تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالرحمن فهد الحارثي
في عالم الاقتصاد الحديث، تشبه صناعة اللوجستيات الشرايين التي تضخ الحياة في جسد التجارة العالمية. تلك الشرايين التي لا ترى بالعين المجردة، لكنها تحمل في طياتها الأمل والفرص والإمكانات. إنها العمود الفقري الذي يدعم الاقتصاد، والقوة الخفية التي تسهل حركة البضائع والخدمات بين الأسواق، وتنقل الأحلام والآمال من مكان الخيال و الأفكار إلى أرض الواقع والازدهار .
العدسة الثاقبة لرؤية 2030 التقطت القوة الكامنة لهذا القطاع المدهش بكل مقوماته الاقتصادية والاجتماعية والتنموية، وقررت أن يكون أحد أهم الأهداف الاستراتيجية لهذه الرؤية. منذ ذلك الحين قطع السعوديون شوطاً مميزاً حتى الآن في رسم الخطط وتنفيذ جزء رائع من خارطة الطريق.
ضمن استهداف السعودية أن تكون مركزاً لوجستياً عالمياً، تم إطلاق الخطة الوطنية للنقل والخدمات اللوجستية في قلب هذه الرؤية، وهي تهدف إلى تعزيز البنية التحتية للنقل، وتطوير الموانئ والمطارات، وتوسيع شبكة السكك الحديدية. وكذلك تستهدف رفع مساهمة القطاع اللوجستي في الناتج المحلي الإجمالي من 6% إلى 10% بحلول عام 2030.
السعودية تبدو جادة في برنامجها اللوجستي أكثر من أي وقت مضى، وعليه فهي تخطط لإنشاء 59 مركزاً لوجستياً بحلول عام 2030، تمتد على مساحة تتجاوز 100 مليون متر مربع. هذه المراكز ستكون نقاط نور تضيء خارطة دروب التجارة وتسرع من كفاءة تصدير المنتجات السعودية. فوق هذا، ستنجز الجسر البري الذهبي الذي يعد درة التاج في المشاريع اللوجستية السعودية ويربط ثلاثة مطارات مع 14 منطقة لوجستية، منها خمسة موانئ جافة غير الموانئ القائمة. هذا المشروع كما يذكر صالح الجاسر يحظى بمتابعة دقيقة واهتمام بالغ من لدن الأمير محمد بن سلمان شخصياً لما يلمسه من بعد استراتيجي مذهل لهذا المشروع .
وضمن التنوع الاستراتيجي سيأخد ميناء رأس الخير بعداً رائعاً كمحطة صناعة السفن، وسيحل ميناء مدينة الملك عبدالله الاقتصادية كأكبر موانئ البحر الأحمر والمنطقة وسيتفرغ ميناء ينبع لأغراض الصيانه المؤقته وكمحطة توقف نشطة على سواحل البحر الأحمر للسفن و النقل البحري.
ويشرق برنامج NIDLP الذي ليس مجرد مبادرة، بل مقترح عبقري أطلقه الأمير محمد بن سلمان يهدف إلى تحويل السعودية إلى لاعب رئيس على مستوى العالم في قطاعات الطاقة والتعدين والصناعة والخدمات اللوجستية، وعليه تم إطلاق برنامج تطوير الصناعة الوطنية والخدمات اللوجستية عام 2019. هذا البرنامج هو الجسر الذي يعبر بالمملكة نحو جذب الاستثمارات الأجنبية وتحقيق النمو الاقتصادي المستدام ودمج الموارد والجهود نحو تكامل أفقي وعامودي مدهش في القطاعات المستهدفة.
بفضل هذه المبادرات والمشاريع الكبيرة، يُتوقع أن يوفر قطاع اللوجستيات في السعودية حوالي 200,000 فرصة عمل مباشرة وغير مباشرة بحلول عام 2030، وبهذا يفتح آفاقاً جديدة للأجيال القادمة ويعزز من كفاءة سلاسل الإمداد بشكل واضح وفعال.
لكن الطريق ليس مفروشاً بالورود..! تواجه صناعة اللوجستيات تحديات عديدة، وأهمها بلا جدال: البنية التحتية. ستظل الحاجة المستمرة لتحديث وتوسيع شبكات النقل والموانئ قائمة، كما أن الكفاءة التشغيلية تمثل تحدياً آخر، وستظل الحاجة لتحسين الكفاءة واعتماد تقنيات حديثة مثل الأتمتة والذكاء الاصطناعي ملحة لتحقيق الطموحات. أيضاً، سيظل تحديث القوانين واللوائح وتحسين الإطار التنظيمي وتبسيط الإجراءات لضمان سلاسة العمليات مطلباً ملحاً لازدهار هذه الصناعة. آخر التحديات الملموسة هو التمويل. نعم، التمويل، فالمشاريع اللوجستية رغم مردودها الرائع المباشر وغير المباشر، تتطلب استثمارات ضخمة جداً. على سبيل المثال، الجسر البري وحده بحاجة إلى 120 مليار ريال. وهنا يكمن تكامل الأجهزة التنظيمية بتهيئة المناخ للاستثمارات الأجنبية وكذلك المحلية ومنح الحوافز مقابل المزايا والمردود.
لا شيء أجمل من الحلم إلا تحقيقه، والسعوديون يعملون بجهد وتركيز عاليين لتحقيق حلمهم أن يكونوا ضمن قادة الصناعة اللوجستية عالمياً، وإن غداً لناظره قريب..
* مصرفي واقتصادي سعودي
In the modern economic world, the logistics industry resembles the arteries that pump life into the body of global trade. These arteries, invisible to the naked eye, carry within them hope, opportunities, and potentials. They are the backbone that supports the economy and the hidden force that facilitates the movement of goods and services between markets, transporting dreams and hopes from the realm of imagination and ideas to the land of reality and prosperity.
The insightful lens of Vision 2030 has captured the latent power of this remarkable sector with all its economic, social, and developmental components, deciding that it should be one of the most important strategic goals of this vision. Since then, Saudis have made remarkable progress in planning and executing a wonderful part of the roadmap.
As part of Saudi Arabia's goal to become a global logistics hub, the National Transport and Logistics Services Plan was launched at the heart of this vision, aiming to enhance transportation infrastructure, develop ports and airports, and expand the railway network. It also aims to raise the logistics sector's contribution to GDP from 6% to 10% by 2030.
Saudi Arabia appears more serious than ever about its logistics program, planning to establish 59 logistics centers by 2030, covering an area of over 100 million square meters. These centers will be points of light illuminating the trade routes and accelerating the efficiency of exporting Saudi products. Moreover, it will complete the Golden Land Bridge, which is considered the crown jewel of Saudi logistics projects, connecting three airports with 14 logistics areas, including five dry ports in addition to the existing ports. This project, as mentioned by Saleh Al-Jasser, is receiving close monitoring and great interest from Prince Mohammed bin Salman personally due to the remarkable strategic dimension he perceives in this project.
As part of the strategic diversification, the Port of Ras Al Khair will take on a wonderful dimension as a shipbuilding station, while the King Abdullah Economic City Port will emerge as the largest port in the Red Sea and the region, and Yanbu Port will focus on temporary maintenance purposes and serve as an active stopover on the Red Sea coast for ships and maritime transport.
The NIDLP program shines forth, not merely as an initiative but as a brilliant proposal launched by Prince Mohammed bin Salman aimed at transforming Saudi Arabia into a major player globally in the sectors of energy, mining, industry, and logistics services. Consequently, the National Industrial Development and Logistics Program was launched in 2019. This program is the bridge that leads the Kingdom towards attracting foreign investments, achieving sustainable economic growth, and integrating resources and efforts towards a remarkable horizontal and vertical integration in the targeted sectors.
Thanks to these initiatives and major projects, the logistics sector in Saudi Arabia is expected to provide around 200,000 direct and indirect job opportunities by 2030, thus opening new horizons for future generations and significantly enhancing the efficiency of supply chains.
However, the road is not paved with roses..! The logistics industry faces numerous challenges, the most significant of which is undoubtedly: infrastructure. The ongoing need to update and expand transportation networks and ports will persist, and operational efficiency represents another challenge. The need to improve efficiency and adopt modern technologies such as automation and artificial intelligence will remain urgent to achieve aspirations. Additionally, updating laws and regulations, improving the regulatory framework, and simplifying procedures to ensure smooth operations will be an urgent requirement for the prosperity of this industry. The last tangible challenge is financing. Yes, financing, as logistics projects, despite their wonderful direct and indirect returns, require very substantial investments. For example, the land bridge alone needs 120 billion riyals. Here lies the integration of regulatory bodies in creating a favorable climate for both foreign and local investments and providing incentives in return for benefits and returns.
Nothing is more beautiful than a dream except achieving it, and Saudis are working diligently and with high focus to realize their dream of being among the leaders of the logistics industry globally, and tomorrow is near for those who wait..
* A Saudi banker and economist


