في عالم يشهد تطورات متسارعة على مختلف الأصعدة الدولية، تبرز أهمية الدبلوماسية والتحليل الإستراتيجي كأدوات أساسية لفهم التحديات العالمية وصياغة رؤى تنموية مستدامة. وفي هذا السياق، لم تعد الأمم المتحدة تُعرف فقط بوصفها منظمة لحفظ السلام، بل باتت تتحرك كجهاز إنمائي عالمي، عبر أجندة طموحة عُرفت بأهداف التنمية المستدامة (SDGs) التي اعتمدتها عام 2015، وتستهدف تحقيق 17 هدفًا بحلول عام 2030.
لكن بعد مرور عشر سنوات على إطلاقها، تظهر الحاجة إلى مراجعة نقدية لهذه الأجندة الدولية:
هل يمكن فعلاً تنزيل نموذج عالمي موحّد على واقع دولي متنوع في السياقات والموارد؟
وهل تستطيع الدول النامية، التي تعاني فجوات تنموية حادة، أن تلتزم بمؤشرات أداء لا تراعي خصوصياتها؟
ثم، إلى أي مدى تُسهم هذه الأهداف في تقليص الفجوة التنموية، بدل أن تُعيد إنتاجها بشكل ناعم وبغطاء دولي؟
من خلال التحليل المتوازن، يتبين أن كثيرًا من أهداف التنمية المستدامة، رغم نبلها الأخلاقي، تعكس مقاربة غربية في تصوّر «التقدم»، وتعتمد على مؤشرات كمية جامدة، لا تراعي الفروقات الثقافية، ولا تستوعب التحديات السيادية التي تواجهها كثير من الدول. كما أن جزءًا كبيرًا من تقارير الأداء الأممية يبدو أقرب إلى الطابع السياسي منه إلى التقييم التنموي المحايد.
على النقيض من هذا الطرح، تبرز المملكة العربية السعودية كنموذج مختلف في مواءمة التنمية المستدامة مع القيم الوطنية والسيادة الاقتصادية، من خلال رؤية 2030 التي لم تأت استجابة لضغط دولي، بل كخيار سيادي شامل يستبطن فلسفة تنموية متجذّرة في الواقع السعودي.
المملكة لا تكتفي بتبنّي أهداف التنمية، بل تُعيد تشكيلها بما يخدم الإنسان السعودي، ويُعزز العمق العربي والإسلامي.
فهي ترى أن التنمية الحقيقية لا تبدأ من المؤشرات، بل من الإنسان، الهوية، والقيم.
وفي هذا الإطار، برزت مبادرات رائدة مثل:
• السعودية الخضراء
• الشرق الأوسط الأخضر
• نيوم كمدينة ذكية مستدامة
• وتمكين المرأة والشباب على أسس مهنية وثقافية متوازنة.
كما أصبحت المملكة تقدم نفسها كمختبر حي لنموذج تنموي شامل، يجمع بين البيئة، والاقتصاد، والثقافة، والتعليم، والتقنية، ما يؤهلها لتكون مرجعية ملهمة للعالم النامي، خاصة أنها لا تُصدّر نموذجًا متعاليًا، بل تقدم تجربة واقعية مرنة قابلة للتكيّف والتوطين.
إذا كانت الأمم المتحدة تقود أهداف التنمية من أعلى، فإن ما تحتاجه الدول النامية اليوم هو نموذج تنموي ينبع من جنوب العالم، يعكس أولوياته وقيمه، ويُحقق عدالة تنموية فعلية لا شكلية.
وهنا يأتي دور الدبلوماسية السعودية الحديثة في نقل التجربة، وبناء شراكات تنموية متكافئة، والمساهمة في إعادة تعريف مفهوم «التنمية» نفسه.
فالمملكة، بثقلها السياسي، وواقعها الاقتصادي، وتجربتها الإصلاحية، قادرة على أن تكون صوتًا موازِنًا ومؤثرًا في صياغة سياسات التنمية الدولية خلال العقد القادم.
إن أهداف التنمية المستدامة تحتاج إلى نماذج حقيقية تتجسّد على الأرض، لا إلى شعارات تطمينية في الوثائق الدولية.
والمملكة، في ظل رؤية 2030، تُثبت أن التنمية لا تُفرض من الخارج، بل تُبنى من الداخل، وتُقاس بكرامة الإنسان، لا بعدد المؤشرات.
فهل تصبح السعودية مرجعية تنموية جديدة؟
الجواب: ليست فقط مرجعية... بل شريكًا في إعادة صياغة مفهوم التنمية العالمي.
ثامر بن سعران السبيعي
هل تُصبح السعودية مرجعية تنموية بديلة للعالم النامي؟
9 يوليو 2025 - 00:11
|
آخر تحديث 9 يوليو 2025 - 00:11
تابع قناة عكاظ على الواتساب
In a world witnessing rapid developments on various international fronts, the importance of diplomacy and strategic analysis emerges as essential tools for understanding global challenges and shaping sustainable developmental visions. In this context, the United Nations is no longer defined solely as a peacekeeping organization; it has evolved into a global developmental entity, driven by an ambitious agenda known as the Sustainable Development Goals (SDGs), which it adopted in 2015, aiming to achieve 17 goals by 2030.
However, ten years after their launch, there is a need for a critical review of this international agenda:
Can a unified global model truly be applied to a diverse international reality in terms of contexts and resources?
And can developing countries, which suffer from severe developmental gaps, commit to performance indicators that do not consider their specificities?
Furthermore, to what extent do these goals contribute to narrowing the developmental gap, rather than reproducing it subtly under an international guise?
Through balanced analysis, it becomes evident that many of the Sustainable Development Goals, despite their moral nobility, reflect a Western approach to the concept of "progress," relying on rigid quantitative indicators that do not account for cultural differences and fail to grasp the sovereign challenges faced by many countries. Additionally, a significant portion of UN performance reports seems closer to a political character than to neutral developmental evaluation.
In contrast to this perspective, the Kingdom of Saudi Arabia emerges as a different model in aligning sustainable development with national values and economic sovereignty, through Vision 2030, which did not arise in response to international pressure but as a comprehensive sovereign choice rooted in Saudi reality.
The Kingdom does not merely adopt development goals; it reshapes them to serve the Saudi individual and enhance Arab and Islamic depth.
It believes that true development does not start from indicators but from the human being, identity, and values.
In this context, pioneering initiatives have emerged, such as:
• The Green Saudi Arabia
• The Green Middle East
• NEOM as a sustainable smart city
• Empowering women and youth on balanced professional and cultural foundations.
Moreover, the Kingdom has positioned itself as a living laboratory for a comprehensive developmental model that integrates environment, economy, culture, education, and technology, qualifying it to be an inspiring reference for the developing world, especially since it does not export a superior model but offers a flexible, real-world experience that can be adapted and localized.
If the United Nations leads development goals from the top down, what developing countries need today is a developmental model that originates from the Global South, reflecting its priorities and values, and achieving genuine developmental justice rather than mere formalities.
This is where the role of modern Saudi diplomacy comes into play in transferring experience, building equitable developmental partnerships, and contributing to redefining the concept of "development" itself.
The Kingdom, with its political weight, economic reality, and reform experience, is capable of being a balanced and influential voice in shaping international development policies over the next decade.
The Sustainable Development Goals need real models that manifest on the ground, not reassuring slogans in international documents.
Under Vision 2030, the Kingdom proves that development is not imposed from the outside but built from within and measured by human dignity, not by the number of indicators.
Will Saudi Arabia become a new developmental reference?
The answer: Not just a reference... but a partner in reshaping the global concept of development.
However, ten years after their launch, there is a need for a critical review of this international agenda:
Can a unified global model truly be applied to a diverse international reality in terms of contexts and resources?
And can developing countries, which suffer from severe developmental gaps, commit to performance indicators that do not consider their specificities?
Furthermore, to what extent do these goals contribute to narrowing the developmental gap, rather than reproducing it subtly under an international guise?
Through balanced analysis, it becomes evident that many of the Sustainable Development Goals, despite their moral nobility, reflect a Western approach to the concept of "progress," relying on rigid quantitative indicators that do not account for cultural differences and fail to grasp the sovereign challenges faced by many countries. Additionally, a significant portion of UN performance reports seems closer to a political character than to neutral developmental evaluation.
In contrast to this perspective, the Kingdom of Saudi Arabia emerges as a different model in aligning sustainable development with national values and economic sovereignty, through Vision 2030, which did not arise in response to international pressure but as a comprehensive sovereign choice rooted in Saudi reality.
The Kingdom does not merely adopt development goals; it reshapes them to serve the Saudi individual and enhance Arab and Islamic depth.
It believes that true development does not start from indicators but from the human being, identity, and values.
In this context, pioneering initiatives have emerged, such as:
• The Green Saudi Arabia
• The Green Middle East
• NEOM as a sustainable smart city
• Empowering women and youth on balanced professional and cultural foundations.
Moreover, the Kingdom has positioned itself as a living laboratory for a comprehensive developmental model that integrates environment, economy, culture, education, and technology, qualifying it to be an inspiring reference for the developing world, especially since it does not export a superior model but offers a flexible, real-world experience that can be adapted and localized.
If the United Nations leads development goals from the top down, what developing countries need today is a developmental model that originates from the Global South, reflecting its priorities and values, and achieving genuine developmental justice rather than mere formalities.
This is where the role of modern Saudi diplomacy comes into play in transferring experience, building equitable developmental partnerships, and contributing to redefining the concept of "development" itself.
The Kingdom, with its political weight, economic reality, and reform experience, is capable of being a balanced and influential voice in shaping international development policies over the next decade.
The Sustainable Development Goals need real models that manifest on the ground, not reassuring slogans in international documents.
Under Vision 2030, the Kingdom proves that development is not imposed from the outside but built from within and measured by human dignity, not by the number of indicators.
Will Saudi Arabia become a new developmental reference?
The answer: Not just a reference... but a partner in reshaping the global concept of development.


