them in literature, visual arts, and music, which necessitates that we resolve through them the disputes between Jarir and Al-Farazdaq and evaluate the differences between the paintings of Michelangelo and Da Vinci, making the final judgments dependent on an old (media) figure or a foreign expert (who only speaks in numbers).
Finally: close your eyes, my friend, lover of football, and imagine Maradona's run and his stance filled with delicious vigor; close your eyes and envision the tranquility in Zidane's magical touch; close your eyes and picture Baggio's painful regret; close your eyes and imagine the pain of goalkeepers from Majed's step; close your eyes and remember well that these names have only become legendary names through their national teams and their national teams alone... and I won't add more.