تابع قناة عكاظ على الواتساب
في غزة حيث خرجت الشرارة الأولى في 7 أكتوبر 2023، وانطلقت إلى عدة ساحات في المنطقة، قبل أن نصل إلى اجتماع شرم الشيخ منتصف الشهر الجاري، وهو الاتفاق الذي عقد برئاسة مصرية أمريكية، وبرعاية عدة دول لحل سياسي لأزمة غزة.
وكم كان الوصول إلى هذا الاتفاق صعباً، خاصة أن السابع من أكتوبر غيّر شكل المنطقة كما ذكر توم باراك مبعوث الرئيس الأمريكي في إحدى مقابلاته وهذا أمر دقيق، فهي الحرب الأطول تاريخياً، كما شهدت أيضاً تغييراً في قواعد الاشتباك بشكل لم يكن أحد يتوقّعه، من تصفية قيادات حزب الله، مروراً بمهاجمة إيران وتصفية قيادات نووية وعسكرية، وصولاً للاعتداء على الدوحة.
والمشترك بين الوقف الجدي للنزاع في غزة وخطة العشرين بنداً لاستقرار مستدام من جهة، وتوقف الصراع الإسرائيلي الإيراني من جهة أخرى، هو حزم الرئيس ترمب في وضع حد للصراعات، وهو ما لا يعني بطبيعة الحال تغيّر الموقف من إسرائيل، بقدر ما يعني براغماتية من إدارة ترمب نحو دعم عملية السلام في المنطقة والذي يوجب التوقف عن إطلاق يد إسرائيل، ويتماشى مع النسق الذي تتبعه إدارة ترمب ومن أمثلته الحالية اتفاق السلام بين تايلند وكمبوديا.
وقد تناولت العديد من التحليلات مستقبل غزة وإدارة الحكم فيها، ومستقبل حماس وهل ستسلم سلاحها، أم ستنكفئ تحت الأرض كعادة التيار الإسلامي السياسي حتى تعيد ترتيب صفوفها، على شاكلة سردية حزب الله غير المعلنة صراحة في لبنان، مروراً بأي دول ستشارك في قوات حفظ السلام في غزة أو ما تسمى قوات استقرار دولية مؤقتة، وإن كانت منطقتنا كل مؤقت فيها دائم.
لكن بالنظر إلى الوجه الآخر للعملة، كيف تنظر إسرائيل لليوم الثاني بعد وقف إطلاق النار في غزة على المستوى الأمني لا السياسي، فهناك المعطى الأمريكي حيث تدير الولايات المتحدة مركز التنسيق في «كريات غات» جنوب إسرائيل، والذي يسمح لها بمراقبة الوضع في غزة بشكل مستقل، والذهاب أبعد من ذلك عبر لجم التدخل العسكري الإسرائيلي في غزة، وهو ما يرتبط بكابوس أكبر لإسرائيل حاولت تجنّبه لعقود، وهو تدويل الصراع الإسرائيلي الفلسطيني، ويضاف إليه الجزء الثاني من الكابوس وهو النجاح السعودي الفرنسي في تدويل قضية الاعتراف بحل الدولتين والحصول على اعترافات غير مسبوقة على مستوى العالم.
وبالطبع توجّه الولايات المتحدة رسائل واضحة عبر زيارات مسؤولي الإدارة، للتأكيد على أن العودة للحرب غير مطروحة، وذلك عبر جسر جوي انطلق من كوشنير-ويتكوف، مروراً بنائب الرئيس دي فانس، ووزير الخارجية ماركو روبيو، ولن ينتهي بالزيارة المرتقبة لمورغان أورتاغوس نائبة المبعوث الخاص بالشرق الأوسط، لكن الرسائل أيضاً شملت رفضاً حاداً لمناقشة الكنيست لمشروع ضم الضفة الغربية.
المعطى الثاني هو الدول التي ستتمثل في قوات الاستقرار في غزة، حيث عبّر نتنياهو بتلميح يشبه التصريح عن رفضه التام لمشاركة قوات تركية، والهواجس الإسرائيلية تختلف عن بعض الهواجس العربية، حيث إن الهواجس الإسرائيلية تنظر إلى قوات تركية في غزة كفرع للمشكلة، بينما أصلها في سوريا حيث تتوجّس من نظامها الجديد، برغم قنوات التواصل بين دمشق وتل أبيب القائمة حالياً.
ولا تمثّل تركيا مشكلة لإسرائيل بالنظر على مستوى فرضية ملئها للفراغ الخارجي، بل الأخطر بالنسبة لها هذا الدعم والإشادة المستمران من الرئيس ترمب لنظيره أردوغان، وإحدى تلكم الشهادات كانت في المكتب البيضاوي وبحضور نتنياهو، وهو ما يعني تأطيراً لقواعد الاشتباك بين الطرفين.
تركيا لديها الكثير من المصالح الاقتصادية المشتركة مع إسرائيل، لكن لديهما أيضاً التنافس في الطموح والغاز والملاحة البحرية، وسيكون لافتاً مشاهدة إدارة الخلافات والمشتركات في حلبة يختلف فيها اليوم حكم النزال.
In Gaza, where the first spark ignited on October 7, 2023, it spread to several arenas in the region, before we reached the Sharm El-Sheikh meeting in the middle of this month, which was an agreement held under Egyptian-American leadership, with the sponsorship of several countries to find a political solution to the Gaza crisis.
Reaching this agreement was quite difficult, especially since October 7 changed the shape of the region, as Tom Barrack, the U.S. president's envoy, mentioned in one of his interviews, and this is accurate. It is the longest war in history, and it also witnessed a change in the rules of engagement in a way that no one had anticipated, from the targeting of Hezbollah leaders, through attacks on Iran and the elimination of nuclear and military leaders, to the aggression against Doha.
The common thread between the serious halt to the conflict in Gaza and the twenty-point plan for sustainable stability on one hand, and the cessation of the Israeli-Iranian conflict on the other, is President Trump's determination to put an end to the conflicts. This does not, of course, mean a change in the stance towards Israel, as much as it indicates a pragmatism from the Trump administration towards supporting the peace process in the region, which necessitates stopping the unchecked actions of Israel, and aligns with the pattern followed by the Trump administration, with current examples such as the peace agreement between Thailand and Cambodia.
Many analyses have addressed the future of Gaza and its governance, the future of Hamas, and whether it will surrender its weapons, or retreat underground as is customary for the political Islamic current until it reorganizes its ranks, similar to Hezbollah's unspoken narrative in Lebanon, through to which countries will participate in peacekeeping forces in Gaza or what is called temporary international stability forces, even though in our region, everything temporary is permanent.
However, looking at the other side of the coin, how does Israel view the second day after the ceasefire in Gaza from a security perspective rather than a political one? There is the American factor, where the United States manages the coordination center in "Kiryat Gat" in southern Israel, which allows it to monitor the situation in Gaza independently, and go further by restraining Israeli military intervention in Gaza, which is linked to a larger nightmare for Israel that it has tried to avoid for decades, which is the internationalization of the Israeli-Palestinian conflict. The second part of this nightmare is the success of Saudi-French efforts to internationalize the issue of recognizing the two-state solution and obtaining unprecedented recognitions worldwide.
Of course, the United States is sending clear messages through visits from administration officials, to emphasize that a return to war is not on the table, through an air bridge that started from Kushner-Witkoff, passing through Vice President De Vance, and Secretary of State Marco Rubio, and it will not end with the anticipated visit of Morgan Ortagus, the Deputy Special Envoy for the Middle East. However, the messages also included a sharp rejection of the Knesset's discussion of a project to annex the West Bank.
The second factor is the countries that will be represented in the stability forces in Gaza, where Netanyahu hinted at a complete rejection of the participation of Turkish forces. The Israeli concerns differ from some Arab concerns, as the Israeli worries view Turkish forces in Gaza as a branch of the problem, while its root lies in Syria, where they are apprehensive of its new regime, despite the existing communication channels between Damascus and Tel Aviv.
Turkey does not represent a problem for Israel in terms of filling the external void, but the more dangerous aspect for them is the continuous support and praise from President Trump for his counterpart Erdoğan, one of those testimonies was in the Oval Office in the presence of Netanyahu, which means a framing of the rules of engagement between the two parties.
Turkey has many shared economic interests with Israel, but they also have competition in ambition, gas, and maritime navigation, and it will be interesting to observe the management of disputes and commonalities in a ring where the rules of the contest differ today.