تابع قناة عكاظ على الواتساب
حين تلتقي الطموحات مع الجهود المخلصة يولد النجاح الاستثنائي، وهذا ما جسدته تجربة نافس في تعليم جدة، حيث تحولت الاختبارات الوطنية من مجرد أداة لقياس الأداء إلى منصة لتأكيد الريادة التعليمية وتحفيز التنافسية وصناعة مستقبل أكثر إشراقا، فقد جاء صعود طلاب وطالبات جدة إلى المراكز الأولى على مستوى المملكة ليعكس صورة حقيقية لجودة العمل المؤسسي وروح الفريق بين المعلم والطالب والأسرة والقيادة التعليمية.
في نتائج نافس الأخيرة للعام 1446هـ، كان الحصاد لافتا بكل المقاييس، إذ تصدرت جدة المراتب العليا في مختلف المراحل الدراسية، فنال طلاب الصف السادس الابتدائي المركز الأول في مادتي القراءة والرياضيات، والثاني في العلوم، فيما أحرز الصف الثالث الابتدائي المركز الثاني في الرياضيات والقراءة، بينما حقق الصف الثالث المتوسط الريادة المطلقة بحصوله على المركز الأول في العلوم والرياضيات والقراءة، وهو ما جعل جدة تتوج بلقب العاصمة التعليمية للإنجاز على مستوى المملكة.
هذا التميز لم يكن وليد الصدفة، بل نتيجة عمل تراكمي تقوده وزارة التعليم وتترجمه إدارة تعليم جدة بخطط مدروسة ومبادرات نوعية، إذ أكدت المدير العام للتعليم منال اللهيبي أن النجاح هو ثمرة تضافر جهود القيادات والمعلمين واولياء الأمور، ونافس يمثل أداة فاعلة لضبط جودة التعليم وتعزيز بيئة الإبداع والتطوير.
ومن اللافت أن المجتمع التعليمي لم يتعامل مع نافس كاختبار عابر، بل كمنهج حياة تعليمية، فقد نظمت لقاءات متخصصة لشرح الأدوار والمسؤوليات وتوزيع المهام بين المدرسة والمعلم والأسرة، وتخللتها أوراق عمل عن مفاهيم القيادة التعليمية ودور المدير في متابعة الأداء وتوظيف النتائج بما يخدم نواتج التعلم.
لقد أصبح نافس تجربة وطنية متكاملة تعزز الشفافية وتفتح الباب لمقارنة عادلة بين المدارس والمناطق، وتحفز الطلاب على الإبداع في التحصيل العلمي، وتدفع المعلم لمزيد من العطاء والتجديد، لتتجلى جدة كقصة نجاح وطنية تؤكد أن الاستثمار في التعليم هو الاستثمار الحقيقي في المستقبل، وأن نافس ليس مجرد اختبار، بل نافذة كبرى تتيح للمجتمع أن يرى بوضوح حجم المنجزات ومستوى الجاهزية لبناء أجيال واثقة قادرة على المنافسة والإبداع في عالم لا يعترف إلا المتميزين.
وما تحقق من إنجاز في تعليم جدة هو دليل وعي قياداته بعظم المسؤولية الملقاة على عاتقهم، واستشعارهم لأهمية بناء جيل متفوق ينهض بالوطن ويجسد تطلعاتها.
When ambitions meet sincere efforts, exceptional success is born, and this is what the Nafes experience in Jeddah has embodied. National assessments have transformed from merely a tool for measuring performance into a platform for affirming educational leadership, stimulating competitiveness, and creating a brighter future. The rise of Jeddah's students to the top ranks at the national level reflects a true image of institutional work quality and the team spirit among teachers, students, families, and educational leadership.
In the recent Nafes results for the year 1446 AH, the harvest was remarkable by all standards, as Jeddah topped the higher ranks in various educational stages. Sixth-grade students achieved first place in reading and mathematics, and second place in science, while third-grade students secured second place in mathematics and reading. Meanwhile, the third intermediate grade achieved absolute leadership by obtaining first place in science, mathematics, and reading, which crowned Jeddah with the title of the educational capital of achievement at the national level.
This excellence was not a coincidence but rather the result of cumulative work led by the Ministry of Education and translated by the Jeddah Education Administration through well-studied plans and quality initiatives. The General Director of Education, Manal Al-Luhaibi, confirmed that success is the fruit of the combined efforts of leaders, teachers, and parents, and Nafes represents an effective tool for ensuring the quality of education and enhancing an environment of creativity and development.
It is noteworthy that the educational community did not treat Nafes as a passing test but as a way of life in education. Specialized meetings were organized to explain roles and responsibilities and distribute tasks among the school, teachers, and families, which included working papers on the concepts of educational leadership and the role of the principal in monitoring performance and utilizing results to serve learning outcomes.
Nafes has become a comprehensive national experience that enhances transparency, opens the door for fair comparisons between schools and regions, motivates students to excel academically, and encourages teachers to give more and innovate. Thus, Jeddah stands out as a national success story that confirms that investing in education is the true investment in the future, and that Nafes is not just a test, but a major window that allows the community to clearly see the extent of achievements and the level of readiness to build confident generations capable of competing and innovating in a world that recognizes only the distinguished.
The achievements realized in Jeddah's education are evidence of the awareness of its leaders regarding the great responsibility placed upon them and their recognition of the importance of building an outstanding generation that uplifts the nation and embodies its aspirations.