أعلنت المديرية العامة للطيران المدني في الهند اليوم (الأربعاء)، اكتشافها 263 خللاً متعلقاً بالسلامة لدى شركات الطيران في بلادها، بما في ذلك 23 خللاً لدى أكبر شركة طيران «إنديجو»، و51 خللاً لدى ثاني أكبر شركة «إير إنديا»، مؤكدة أن ذلك في إطار تدقيقها السنوي المعتاد.
وقالت المديرية، وهي الجهة المنظمة لقطاع الطيران في البلاد: عمليات التدقيق أُجريت بناءً على متطلبات منظمة الطيران المدني الدولي، وأفضل الممارسات العالمية، مبينة أن ارتفاع عدد الملاحظات «أمر طبيعي» بالنسبة لشركات الطيران التي تمتلك أعداداً كبيرة من أساطيل الطائرات.
وأشارت المديرية العامة إلى أنها رصدت 51 خللاً أمنياً لدى شركة «إير إنديا» خلال تدقيق أجرته في يوليو، بما في ذلك نقص التدريب الكافي لبعض الطيارين، والاعتماد على أجهزة محاكاة غير معتمدة، وسوء نظام إدارة نوبات عمل الموظفين، موضحة أنها رصدت 14 خللاً لدى شركة «سبيس جيت»، و17 خللاً لدى شركة «فيستارا»، التابعة حالياً لشركة «إير إنديا».
وذكرت المديرية أنها رصدت 25 خللاً لدى شركة «إير إنديا إكسبريس»، وهي شركة طيران منخفضة التكلفة تابعة لشركة «إير إنديا»، ولم تخضع شركة «أكاسا إير» للتدقيق بعد، مؤكدة أنها قسَّمت قائمة المخالفات إلى «المستوى الأول»، وهي المخالفات الجسيمة، و«المستوى الثاني»، وهي مخالفات أخرى تتعلق بعدم الامتثال.
وأفادت بأن إجمالي مخالفات «المستوى الأول»، التي رُصدت لدى شركات الطيران الهندية، بلغت 19 مخالفة، وبحسب تقارير إعلامية هندية فإن هذا التدقيق السنوي لا علاقة له بحادث تحطم طائرة بوينج من طراز «787 دريملاينر»، الذي أودى بحياة 260 شخصاً في مدينة أحمد أباد الشهر الماضي.
وكانت الهند قد أعلنت عقب الحادث المميت للطائرة التابعة لشركة الخطوط الجوية الهندية «إير إنديا» أنها فحصت 8 طائرات من أصل 34 من طراز «بوينج 787» في البلاد.
The Directorate General of Civil Aviation in India announced today (Wednesday) that it has discovered 263 safety-related deficiencies among airlines in the country, including 23 deficiencies at the largest airline, "IndiGo," and 51 deficiencies at the second-largest airline, "Air India," confirming that this is part of its regular annual audit.
The directorate, which is the regulatory body for the aviation sector in the country, stated that the audits were conducted based on the requirements of the International Civil Aviation Organization and global best practices, indicating that the increase in the number of observations is a "natural" occurrence for airlines that operate large fleets of aircraft.
The Directorate General noted that it identified 51 security deficiencies at "Air India" during an audit conducted in July, including insufficient training for some pilots, reliance on unapproved simulators, and poor management of employee work shifts. It also reported 14 deficiencies at "SpiceJet" and 17 deficiencies at "Vistara," which is currently owned by "Air India."
The directorate mentioned that it identified 25 deficiencies at "Air India Express," a low-cost airline owned by "Air India," and that "Akasa Air" has not yet been audited, confirming that it categorized the list of violations into "Level 1," which are serious violations, and "Level 2," which are other violations related to non-compliance.
It reported that the total number of "Level 1" violations identified among Indian airlines reached 19 violations, and according to Indian media reports, this annual audit is unrelated to the crash of a Boeing 787 Dreamliner that resulted in the deaths of 260 people in Ahmedabad last month.
India had announced following the deadly incident involving the Air India aircraft that it had inspected 8 out of 34 Boeing 787 aircraft in the country.