تابع قناة عكاظ على الواتساب
لم يعد كافياً أن السفر بالطائرة يُعد أكثر أماناً من معظم وسائل النقل؛ لأن مهندسين شباب يطمحون لتطوير طائرة لا تعتمد على الإحصاءات في النجاة. ويهدف مشروعهم المسمى REBIRTH لتحويل الطائرة إلى «كبسولة حماية» تشبه شكل رجل ميشلان قبل الاصطدام مباشرة، وفقاً لموقع «فايس».
نظام ذكي
طور المهندسان إيشيل واسيم ودارسان سرينيفاسان من معهد بيرلا للتكنولوجيا والعلوم في دبي نظاماً يعتمد على الذكاء الاصطناعي لمراقبة كل شيء من الارتفاع وحالة المحركات إلى استجابة الطيار. وإذا أصبحت الحوادث لا مفر منها تحت 3,000 قدم، تنفجر الوسائد الهوائية من جميع الاتجاهات خلال ثانيتين، وينتفخ جسم الطائرة ليصبح مثل ملعب هوائي ضخم في السماء.
حماية متقدمة
يتم تفعيل دافعات عكسية أو غازية لتقليل سرعة السقوط، بينما تتصلب السوائل الماصة للصدمات داخل المقصورة لحماية الركاب من الإصابات.
حافز إنساني
جاءت الفكرة بعد مأساة تحطّم رحلة Air India 171 في أحمد أباد، إذ لقي 241 شخصاً حتفهم. وقال سرينيفاسان إن صورة الرعب داخل المقصورة بقيت عالقة بذهن والدته، ما دفعهم للبحث عن نظام نجاة حقيقي بعد الفشل.
خطط مستقبلية
وحتى الآن، REBIRTH موجود على الورق ونماذج المفاهيم فقط، مع إمكانية تركيب الوسائد الهوائية على الطائرات الحالية أو دمجها في الطائرات الجديدة. ويخطط المهندسان للتعاون مع مختبرات الطيران لاختبار النظام، ويأملان أن يساعد المشروع في إنقاذ الأرواح مستقبلاً دون السعي للربح أو الشهرة.
It is no longer sufficient that flying is considered safer than most modes of transportation; because young engineers aspire to develop an aircraft that does not rely on statistics for survival. Their project, named REBIRTH, aims to transform the airplane into a "protective capsule" resembling the shape of a Michelin man just before impact, according to the "Vice" website.
Intelligent System
Engineers Eshil Waseem and Darshan Srinivasan from the Birla Institute of Technology and Science in Dubai have developed a system based on artificial intelligence to monitor everything from altitude and engine status to pilot response. If accidents become unavoidable below 3,000 feet, airbags will deploy from all directions within two seconds, and the body of the aircraft will inflate to become like a massive airbag in the sky.
Advanced Protection
Reverse or gas thrusters are activated to reduce the rate of descent, while shock-absorbing fluids inside the cabin solidify to protect passengers from injuries.
Human Incentive
The idea came after the tragedy of Air India Flight 171 crashing in Ahmedabad, where 241 people lost their lives. Srinivasan stated that the horrifying image inside the cabin remained etched in his mother's mind, prompting them to search for a real survival system after the failure.
Future Plans
So far, REBIRTH exists only on paper and as concept models, with the possibility of installing airbags on existing aircraft or integrating them into new planes. The engineers plan to collaborate with aviation laboratories to test the system and hope that the project will help save lives in the future without seeking profit or fame.