ليس من المهارة إيلاء صوت نشاز ينبعث من هنا وهناك كبير اهتمام، طالما الكيان يسير بهدي خطى واثقة، تحقق له ما يصبو إليه، وتنقله من حال قوة إلى أقوى، ومن حضور تقليدي إلى حضور نوعيّ مُشرّف، ومن ثبات إلى ديناميكية، فصوت الحاقد، لا يرحم في كل الأحوال، ومن الكياسة حرق المزيد من أوراقه ومشاعره بمراكمة النجاحات، والاستفادة من بعض الانتقادات التي ربما تكون في محلّها، ومما قاله أبو حيّان الأندلسي: «عِداتي لَهُم فَضلٌ عَليَّ وَمِنَّةٌ، فَلا أَذهبَ الرَحمنُ عَنّي الأَعاديا، همُ كشفوا لي زلَّتي فَاجتَنَبتُها، وَهُم نافَسُوني فَاكتَسَبت المَعاليا».
ومن الصعب جداً تشخيص أسباب الحقد والحسد، فهناك بواعث غامضة تسكن بعض النفوس البشرية، ومثلما هناك حسد للأفراد، هناك حقد على البلاد، خصوصاً في ظلّ تميّز بلد عن آخر، والأيامُ دُوَل، ومما يُروى عن الشافعي رحمه الله: «كُلُّ العدوات قد تُرجى مودّتُها، إلا عداوة من عاداك عن حسد»، وفي رواية «قد تُرجى إماتتُها»، إذ لا شيء يُرضي الحاسد، إلا زوال النعمة، والنعم من عند الله؛ ولذا يقع الحسود في سوء أدب مع الله كما قال الشاعر: «أيا حاسداً لي على نعمتي، أتدري على من أسأت الأدب؟ أسأتَ على الله في حُكمِه؛ لأنك لمْ ترضَ لي ما وهب: فأخزاك ربّي بأن زادني، وسدّ عليك وجوه الطلب».
والإمام أبو حامد الغزالي عدّ الحسد من أمراض القلوب، التي محفّزها العداوة والبغضاء والكِبر، وخوف فوات مطلب مقصود بسبب منافسة، وحُب الرئاسة والجاه، وخُبث النفس.
ولا أستغرب ما منحته الثورة الرقمية من تمكين لكلّ من هبّ ودبّ، ممن أُوغرت صدورهم بالحقد والضغينة، على بلاد الحرمين، لينفثوا سمومهم عبر وسائل تواصل واتصال بشائعات تفتقد الموضوعية والمصداقية، في ظل غياب المهنيّة، وموت الضمائر، ولعله لا يعلو نعيق النكرات، إلا عندما يحقق وطننا نجاحات تُرسّخ خطواته، وحيثما تعلو راية التوحيد خفّاقة، لا تستغرب من صفيق صفاقة.
ربما غدا واضحاً للمراقب المُنصف أنه عندما تكون فعلاً، يُجنّ جنون من اعتادوا على أن تكون ردّة فعل، ومن يتابع المشهد السعودي، اليوم، لن يخامره شكّ أن السعودية في هذه المرحلة جدّدتْ حضورها وحضارتها على المستويات كافة، وحاديها الثقة بالله تعالى، ثم قدرات رجالات الوطن، الذين اضطلعت بهم المسؤولية، وهم أهل لها دون منازع.
ومن قرأ ورصد مسيرة الدولة سيلحظ أن الحاقدين عليها غالباً هم الذين استفادوا منها مباشرة أو بطرق غير مباشرة، ونعموا بخير مكّنهم من شحذ ألسنتهم الوالغة في مستنقع الضغائن، وما شأنهم إلا شأن القريب الذي تحسن إليه فيجحد ويتنكر، وعلاجه كما قال المصطفى عليه أفضل الصلاة وأتم التسليم، عندما سأله سائل: «يا رسولَ اللهِ إنَّ لي قرابةً أصِلُهم ويقطَعوني وأُحسِنُ إليهم ويُسيئون إليَّ، وأحلُمُ عنهم ويجهَلون عليَّ، فقال النَّبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم: لئنْ كان كما تقولُ لكأنَّما تُسِفُّهم المَلُّ، ولا يزالُ معك مِن اللهِ ظهيرٌ ما دُمْتَ على ذلك»، والملّ رماد ساخن.
بالطبع هؤلاء «شرذمةٌ قليلون»، إما أنهم لا يعرفون المملكة، بقيمتها وقامتها، ومواقفها وبسالة رجالها، أو أنهم يعرفون ولا يعترفون، وإما أنهم مُوَجَهُون، ومدفوعون من جهات ناقمة، والمتميز سهل اقتناص مثالبه، باعتبارها نادرة «ومن ذا الذي تُرضي سجاياه كُلها، كَفى المَرءَ نُبلاً أَن تُعَدَّ مَعايِبُهْ».
لن تتغيّر مواقف المملكة من قضايا العرب والمسلمين، ولن تتوقف شراكاتها، ودعمها لدول الإقليم، بسبب حماقة وسفاهة جماعات وأفراد انكشفت أوراقهم، وانتهى الرهان عليهم، ولو كان منهم من يحمل الجنسيّة السعودية، ويُحسبون على البلد، إلا أنهم عملٌ غير صالح، وهم أداة سوء يستثمرهم خونة، ونحن نعلم أنهم ومن سبقهم ومن يلحق بهم لم يزعزعوا الانتماء قدر أنملة، وكما قال النبي صلى الله عليه وسلم: «الحمد لله الذي ردّه إلى الوسوسة»، و«إن كيد الشيطان كان ضعيفاً».
نعلم أن الحقد الدفين ليس وليد اليوم، بل هو تراكمي، وكم كان وسيظل العفو والتجاوز من صفات حكام المملكة «وما قتل الأحرار كالعفو عنهم، ومن أين بالحُرّ الذي يحفظ اليدا، إذا أنت أكرمت الكريم ملكته، وإن أنت أكرمت اللئيم تمردا، وقيدت نَفسي في ذَراكَ مَحَبَّةً، وَمَن وَجَدَ الإِحسانَ قَيداً تَقَيَّدا».
ولو عدنا إلى أزمنة ليست بعيدة عن عدسة الإعلام سنرى أن دعاة القوميّة، ورموز البعثية، وجماعات الإسلام السياسي، لم يروا من المملكة إلا كل خير، رغم كل ما فيهم من شرّ، وحاولوا جاهدين، أن ينالوا من البلد الأمين، إلا أنهم تبخروا وخابت تطلعاتهم وأحلامهم، وظلّ البلد الأمين يحتفل بمنجزاته، ويُسهم بالخير والحُبّ والعطاء، وظلّ الحاقد الحاسد يأكل في نفسه، ولا يفكّر في شيء أكثر من الإساءة، فهو كما قال الشاعر: «أريد حياته ويريد قتلي، عذيرَك من خليلك من مراد، فمن ذا عاذري من ذي سَفاه، يرود بنفسه شر المراد، لقد أسمعتَ لو ناديتَ حيّاً، ولكن لا حياة لمن تنادي، ولو نارٌ نفختَ بها أضاءت، ولكن أنت تنفخ في الرماد».
It is not a skill to pay great attention to a discordant voice that emanates from here and there, as long as the entity walks with confident steps, achieving what it aspires to, and moving from a state of strength to a stronger one, from traditional presence to a dignified qualitative presence, and from stability to dynamism. The voice of the envious is relentless in all circumstances, and it is wise to burn more of their papers and feelings by accumulating successes and benefiting from some criticisms that may be valid. As Abu Hayyan Al-Andalusi said: "My enemies have a favor upon me and a grace, so may the Merciful not remove the adversaries from me. They revealed my slip, so I avoided it, and they competed with me, so I gained the heights."
It is very difficult to diagnose the causes of envy and hatred, as there are mysterious motives that dwell in some human souls. Just as there is envy towards individuals, there is hatred towards countries, especially in light of one country distinguishing itself from another. Days are cycles, and it is narrated about Al-Shafi'i, may Allah have mercy on him: "All enmities may hope for friendship, except the enmity of one who envies you," and in another narration, "may hope for its end," as nothing satisfies the envious except the removal of blessings, and blessings are from Allah. Therefore, the envious falls into bad manners with Allah, as the poet said: "O envious of my blessing, do you know upon whom you have misbehaved? You have misbehaved against Allah in His judgment; because you were not pleased with what He granted me: So my Lord has humiliated you by increasing me and has closed off the avenues of your demands."
Imam Abu Hamid Al-Ghazali considered envy to be one of the diseases of the heart, whose motivators are enmity, hatred, arrogance, fear of losing a desired goal due to competition, love of leadership and prestige, and the malice of the soul.
I am not surprised by what the digital revolution has granted in empowering everyone who has harbored hatred and malice towards the land of the Two Holy Mosques, allowing them to spew their venom through communication channels with rumors that lack objectivity and credibility, in the absence of professionalism and the death of consciences. Perhaps the croaking of the ignorant only rises when our homeland achieves successes that solidify its steps, and wherever the flag of monotheism flies high, do not be surprised by the brazen audacity.
It may become clear to the fair observer that when you are truly active, those who are used to being reactive go mad. Anyone following the Saudi scene today will have no doubt that Saudi Arabia has renewed its presence and civilization at all levels, driven by confidence in Allah Almighty and the capabilities of the nation's men, who have taken on the responsibility and are worthy of it without dispute.
Anyone who has read and observed the state's journey will notice that those who harbor hatred towards it are often those who have benefited directly or indirectly from it, and have enjoyed the goodness that enabled them to sharpen their tongues, which are immersed in the swamp of grudges. Their situation is like that of a relative whom you treat well, yet they deny and turn away. The remedy, as the Prophet, peace be upon him, said when asked by someone: "O Messenger of Allah, I have relatives whom I connect, yet they cut me off; I treat them well, yet they do me harm; I am patient with them, yet they act ignorantly towards me." The Prophet, peace be upon him, replied: "If it is as you say, it is as if you are feeding them ashes. You will continue to have support from Allah as long as you remain steadfast," and the ashes are hot embers.
Of course, these are "a small group," either they do not know the Kingdom, with its value and stature, its positions, and the bravery of its men, or they know but do not acknowledge, or they are directed and driven by resentful parties. The distinguished are easy to target for their faults, considering them rare: "And who is there whose virtues please all? It is enough for a man to be noble that his faults are counted."
The Kingdom's positions on Arab and Muslim issues will not change, nor will its partnerships and support for regional countries cease due to the foolishness and absurdity of groups and individuals whose cards have been revealed, and the bet on them has ended. Even if some of them hold Saudi citizenship and are counted among the country, they are of no good, and they are a tool of evil exploited by traitors. We know that they, along with those before them and those who will come after, have not shaken the sense of belonging even by a hair's breadth. As the Prophet, peace be upon him, said: "Praise be to Allah who returned him to whispering," and "Indeed, the plot of Satan is weak."
We know that deep-seated hatred is not a product of today; rather, it is cumulative. How often has forgiveness and forbearance been among the traits of the rulers of the Kingdom: "And there is no killing of the free like forgiving them. And where is the free who preserves the hand? If you honor the noble, you will own him; and if you honor the vile, he will rebel. I have bound my soul in your love, and whoever finds kindness is bound by it."
If we return to times not far from the lens of the media, we will see that the advocates of nationalism, the symbols of Ba'athism, and the groups of political Islam saw nothing but good from the Kingdom, despite all the evil within them. They tried hard to harm the safe country, but they evaporated, and their aspirations and dreams failed. The safe country continued to celebrate its achievements and contribute with goodness, love, and giving, while the envious and hateful continued to consume themselves, thinking of nothing more than causing harm. As the poet said: "I want his life, and he wants to kill me. O excuse me from your friend from Murad, so who will excuse me from the foolish one who seeks the worst for himself? You have heard me if you called a living one, but there is no life for the one you call. And if you blew on a fire, it would light, but you are blowing on the ashes."