كشفت دراسة أجراها المجلس الدولي للنقل النظيف (ICCT Brazil)، بدعم من برنامج الأمم المتحدة للبيئة، أن الإنتاج المحلي للسيارات الكهربائية في البرازيل قد يضاعف عدد الوظائف الجديدة بحلول عام 2050.
وأُجريت الدراسة بالتعاون مع باحثين من جامعتي يونيكامب وساو باولو، وأظهرت أن الاستثمار في تصنيع البطاريات وتدريب القوى العاملة على تكنولوجيا التنقل الكهربائي يمكن أن يدعم انتقالًا عادلًا للطاقة ويسرّع تطوير سلسلة قيمة صناعية جديدة.
وتركز الزيادة في فرص العمل بشكل رئيسي على قطاع الخدمات، بما يشمل الخدمات التقنية، الهندسة، اللوجستيات، والتجارة، تليها القطاعات الصناعية مثل إنتاج السيارات، الآلات، والمعدات الكهربائية.
وتعزى هذه الزيادة إلى ارتفاع الطلب الكلي وتوسع صناعات تصنيع البطاريات والمكونات الكهربائية. في المقابل، تتوقع الدراسة انخفاض الوظائف في قطاعات الوقود الأحفوري، الزراعة، وقطع غيار السيارات التقليدية.
وأشارت الدراسة إلى أن الدخل الناتج (القيمة المضافة) في سيناريو التحول إلى السيارات الكهربائية يزيد بنسبة 85% مقارنة بالنموذج الحالي، مع توزيع أكثر عدالة للأجور، حيث يذهب 53% من القيمة المضافة إلى الرواتب مقارنة بـ45% حاليًا.
وقال المدير التنفيذي لـ ICCT Brazil مارسيل مارتن: «مبيعات السيارات الكهربائية تشهد نموًا في البرازيل، لكن يجب مراعاة التأثيرات الاجتماعية والاقتصادية لهذا التحول لضمان استدامته».
وفيما يتعلق بالتجارة الخارجية، حذرت الدراسة من أن غياب سياسات نشطة لتعزيز تصدير السيارات الكهربائية قد يقلل من إمكانات خلق الوظائف بنسبة 14%.
ومع ذلك، يظل سيناريو التحول إلى السيارات الكهربائية يحقق زيادة صافية في الوظائف بنسبة 88% مقارنة بالوضع الراهن.
وأوصت الدراسة بتطبيق حوافز ضريبية، برامج ائتمان تصديري، واتفاقيات تجارية استراتيجية مع دول أمريكا اللاتينية لتعزيز الصادرات.
وتُعد هذه الدراسة خطوة مهمة نحو تعزيز التنمية المستدامة في البرازيل، حيث يمكن للسيارات الكهربائية أن تدعم النمو الاقتصادي، تحسين توزيع الدخل، وخلق فرص عمل جديدة، مع تقليل الاعتماد على الوقود الأحفوري، مما يعزز مكانة البرازيل في الاقتصاد الأخضر العالمي.
A study conducted by the International Council on Clean Transportation (ICCT Brazil), supported by the United Nations Environment Programme, revealed that local production of electric vehicles in Brazil could double the number of new jobs by 2050.
The study was carried out in collaboration with researchers from the universities of Unicamp and São Paulo, and it showed that investment in battery manufacturing and training the workforce in electric mobility technology could support a just energy transition and accelerate the development of a new industrial value chain.
The increase in job opportunities is mainly focused on the services sector, including technical services, engineering, logistics, and trade, followed by industrial sectors such as automobile production, machinery, and electrical equipment.
This increase is attributed to rising overall demand and the expansion of battery manufacturing and electrical component industries. In contrast, the study predicts a decline in jobs in fossil fuel sectors, agriculture, and traditional auto parts.
The study indicated that the resulting income (added value) in the scenario of transitioning to electric vehicles increases by 85% compared to the current model, with a more equitable distribution of wages, as 53% of the added value goes to salaries compared to 45% currently.
The executive director of ICCT Brazil, Marcel Martin, stated, "Electric vehicle sales are experiencing growth in Brazil, but the social and economic impacts of this transition must be considered to ensure its sustainability."
Regarding foreign trade, the study warned that the absence of active policies to promote the export of electric vehicles could reduce job creation potential by 14%.
However, the scenario of transitioning to electric vehicles still achieves a net increase in jobs of 88% compared to the current situation.
The study recommended implementing tax incentives, export credit programs, and strategic trade agreements with Latin American countries to boost exports.
This study represents an important step towards promoting sustainable development in Brazil, where electric vehicles can support economic growth, improve income distribution, and create new job opportunities while reducing dependence on fossil fuels, thereby enhancing Brazil's position in the global green economy.