قال وزير الصحة فهد الجلاجل، خلال كلمته في ملتقى الصحة العالمي: إنَّ وفيات الأمراض المزمنة في المملكة انخفضت بنسبة ٤٠٪، مشيرًا إلى أن المملكة باتت تكتشف ٧٠٪ من حالات السرطان في مراحلها المبكرة، لكن الرقم الأكثر لفتًا في كلمة الوزير كان ارتفاع متوسط العمر المتوقع في المملكة من ٧٤ عامًا في عام ٢٠١٧ إلى ٧٩ عامًا في عام ٢٠٢٥، وهو تقدُّم جيد خلال فترة زمنية قصيرة نسبيًا قياسًا بالمستهدف ٨٥ عامًا في عام ٢٠٣٠م!
هذا لم يكن ليتحقق بالصدفة، بل بفضل التطور الذي شهده قطاع الصحة السعودي منذ انطلاق رؤية السعودية ٢٠٣٠، والتحول الذي يشهده القطاع. والمستفيد من الخدمات الصحية يستطيع قياس هذا التطور من خلال الخدمات التي يتلقاها، ففي القطاعات الخدمية لا مقياس أدقّ من تجربة المستفيد الشخصي. وشخصيًا، وجدت في فاعلية أداء مراكز الأحياء الصحية، وتنوُّع الخدمات الواسعة التي تقدمها وتغني عن المستشفيات، علامة فارقة!
في جميع المرات التي زرت فيها المركز الصحي في حيّنا السكني، وجدت أطباء استشاريين على أرفع مستوى، بل إنني صادفت أن الطبيب المناوب في إحدى المرات كان أحد وكلاء الوزارة. وفي المرة التي احتجت فيها إلى إجراء فحص للدم، تضمن الفحص ٣٨ اختبارًا، وكل ذلك بالمجان، ناهيك عن التطعيمات الموسمية والمتخصصة التي تلقيتها بكل سهولة وعلى مسافة خطوات من منزلي، كما أن خدمة صرف الأدوية المجانية من الصيدليات عبر رسالة نصية كانت مريحة، بينما يقدّم تطبيق (صحتي) جميع التقارير الطبية والأشعة والفحوصات لتكون في متناول المستفيد رقميًا ودون الحاجة إلى المراجعة، فضلًا عن إمكانية الحصول على المواعيد والاستشارات الفورية عبر الصوت أو الفيديو دون إبطاء!
باختصار، التحول الذي يشهده قطاعنا الصحي يُسِرّ الخاطر، وتطور الخدمات التي يتلقاها المرضى يخفف معاناة المرض. لكن الأهم هو تمكُّن الوزارة من تحقيق أهداف تحولها من وزارة لعلاج المرضى وحسب، إلى وزارة للوقاية من الأمراض!
The Minister of Health, Fahd Al-Jalajel, stated during his speech at the Global Health Forum that chronic disease deaths in the Kingdom have decreased by 40%, noting that the Kingdom now detects 70% of cancer cases in their early stages. However, the most striking figure in the minister's speech was the increase in life expectancy in the Kingdom from 74 years in 2017 to 79 years in 2025, which is a good advancement over a relatively short period compared to the target of 85 years by 2030!
This achievement did not happen by chance, but rather thanks to the development witnessed by the Saudi health sector since the launch of Vision 2030 and the transformation the sector is undergoing. Beneficiaries of health services can measure this progress through the services they receive; in service sectors, there is no more accurate measure than the personal experience of the beneficiary. Personally, I found the effectiveness of the performance of the health centers in our neighborhood and the wide variety of services they provide, which reduce the need for hospitals, to be a significant milestone!
In all the times I visited the health center in our residential area, I found highly qualified consulting doctors. In fact, I encountered one time when the on-call doctor was one of the ministry's deputies. During the time I needed to have a blood test, it included 38 tests, all for free, not to mention the seasonal and specialized vaccinations I received easily just a few steps from my home. Additionally, the service of dispensing free medications from pharmacies via a text message was convenient, while the (My Health) app provides all medical reports, X-rays, and tests digitally for the beneficiary without the need for a visit, as well as the ability to obtain appointments and immediate consultations via voice or video without delay!
In short, the transformation our health sector is experiencing is heartening, and the development of the services provided to patients alleviates the suffering of illness. But the most important thing is the ministry's ability to achieve its goals of transforming from a ministry that only treats patients to a ministry focused on disease prevention!